تاثیر کاهش نرخ دام بر بازار گوشت چقدر است؟

بسیاری از فعالان بازار براین باورند که با وجود حجم‌گسترده واردات و عرضه انبوه دام، قیمت گوشت تغییر محسوسی نداشته است.

قیمت گوشت از اواخر دی ماه ۱۴۰۱ با نوساناتی در بازار روبرو شد که هریک از مسئولان دلایلی برای این موضوع مطرح کردند، اما از آن سو بارها تاکید کردند که از اواخر اسفند و اوایل فروردین همزمان با ازدیاد عرضه دام ناشی از زایش های مناسب و شرایط مساعد مرتع، قیمت گوشت کاهش می یابد که متاسفانه به رغم افت محسوس قیمت دام، نرخ گوشت تغییر چندانی نداشته است.

بررسی های میدانی حاکی از آن است که قیمت هرکیلو شقه گوسفندی ۳۵۰ تا ۳۸۰ هزارتومان، ران گوسفندی ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزارتومان، راسته گوسفندی ۵۰۰ هزارتومان، سردست گوسفندی ۴۰۰ تا ۴۳۰ هزارتومان، شقه گوساله ۳۴۰ تا ۳۷۰ هزارتومان، ران گوساله ۳۷۰ تا ۴۰۰ هزارتومان و گوشت چرخ کرده مخلوط ۴۲۰ هزارتومان است.

آقای مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد گفت: با توجه به نحوه مدیریت توزیع گوشت در سطح کشور، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در روز ۲۳ فروردین استفاده از ظرفیت بازرسان در تمامی استان ها برای نظارت بر بازار را به دفتر بازرسی وزارتخانه ابلاغ کرد‌ که براین اساس تمامی بازرسان در تمامی استان ها مکلف هستند با برنامه ریزی، اقدامات لازم برای نظارت  بر زنجیره تولید تا مصرف را اجرایی کنند.

بنابر اعلام مرکز آمار در فصل زمستان ۱۴۰۱ بیش از ۳.۴ میلیون راس گوسفند و بره و نزدیک به ١.٢ میلیون رأس بز و بزغاله پروار شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش داشته است.

بسیاری از فعالان بازار گوشت بر این باورند که با وجود واردات گسترده گوشت و حجم دام داخل، قیمت گوشت کماکان بالاست به طوریکه با نرخ دام سنخیتی ندارد. بنابراین انتظار می رود که مسئولان با تشدید رصد و نظارت بر بازار از سوء استفاده و گرانی جلوگیری کنند.

قیمت هرکیلو دام زنده ۳۰ تا ۴۰ هزارتومان کاهش یافت

آقای افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک از روند کاهشی قیمت دام زنده در بازار خبر داد و گفت: علی رغم افت قیمت دام زنده، نرخ گوشت در بازار تغییر محسوسی نداشته است.

به گفته او، طبق سنوات گذشته در ۶ ماهه نخست سال، قیمت دام زنده به سبب ازدیاد عرضه کاهش می یابد که اگر مسئولان در بحث خرید تضمینی و صادرات حمایت نکنند، در نهایت دامدار مجبور به کشتار دام است.

صدردادرس ادامه داد: علی رغم آنکه مسئولان‌ حاضرند هزینه ارزی را صرف واردات کنند، اما تمایل چندانی به حمایت دام داخل ندارند. این در حالی است که قیمت تمام شده دام داخل به مراتب کمتر است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک از کاهش ۳۰ تا ۴۰ هزارتومانی قیمت دام نسبت به ایام قبل از عید خبر داد و گفت: بنابر آمار قیمت هرکیلو دام در اسفندماه ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزارتومان بود، درحالیکه اکنون به سبب ازدیاد عرضه به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزارتومان رسیده است.

او گفت: با توجه به نرخ کنونی هرکیلو دام زنده، لاشه با قیمت ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزارتومان باید در بازار عرضه شود، هرچند گوشت قطعه بندی نرخ بیشتری دارد. اما اکنون قیمت لاشه بالاتر از این رقم است که با این وجود مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا به رغم کاهش قیمت دام، نرخ گوشت تغییری نداشته است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: اگر مسئولان نسبت به کنترل و مهار تورم و حمایت از تولید اقدام نکنند، بی شک باید هزینه های مضاعفی را برای واردات گوشت پرداخت کنند.

عرضه هرکیلو لاشه بالاتر از ۳۱۰ هزارتومان گرانفروشی است

با توجه به فراوانی عرضه دام ناشی از زایش های مناسب و شرایط اقتصادی مردم، احتمال جذب دام در بازار کم است که در نهایت انباشتگی دام منجر به متضرر شدن دامداران می شود که با این وجود حمایت مستقیم از تولیدکنندگان امری ضروری است.

در همین رابطه آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با گرم شدن هوا و استمرار افزایش عرضه، قیمت دام سبک با کاهش چشمگیر به ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.

او از رکود چشمگیر دام در بازار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش عرضه دام داخل و عرضه گسترده گوشت‌های وارداتی انتظار می‌رود که برنامه ریزی در راستای خرید تضمینی یا صادرات دام اندیشیده شود تا دامداران دچار مشکل نشوند.

پوریان ادامه داد: با توجه به کاهش نرخ دام، قیمت منطقی هرکیلو لاشه ۳۱۰ هزارتومان است و عرضه با نرخ‌های بالاتر گرانفروشی است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به حجم گسترده گوشت‌های وارداتی و تولید داخل باید اهرم‌حمایتی در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به التهابات ماه های اخیر بازار گوشت، مسئولان وزارت جهاد برآورد کرده بودند که از اوایل فروردین با عرضه انبوه دام تولید داخل، قیمت گوشت کاهش می یابد که تاکنون به رغم افت قیمت دام، وعده ارزانی گوشت محقق نشده است. این درحالی است که نرخ دام به سبب انباشتگی و عدم جذب در بازار داخل ناشی از شرایط اقتصادی بازهم احتمال کاهش وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
رئیس جمهور که نتوانه قیمت مرغی را نگه دارد وای به حال خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
دلار امروز 45 هزار و هشتصد تومان شد! ما اقتصاد نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۲۲:۲۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
تا وقتی گلوگاه های ثروت و قدرت در اختیار افراد با نفوذ و خاصی هست (اصهال طلب ها ، لیبرال تکنوکرات ها و فرقه های ضاله البته پنهان) و این اراذل معرفی عمومی نمی شوند ، اوضاع بدتر از این هم خواهد شد. دقیقا زمانی که آیت الله خامنه ای درباره ی امسال گفتند :مهار تورم و رشد تولید ، عناصر ضد نظام اسلامی چون در اغتشاشات سال گذشته تیرشان به سنگ خورده بود اینجا تلافی کردند و مهار تولید و رشد تورم را به مرحله ی اجرا گذاشتند ، تا هم دهن کجی به دولت و نظام کرده باشند و هم نارضایتی عمومی را بیشتر کنند.
بدتر از همه ی موارد ذکر شده ، بازی کردن برخی افراد سیاسی (اصول گرا و به ظاهر انقلابی) در زمین دشمن است ، یعنی صاحبان ثروت و قدرت با تطمیع افرادی را به کار گرفتند که توسط آنان کارشان را انجام دهند ، که حتی صدای اعتراضات به بیت رهبری هم نرسد .

خدایا ما را از شر دشمنان دوست نما ، ابوموسی ها و منافقین نفوذی نجات بده.
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۰۱:۵۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
به خدا سوگند که سند و مدرک بر این مدعا وجود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
گوشت قرمز رو کوپنی کنید ما هم بتونیم مصرف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خیلی وقته زنده میخریم ، شمام بزارینشون تو کوزه ،
سزای گرون فروش نخریدنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
تاثیر افزایش قیمت گوشت مرغ تخم مرغ و لبنیات هم بگو
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۳۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
الان که قیمت دام زنده از کشورهای همجوار بالاتر رفته بهترین زمان برای نخریدن از طرف مصرف کننده است تا نقره داغ شوند.قرار نیست همیشه مردم هزینه بدهند.
Germany
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
با اشاعه دروغ کاهش قیمت گوشت قرمز ، قیمت کاهش نمی یابد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
آقایون اقتصاد دان تا ارزش پول ملی درست نشود همان آش همان کاسه یه روز روغن یه روز گندم گوشت آرد محصولات لبنی و .............................................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا چطور مسولین جوابگوی سفره مردم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خوشم. میاد تو این مملکت هر مسئولی که میاد صحبت میکنه همه راهکار مبارزه با گرانی میدونن وهر کدومشونم راهکارهایی میدن، ولی معلوم نیست واسه کی وکدوم مسئول، همه میگن اگر اینجور بشود یا اگه اینکار انجام. بدن، معلوم نیست کی باید انجام بده، خودشون مشکلی ندارن زندگیهای مرفه ای دارن پس عجله ای هم واسه تغییر در زندگی مردم ندارن، شایدم نخوان واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
بازار نابسامانی که خریدار با نبود کالا بیشتر حرص می‌زند و ناظری نیست و بابالا رفتن دلار قیمت افزایش پیدا می‌کند ولی با کاهش نرخ دلار خبری از قیمت کالا نیست و دولت هم برای جبران کسری بودجه و یکسان سازی قیمت‌ها با خارج از مرز بدون توجه به کاهش ارز پول کشور بی خیال سفره مردم شده نباید انتظار داشت هیچ قیمتی کاهش پیدا کند تولید در کشور معطل مدیران نا لایق و بدون عرق ملی شده که فقط به دنبال رانت خواری و کسب ثروتمند تا خدمت به کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
با عث گران شدن گوشت مصرفی مردم می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
دو سه ماهه گوشت نخريدم منتظر قول مدیرانم گفتند 15 روزه قیمت گوشت 100_150 هزار تومان کاهش پیدا می کنه
اون موقع گوشت در شهر ما 380 _400 بود
همچنان منتظرم قیمت گوشت برسه به 250 برم خرید کنم
لطف کنید بگید این 15 روز بیاد خیلی ها منتظرش هستند لابد خبر نداره کلی چشم انتظار داره
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۳۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
اول بگید این گوشتهای وارداتی چرا فقط یک مرتبه در بهمن ماه به شهر کوچک ما دادید .در صورتیکه برای تهران و شهرهای بزرگ بارها توزیع کردید. همه بودجه کشور را مبرید برای تهران و همه خدمات و رفاهیات فقط برای تهران همه مشاغل و وووفقط برای تهران و دو سه تا شهر بزرگ دیگه .آقای مسول بی فکر اکثریت مردم کشور در شهرهای کوچک زندگی میکنند. چرا کوتاهی میکنید در امر خدمت رسانی به اکثریت مردم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خجالت چیزی خوبی چند بار تکراری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
یه گزارش هم از قیمت نهاده ها بده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
نظارت ها فورمالیته است.اثرگذاری مشاهده نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
چهارصد هزار رفت بالا سه هزار پونصد تومن کم شد خیلی عالیه مدیریت کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
اونیکه مسول وگرونفروش حسابش با خداست در روی پاشنه نمی چرخه یه بار هم سیل میاد بساط این گرونفروشان میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعجب این است که این همه صاحب نظر اظهار نظر می کنند !!
ولی یک نفر به علت اصلی نابسامانی در قیمتهای نهایی اشاره نمی کند !!!
میگویند قیمت دام زنده پایین آمده ولی قیمت گوشت تغییری نکرده ،
خوب علت اصلی آن نقدینگی های لجام گسیخته در جامعه است !!
فرق نمی کند این نقدینگی ها به سمت دام زنده یا کشتار شده برود و یا سمت خودرو یا طلا و ارز و... !!!
به هر سویی که برود ، آنجا را تخریب میکند و....!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
الان مگه سرانه مصرف گوشت بالا رفته که توی مکانیزم عرضه و تقاضا باعث بالا رفتن قیمتش بشه؟
یه نقدینگی یاد گرفتی بدون اینکه معنا و مفهومش رو بدونی
گوشت داره از سفره مردم یکی یکی حذف میشه معنای اینو میتونی بفهمی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
آقای 11:21
متوجه مطلب نشدی !
لازمه اظهار نظر در مسائل تخصصی ، اطلاعات کارشناسی حداقلی است!!
صحبتهای شما خارج از موضوع بود!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سوال فقط اینه که چه چیزی تا حالا بعد از بالا رفتن؛ قیمتش پایین اومده؟
حتی اقلام دلاری با دلار بالا میرن ولی با پایین اومدن دلار پایین نمیان
چون هیچ نظارتی وجود نداره
فقط شعار و وعده
Iran (Islamic Republic of)
روژین اصلانی
۰۸:۱۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
به نظر من قیمت دام زنده باید افزایش پیداکند تا دامداران به نگهداری دام تشویق شوند از سوی دیگر تسهیلات برای تأسیس دامداری که هم از شیر وهم از گوشت دامها استفاده شود فراهم گردد وبرنامه ای تنظیم شود که علوفه مورد نیاز دام نیز تأمین گردد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
چشم عزیزم فقط گوشت دام هاتون رو بدید سگ بخوره چون مردم دیگه پولشون به خرید گوشت مرغ هم نمیرسه چه برسه به گوشت گوساله و گوسفند
با تشکر از سید محرومان که سفره خالی محرومان رو خالی تر از گذشته کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
الان تواند خرید ندارند ملت آنوفت تو ساز میزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
دیگه گران تراز این بایدبشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
دامداری ودامپروری هیج توجیه اقتصادی نداردخصوصا مناطقی که دچار خشکسالی هستند......فقط سودرا دلالهای بازار میبرند.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام و وقت بخیر
خواهشاً قیمت خودرو را بررسی کنید چه وضعی هست. در کمتر از یک سال قیمت خودرو در بازار ۴ برابر شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
باشه منتظر باش.
آخرین اخبار