آنچه باعث شد رفسنجان مهد پسته شود

رفسنجان در استان کرمان معروف به مهدپسته است واز دیر باز پسته این شهرستان رتبه اول پسته باکیفیت دنیا بوده است.

فرماندار رفسنجان سابقه پسته کاری در این شهرستان را نزدیک به یک قرن پیش دانست و با اشاره به اینکه صادرات این محصول در رفسنجان قدمتی ۸۰ ساله دارد گفت: وجود ۲۰ درصد باغات پسته کشور در رفسنجان و ۴۰ هزار بهره بردار در این زمینه بخشی از قدرت اقتصادی رفسنجان است.

  حسین رضایی در نشست خبری جشنواره ملی پسته ، گفت: خودکفایی در بحث ماشین آلات و ادوات کشاورزی و صادرات این اقلام، کشف ارقام پسته مانند احمدآقایی، کله قوچی، اکبری و فندقی در رفسنجان و البته وجود درخت ۱۵۰۰ ساله پسته و درختانی به قدمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساله در این شهرستان؛ نام رفسنجان را در سال ۹۵ به قله تولید ملی پسته رساند و قرار است هفتمین سال ثبت ملی پسته رفسنجان جشن گرفته شود.

او اظهار کرد: پسته کاری در رفسنجان از یک قرن پیش در حال انجام است و کشت و توسعه آن در کشور و نیز ورود محصول به بازار‌های جهانی آمریکا و اروپایی از این خطه رقم خورده است.

او افزود: رقم‌های احمدآقایی، فندقی، کله قوچی و اکبری در سال‌های ۱۳۲۰ به بعد در رفسنجان شناسایی و کشف و به دیگر استان‌های کشور توسعه یافت.

رضایی با اشاره به وجود ۲۰۰ مرکز خرید و فروش مجوز دار پسته در شهرستان بیان کرد: تا کنون ۴۰۰ هزار هکتار باغ در کشور زیر کشت ارام مختلف پسته رفته و ۲۰ درصد این باغ‌ها در رفسنجان است که سالانه بالای ۳۴ درصد تولید پسته کشور در این شهرستان انجام می‌شود.

 

پسته 1

فرماندار رفسنجان در توضیح چگونگی راه یابی محصول پسته رفسنجان به بازار‌های جهانی تصریح کرد: در سال ۱۳۴۸ فردی از رفسنجان پسته را به آمریکا می‌برد و یک فضانورد آمریکایی از این محصول تناول می‌کند واز مزه آن به وجد می آید و اینگونه این محصول رسانه‌ای می‌شود و به بازار آمریکایی‌ها راه پیدا می‌کند.

او گفت: در همان سال‌ها در کشور‌های اروپایی از پسته رفسنجان در جیره سربازان به عنوان منبع پر انرژی استفاده می‌شد و بازار اروپا هم پسته رفسنجان را در سبد غذایی خود جای داد.

رضایی همچنین اظهار کرد: رفسنجان در بحث تولید ادوات وماشین آلات کشاورزی و فراوری این محصول حرف اول را در کشور می‌زند و خودکفاست و خطوط فرآوری را نیز به کشور‌های استرالیا، ترکیه و اسپانیا صادر می‌کند.

تولید پسته در دنیا به چه میزان است؟

رضایی بیان کرد: امسال تولید پسته در دنیا برای نخستین بار به یک میلیون تن رسیده که ۵۹۰ هزار تن آن در آمریکا ۲۰۰ هزار تن در ایران و ۲۰۰ هزار تن دیگر هم در کشور‌های دیگر تولید می‌شود.

او افزود: از ۲۰۰ هزار تن تولید پسته در ایران ۷۰ هزار تن امسال در رفسنجان برداشت می‌شود و ۲۰ درصد مصرف داخلی دارد و بقیه آن باید به کشور‌های خارج صادر شود.

 

پسته 2

رضایی ادامه داد: باید موانع صادراتی همچون QR کد، تعهد ارزی، بحث‌های استاندارد و ... در خصوص این محصول برطرف شود تا بتوان صادرات خوب را به کشور‌های چین، هند و ... داشته باشیم.

او تصریح کرد: طعم و مزه پسته ایران در دنیا زبانزد است و در ستاد عالی پسته کشور موانع صادراتی را مطرح خواهیم کرد تا بتوان با رفع این موانع صادرات پسته به دیگر نقاط جهان رقم بخورد و دنیا از مزه خوب این محصول و نیز مقوی بودن ان بهره‌مند شوند.

او گفت: ۲۰ درصد پسته رفسنجان توسط عمده مالکان و ۸۰ درصد این محصول توسط خرده مالکان تولید می‌شود.

رضایی اضافه کرد: برداشت محصول پسته در رفسنجان در نیمه دوم شهریور آغاز می‌شود و تا ۵۰ روز ادامه دارد در این مدت زمان روزانه ۲۰ هزار نفر کارگر در مجموع یک میلیون نفر روز کارگر در امر برداشت محصول به کمک مردم رفسنجان می‌آیند که در مورد مسایل اسکان، اغذیه و بهداشتی آن‌ها برنامه ریزی‌های لازم شده است.

۵ نقطه رفسنجان برای هفتمین جشن ملی آماده می‌شود

دبیر هفتمین جشن ملی پسته در رفسنجان هم  دراین نشست گفت: روز‌های ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹ و ۳۰ شهریور ماه به ترتیب در صفائیه، اسماعیل آباد نوق، کبوترخان و بزرگترین خانه خشتی جهان (خانه حاج آقاعلی در قاسم آبادرفسنجان) هفتمین سال ثبت ملی پسته را جشن خواهیم گرفت.

 

پسته

سید مصطفی مرتضوی بیان کرد: در این آئین‌ها قرار است نمایشگاهی از محصولات تولیدی غذایی با مغز پسته، صنایع دستی و ... ایجاد شود به طوری که در صفائیه جشنواره با نام پسته و کشک مغز؛ در اسماعیل آباد با نام پسته و شکرگزاری؛ در کشکوئیه با نام پسته و گلیم تاس؛ در کبوترخان با نام پسته و بستنی و در خانه حاج آقا علی با نام پسته ومس برگزار خواهد شد.

تور‌های گردشگری پسته در رفسنجان

حسن حسینی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این نشست عنوان کرد: با انتشار فراخوان برگزاری هفتمین جشن ملی پسته در رفسنجان، تور‌های گردشگری از استان‌های دیگر اعلام کردند که در این رویداد شرکت خواهند کرد و این تور‌های گردشگری در این فصل از باغ‌های پسته و برداشت محصول بازدید به عمل می آورند.

سید محسن سجادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان هم در این نشست از خبرنگاران خواست تا به موضوعات پیرامون محصول پسته در رسانه‌های خود بپردازند، زیرا پایه اقتصادی مردم و اشتغالزایی این شهرستان تولید محصول پسته است هم اینکه رفسنجان مهد تولید جهانی پسته است.

 قرار است هفتمین جشن ملی پسته در رفسنجان با همکاری شهرداری، شرکت مس، دهیاری‌ها و بخشداری ها، اتاق بازرگانی، میراث فرهنگی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود.

جشنواره

از آنجایی که پسته رفسنجان هنوز در بازارهای جهانی از نظر طعم وکیفیت حرف اول را می زند، حمایت جدی برای افزایش تولید این محصول در سطح کلان ضروری است، مساله ای که سالها مطرح است اما کمتر توجهی به آن شده است و درست زمانی که ما رتبه اول تولید پسته دنیا را در اختیار داشتیم به سبب حمایت کمتر، رتبه تولید برتر را به آمریکا تفویض کردیم ، به امید آنکه با رفع موانع صادراتی و کمک به تولید محصول عاری از سموم وکودها بتوانیم باردیگر در صدر نام پسته جهان بدرخشیم.

 

برچسب ها: پسته ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۲
سلام زرند کرمان هم پسته عالی و خوشمزه ای داره که چند رقم فندقی- ممتاز- اکبر اقایی بیشتر از بقیه ارقام کشت میشه . پسته ممتاز زرند واقعا کم نظیر هست فکر نکنم جای دیگه ای هم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۲
سلام زرند کرمان هم پسته عالی و خوشمزه ای داره که چند رقم فندقی- ممتاز- اکبر اقایی بیشتر از بقیه ارقام کشت میشه . پسته ممتاز زرند واقعا کم نظیر هست فکر نکنم جای دیگه ای هم باشه
آخرین اخبار