از پارسال تاکنون بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه برای تامین ادوات و تجهیزات مکانیزه دیم زار در بیضا پرداخت شده است.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اظهار کرد: از ابتدای شروع طرح جهش تولید در دیم زار‌ها از پارسال تاکنون بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه برای تامین ادوات و تجهیزات مکانیزه این طرح در بیضا پرداخت شده است.

 او بیان کرد: از محل تسهیلات قرض‌الحسنه تخصیصی طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بانک ملی ۳۷ دستگاه ادوات کشاورزی در این شهرستان جذب شد.

مویدی تصریح کرد: ۳۳ دستگاه با تسهیلات ۲۵.۵ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ و ۴ دستگاه با تسهیلات ۴.۵ میلیارد ریال در ۳ ماهه نخست امسال تامین شد.

 او ادامه داد: این تسهیلات به منظور خرید ۱۱ دستگاه کشت مستقیم، یک دستگاه ریز دانه کار، ۲۱ دستگاه زیرشکن و ۴ دستگاه سمپاش توسط بانک ملی به ۳۷ بهره بردار این بخش پرداخت شده است.

مویدی افزود: اجرای طرح جهش تولید در دیم زار‌ها در سال‌های آینده افزایش چشمگیری در سطح کشت مکانیزه غلات به‌وجود خواهد آورد که نتیجه آن افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش تولید خواهد بود.

این مقام مسئول بر نقش ادوات و ماشین آلات کشاورزی در بالابردن بهره‌وری محصولات کشاورزی، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و حفظ منابع آب و خاک تاکید کرد.

 در سال زراعی اخیر سطح کشت محصولات دیم در شهرستان بیضا ۱۵ هزار هکتار بوده است.

افزایش ۳۲ برابری تولید گلرنگ در بیضا 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۸۰ تن دانه روغنی گلرنگ از مزارع این شهرستان برداشت شود که نسبت به پارسال افزایش ۳۲ برابری دارد.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۸۰ تن دانه روغنی گلرنگ از سطح ۹۶.۳ هکتار از مزارع دیم و آبی این شهرستان برداشت شود که نسبت به پارسال افزایش ۳۲ برابری دارد.

او بیان کرد: برداشت گلرنگ از بیست و ششم تیرماه آغاز شد و تا بیستم مرداد ماه ادامه دارد.

گلرنگ

 مویدی با اشاره به اینکه ۹۲.۳ هکتار از این مزارع به صورت دیم و ۴ هکتار به روش آبی کشت شده است، افزود: گلرنگ دیم در شهرستان بیضا در جهت طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها با هدف تبدیل آیش زرد به سبز برای بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان انجام شده است. وی رقم کشت شده گلرنگ در مزارع کشاورزی بیضا را رقم فرامان ذکر کرد.

 او بیان کرد: بحران آب و شرایط آب و هوایی کشور این ضرورت را به وجود می‌آورد که در مباحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توجه بیشتری به کشت گیاهان سازگار با کم آبی مانند گلرنگ که میزان آب بری کمتری دارند صورت گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اضافه کرد: گسترش کشت دانه روغنی گلرنگ در مناطق دیم کاری بیضا به جهت تناوب کشت غلات و افزایش سودآوری حاصل از تولید دانه‌های روغنی حائز اهمیت است.

 مویدی تصریح کرد: دانه و کلاله گلرنگ به منظور تهیه رنگ طبیعی برای استفاده در صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی، تامین مواد اولیه روغن خوراکی، تامین خوراک دام و طیور و توسعه صنعت پرورش زنبور عسل کاربرد دارد.

 این مقام مسئول گفت: برای توسعه کشت این محصول و افزایش رغبت کشاورزان به زراعت گلرنگ راه اندازی مرکز خرید توافقی یا تضمینی این محصول توسط ادارات غله و تعاون روستایی ضرورت دارد.

افزایش ۲ برابری تولید گندم در استهبان 

تولید گندم در شهرستان استهبان امسال ۲ برابر افزایش یافته است.

مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان اظهار کرد: کشاورزان این شهرستان امسال ۱۳ هزار تن گندم تولید کردند که این میزان تولید نسبت به پارسال بیش از ۲ برابر افزایش افزایش داشته است.

گندم

او، عوامل موثر بر افزایش میزان تولید گندم آبی را، رعایت اصول به زراعی همچون رعایت تاریخ و تراکم کشت همراه با تغذیه و کوددهی اصولی به مزارع، مبارزه با علف‌های هرز و مدیریت آفات و امراض اعلام کرد.

او افزود: بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ تن از گندم تولیدی شهرستان، به مراکز خرید تحویل داده شده و مابقی برای خود مصرفی کشاورزان ذخیره شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان بیان کرد: کشاورزانی که تا اول تیرماه گندم خود را به سیلو‌ها تحویل داده‌اند، وجه آن را دریافت کرده و طلب دیگر کشاورزان هم به زودی پرداخت خواهد شد.

برداشت بیش از ۲۸ هزار تن چغندرقند در رستم 

برداشت چغندرقند در زمین‌های کشاورزی شهرستان رستم به پایان رسید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت قراردادی چغندر قند اختصاص یافته بود.

چغندر قند

او افزود: بیش از ۲۸ هزار تن محصول از این مزارع برداشت و تحویل کارخانه‌های طرف قرارداد مرودشت و اقلید شد که این میزان برداشت در مقایسه با سال زراعی گذشته با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده است.

انصاری، کاشت چغندر قند را تناوبی ایده آل با دیگر محصولات کشاورزی به ویژه گندم و کمک به بافت خاک برای حاصلخیزی دانست و تصریح کرد: تناوب گندم با چغندر قند می‌تواند به رشد این محصول استراتژیک تا بیش از ۲۰ درصد کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار