رئیس جمهور چین تاکید کرد روابط میان واشنگتن و پکن علاوه بر این دو کشور، می‌تواند برای جهان نیز مفید باشد.

ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظر طلب در نظام بین الملل که به طور بالقوه توانایی تبدیل شدن به یک قدرت هژمون منطقه‌ای در شرق آسیا را دارد در عمل باعث ایجاد یک تهدید استراتژیک علیه آمریکا شده است. واشنگتن براساس دکترین دفاعی خود اکنون به دنبال اعمال سیاست مهار علیه چین است. این در حالی است که پکن تاکید دارد اعمال سیاست مهار علیه این کشور امکان پذیر نیست. 

به گزارش تله تریدر، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز (پنج شنبه) اعلام کرد پکن و واشنگتن بار دیگر بر سر دو راهی قرار گرفته اند و انتخاب‌هایی برای هر دوی آن‌ها در پیش است. 

رئیس جمهور چین در دیدار با هنری کسینجر، تنها وزیر خارجه رئالیست آمریکا در دوره جنگ سرد خاطر نشان کرد: به آینده که نظر کنیم، آمریکا و چین می‌توانند به موفقیت‌ها و کامیابی‌های دو جانبه دست یابند. این امر مستلزم پایبندی به ۳ قاعده احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز، و همکاری برد – برد می‌شود. 

وی تاکید کرد: همزمان با این امر که جهان دستخوش تغییراتی شده که در یک قرن گذشته بی سابقه بوده است، هر دو کشور و تمامی جهان می‌توانند از روابط پایدار میان آمریکا و چین منتفع شوند.

هنری کسینجر معمار اعمال سیاست مهار علیه شوروی سابق و نزدیکی به چین به منظور ایجاد موازنه در برابر این کشور بود. با این حال، همفکران رئالیست کسینجر اکنون در آمریکا تاکید دارند واشنگتن باید همان سیاست مهاری که این کشور در دوره جنگ سرد علیه شوروی اعمال کرد، باید اکنون علیه پکن اعمال کند.

برچسب ها: شی جین پینگ ، چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار