مناقشه ادامه‌دار دفع زباله‌های بیمارستانی کرمان؛ مراجع بالادستی چرا ورود نمی‌کنند؟

زباله‌های بیمارستانی اگر دفع نشوند، به تهدید‌ی برای سلامت جامعه تبدیل می‌شوند؛ این در حالی است که مناقشه‌ها بین علوم پزشکی و شهرداری برای جمع‌آوری این زباله‌ها ادامه‌دارد.

در سال‌های گذشته وزارت بهداشت، بیمارستان‌ها را موظف به بی‌خطرسازی و دفع مجزای زباله‌های عفونی و غیرعفونی از مبدا کرده بود و طبق اعلام رسمی، پسماند‌های بیمارستانی به عنوان پسماند‌های عفونی تعیین شدند که جزو پسماند‌های ویژه محسوب می‌شوند و به دلیل بیماری‌زایی و سمی بودن باید به شکل خاصی جمع‌آوری و دفن شوند.

ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺎده ۱۱ 'ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ' ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ‌های وﯾﮋه و زﺑﺎﻟﻪ‌های ﻋﻔﻮﻧﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺪاﺳﺎزی ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ‌های ﻋﻔﻮﻧﯽ پرخطر از زباله‌های عادی اقدام کنند، اما در شهر کرمان مدت هاست وضعیت جمع‌آوری پسماندهی بیمارستانی نامشخص مانده؛ شهرداری از یک طرف می‌گوید اگر به استناد صریح قانون، زباله‌های بیمارستانی عفونی و ویژه تشخیص داده شود جمع آوری این پسماند‌ها کار این مجموعه نیست و باید علوم پزشکی با شرکت‌هایی خصوصی قرارداد ببندد که این کار را انجام دهد.

اما از طرف دیگر علوم پزشکی هم می‌گوید این پسماند‌های بیمارستانی شهر کرمان بی‌خطر هستند و حتی یک باکتری هم در آن‌ها وجود ندارد، زیرا کاملا ضدعفونی شده‌اند و به عنوان زباله عادی قلمداد می‌شوند.

امروز (دوشنبه پنجم تیر) هم در نود و نهمین نشست شورا، اعضای شورا به موضوع فراررسیدن تابستان و فاجعه‌ای که در صورت جمع آوری نشدن به‌موقع زباله‌های بیمارستانی به وجود می‌آید اشاره کردند و از شهردار توضیح خواستند.

شهردار هم به جلسات متعددی که در استانداری و علوم پزشکی برگزار شده بود اشاره کرد و در نهایت گفت که محیط زیست اگر تایید کند این زباله‌ها عفونی و ویژه نیستند، یعنی به عنوان زباله‌های عادی قلمداد می‌شوند نسبت به جمع آوری ان‌ها اقدام می‌شود.

سعید شعرباف همچنین تاکید کرد: هم‌اینک نیز این کار توسط شهرداری انجام می‌شود، اما به یک تکلیف مشخص تری نیاز دارد.

مناقشه ادامه‌دار دفع زباله‌های بیمارستانی کرمان؛ مراجع بالادستی چرا ورود نمی‌کنند؟

امان از مناقشه ادامه‌دار زباله‌های بیمارستانی کرمان؛ مراجع بالادستی چرا ورود نمی‌کنند؟

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورا با اشاره به موضوع جمع آوری زباله‌های بیمارستانی گفت: اگر نیاز به اقدام خاصی یا اصلاح قرار داد وجود دارد باید انجام شود.

وی تصریح کرد: اکثر بیمارستان‌هادر جمع آوری پسماند دچار چالش و موضوع جدی شده اند؛ حتی من شنیدم بعضی از بیمارستان‌ها حاضر شدند در انتقال پسماندهایشان کمک کنند.

شهردار کرمان نیز گفت: در حوزه پسماند ما تقریبا سه ماه است که جلسات متعددی را با علوم پزشکی، استانداری و محیط زیست داشته‌ایم؛ قانون مدیریت پسماند به طور واضح مدیریت پسماند‌های عادی را به عهده شهرداری و مدیریت پسماند‌های ویژه را برعهده تولید کننده پسماند گذاشته است که این مدیریت شامل حمل و دفن این پسماند‌ها نیز می‌شود.

