۲ هزار تن گیلاس در اشنویه برداشت شد

مدیر جهادکشاورزی اشنویه گفت: امسال محصول گیلاس باغات این شهرستان بخاطر سرمازدگی بهاره ۵۰ درصد کاهش یافته که در مجموع حدود ۲ هزار تن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شده است.

محمدامین بایزیدی مدیر جهادکشاورزی اشنویه گفت: با توجه به آسیب سرمای بهاره به باغات گیلاس این منطقه امسال در حدود ۲ هزار تن گیلاس در اشنویه برداشت شده در حالیکه سال قبل میزان برداشت بیش از چهار هزار تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه اشنویه یکی از قطب‌های تولید گیلاس در منطقه است، افزود: سطح زیر کشت این محصول به ۸۱۸ هکتار رسیده که از این میزان ۴۹۸ هکتار بارده و ۳۲۰ هکتار غیربارده است.

مدیر جهادکشاورزی اشنویه گفت: ارقام گیلاسی که در این شهرستان کشت می‌شود شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

بایزیدی اضافه کرد: ارقام جدید گیلاس مانند «بینگ»، «لاپینر» و «ون» نیز به دلیل مقاومت و سازگاری بیشتر با محیط و ارایه یارانه این اداره با استقبال باغداران روبرو شده و در برخی باغات غرس شده است.

وی با بیان اینکه زمان برداشت گیلاس از اواسط خرداد ماه شروع و ۳۵ تا ۴۵ روز طول می‌کشد، ادامه داد: در فصل برداشت گیلاس بیش از هفت هزار نفر روز در زمینه برداشت و فروش این محصول مشغول به کار هستند.

بایزیدی با بیان اینکه باغداران این شهرستان از کمترین میزان سم برای تولید محصول استفاده می‌کنند، یادآور شد: با توجه به شرایط اقلیمی و قدمت طولانی در کشت گیلاس و کیفیت عالی این محصول، اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس ایران مشهور شده است.

برگزاری جشنواره گیلاس در اشنویه

مدیر جهادکشاورزی اشنویه در خصوص برگزاری جشنواره گیلاس هم گفت: امسال نیز این جشن با حضور چشمگیر باغداران، فعالان بخش کشاورزی و ادارات مختلف به مدت سه روز، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ تیر ماه برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: معرفی ظرفیت و پتانسیل‌های این شهرستان در زمینه‌های مختلف، جذب سرمایه گذار و ایجاد فضای مفرح و شاد از جمله اهداف این جشنواره است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.