رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در اصفهان گفت: حکیم نظامی به عنوان فصل مشترک ایران با همسایگان و دیگر کشور‌های پارسی زبان عامل وحدت فرهنگی، است.

محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در همایش بزرگداشت حکیم نظامی در اصفهان گفت: حکیم نظامی در حوزه تمدنی ایران و اسلام مورد توجه بسیار است و از همین رهگذر نسخ باقی مانده از خمسه یا پنج گنج او نیز از دیرباز در مهم‌ترین کتابخانه‌های ایران نگهداری می‌شود؛ البته در کشور‌های دیگر هم نمونه‌هایی از این نسخه‌ها موجود است.


او افزود: در ایران در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، ملک، مدرسه عالی شهید مطهری، کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی و فرهنگستان هنر و در بسیاری از کتابخانه‌ها و گنجینه‌ها می‌توان نسخی از پنج گنج نظامی را یافت، همچنین از گذشته‌های خیلی دور بسیاری از میادین، خیابان‌ها و بنا‌های فرهنگی ایران به نام این حکیم بزرگ مزین شده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: متأسفانه حکیم نظامی نسبت به سایر شاعران سرشناس ما آن‌چنان که باید شناخته شده نیست؛ از این رو در هفته بزرگداشت این شاعر و حکیم گرانمایه فرصتی پیش آمده که برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر او به ایرانیان و جهانیان اقدام کنیم.

شالویی تصریح کرد: حکیم نظامی به عنوان فصل مشترک ایران با همسایگان و دیگر کشور‌های پارسی زبان به عنوان یک نیاز مشترک و عاملی برای وحدت فرهنگی، برای ایرانیان و جهانیان اهمیت دارد.

او با بیان اینکه جانِ کلام حکیم نظامی در باب عشق، عفت و پاکدامنی است تأکید کرد: مقارن شدن صدمین سالگرد تاسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با ایام بزرگداشت حکیم نظامی را به فال نیک می‌گیریم.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گفت: برنامه‌های گرامیداشت مفاخر ایران، محدود به حکیم نظامی نیست و تا سال آینده پاسداشت جهانی حکیم فردوسی را هم برگزار خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.