وی ادامه داد: ناظر و تعیین‌کننده پسماند عادی و ویژه هم بر عهده سازمان محیط‌زیست است؛ تا هفته گذشته براساس همه صورتجلسات نوشته شده و با توجه به پسماند خروجی بیمارستان‌ها، دوستان محیط زیست اعتقاد داشتند که پسماند ویژه است و حمل و دفن آن به صورت عادی قابل انجام نیست.

شعرباف افزود: در این راستا ما درخواست داشتیم شرکت‌هایی که معرفی می‌کنیم با خود بیمارستان‌ها قرارداد ببندند که این رقم خورد.

شهردار کرمان تصریح کرد:، اما هفته گذشته دوستان اعلام کردند پسماند خروجی بیمارستان بخاطر همین فرایند‌هایی که در بیمارستان انجام می‌شود پسماند عادی است و ما هم اعلام کردیم ایرادی ندارد، اگر محیط زیست به عنوان ناظرتایید کند، ما هم براساس قانون رایگان این پسماند‌ها را حمل و دفن می‌کنیم.

وی اظهارداشت: فعلا کار جمع آوری را گفته ایم انجام دهند، اما تعیین تکلیف اصلی داستان فردا در یک جلسه با حضور دادستان انجام می‌شود.

شعرباف با بیان اینکه شرایط زباله‌های بیمارستانی کاملا بی خطر نیست تاکید کرد: بگذارید این را با صراحت به مردم بگوییم، آن چیزی که در خروجی نشان داده می‌شود نشان نمی‌دهد که بی خطر است، اما ما تابع نظر فنی محیط زیست هستیم و اگر اعلام کند این پسماند‌ها بی‌خطر است، بدون هیچ مشکلی و مثل بقیه آن‌ها را حمل خواهیم کرد؛ کما اینکه اکنون این اتفاق افتاده است.

زباله‌های دپو شده بیمارستان‌ها

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان نیز ادامه داد: درزمینه جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی، شهردار دستور داده بود فعلا این کار انجام شود و ظاهرا به صورت کامل انجام نشده و جزئی از این کار انجام شده است.

وی بیان کرد: درخواست داریم اگر اختلافی بین نحوه انجام این کار بین دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و استانداری است حل شود و قرار نباشد جمع‌آوری زباله زمین بماند، زیرا در بعضی از بیمارستان‌ها زباله دپو شده وبا توجه به گرمای هوا مشکلات بعدی را به دنبال خواهد داشت که ممکن است بعضی از این‌ها جبران‌ناپذیر باشد.

محمدرضا کُمساری نایب رییس شورا نیز ادامه داد: ۲ جلسه با معاون سیاسی استاندار برگزار و بنا براین شد علوم پزشکی خودش جمع آوری پسماند را انجام دهد؛ در نهایت از آنجاکه علوم پزشکی نتوانسته قرارداد‌ها را برای جمع‌آوری این پسماند‌ها منعقد کند، جلسه‌ای مجدد برگزار و تعیین شد که با توجه به اینکه این زباله‌ها عادی هستند شهرداری کار جمع‌آوری را انجام دهد.

نامه دوپهلوی محیط زیست به شهرداری

وی ادامه داد: ۲ مساله اینجا وجود دارد؛ یکی اینکه دانشگاه علوم پزشکی مدعی است این زباله‌ها با توجه به فرایند‌هایی که روی آن‌ها انجام می‌شود حتی فاقد یک باکتری و عادی هستند، ولی نامه محیط زیست کاملا نامه دو پهلویی است.

کمساری افزود: در چند وقت اخیر محیط زیست به شهرداری نوشته زباله‌ها عادی است، ولی با دستگاه مخصوص حمل و در مکان مخصوص دفن شود؛ اگر عادی است باید برود کنار دیگر زباله‌های عادی دفن شود، این گونه نامه‌ها کار را به جهاتی سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم با بهداشت عمومی مردم شوخی کنیم تاکید کرد: درخواست داریم تاکیدی شود که محیط زیست هم تعیین تکلیف کند و اگر زباله عادی و بی خطر است شهرداری جمع آوری انجام دهد و اگر زباله عادی نیست، فرایند خودش را طی کند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار