قائم مقام وزیر آموزش عالی عراق:

ارتباط دانشگاهی ایران و عراق در مسیر جدیدی قرار گرفته است

قائم مقام وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق گفت: برای اولین بار و در طول تاریخ شاهد همکاری مشترک علمی دانشگاهی بین ایران و عراق هستیم.

"حیدر عبد ضهد" روز شنبه و در مراسم نخستین رویداد بزرگ علمی بین دو کشور با عنوان «هفته علم جمهوری اسلامی ایران و عراق» در مشهد گفت: امیدوارم این هفته علمی مشترک ، منجر به گفتگوی سازنده شود، بی شک حضور برخی از روسای دانشگاه های کشور عراق به نمایندگی از جامعه دانشگاهی این کشور نشان دهنده آغازی برای ارتباطات و همکاری مشترک بین دو کشور است.

وی ادامه داد: ارزش علمی دانشگاه‌های دو کشور را می‌شناسیم و لازم است تا ارتباط بین دانشگاهی تقویت شود و تلاش ما بر این است تا نتایج بهتری در پایان این همایش با امضا تفاهم همکاری های عملی به دست آید.

قائم مقام وزیر آموزش عالی عراق گفت: مشکلات مشترکی در هر دو کشور وجود دارد و می توان به عنوان نمونه در خصوص انرژی و یا پژوهش های علمی سطح بالای دانشگاهی و ارتباطات مشترکی که منجر به حل مشکلات دو کشور شود تلاش کرد.

عبد ضهد افزود: از این فرصت شکل گرفته ، باید به خوبی بهره برد و مطمئن هستیم دستاوردهای علمی مشترک، نویدبخش آینده ای درخشان برای هر دو کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: با توجه به موفقیت‌های ایران در زمینه پارک های علم و فناوری خواهان استفاده از تجربیات ایران در حوزه ایجاد و تاسیس پارک‌های علم و فناوری هستیم.

همکاری برای ایجاد تمدن نوین اسلامی

معاون رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز گفت: توسعه تعاملات علمی و دانشگاهی، امروز یکی از فرصتهای پیش روی کشورهای اسلامی برای هم افزایی و همگرایی برای حرکت در مسیر ساخت تمدن نوین اسلامی و بازیابی شکوه و عزت دیرین مسلمین است.

محمدجواد نجفی افزود:سرزمین عراق و ایران به عنوان مهد تمدن بشری و طلایه دار علم و فناوری در گذشته‌های دور و با اندوخته سترگ فرهنگ اسلامی به عنوان نسخه نجات بخش و رهایی آفرین از حجاب‌های جهل و ظلم و سرسپردگی و با عنایت به سرمایه عظیم نیروی انسانی عالم و متبحر خود می‌توانند با همکاری و تعامل گسترده در حوزه علم و دانش به عنوان یکی از مهمترین عرصه‌های، قدرت آینده ای بی بدیل را رقم بزنند.

وی اضافه کرد: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد از آغازین روزهای شروع فعالیت خود در کشور عراق توجه به تعاملات علمی و دانشگاهی را در صدر فعالیتهای اقدامی خود قرار داده است و به لطف و مدد الهی و با همکاری نهادهای علمی دو کشور توانسته است به توفیقات زیادی دست یابد.

معاون رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق اظهار کرد: همسویی و همگرایی دو دولت و عزم آنها برای افزایش روابط همسایگی بزرگترین فرصت پیش روی ماست. امروز به لطف الهی و با عزم جوانان ایرانی توفیقات علمی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است و ظرفیت علمی و فناوری بزرگی در همسایگی عراق وجود دارد.

نجفی افزود: افزایش تعداد دانشجویان عراقی مشغول به تحصیل در ایران به بیش از ۶۵ هزار نفر و رفع موانع پذیرش و جذب آنان برای تحصیل در ایران، برگزاری اولین کمیته علمی مشترک جمهوری اسلامی ایران و عراق با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت تعلیم عالی جمهوری عراق، افتتاح و راه اندازی شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه سبطین کربلای معلی با حمایت عتبه حسینی، اخذ مجوز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در عراق از اقدامات صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: زمینه سازی حضور بیش از ۵۰ هیات از دانشگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در عراق در سال گذشته و هماهنگیهای لازم برای انجام ملاقاتها و دیدارها از دانشگاههای مختلف، آغار به کار و عضو گیری انجمن فارغ التحصیلان عراقی دانشگاههای ایران، هماهنگی و اعزام اساتید و گروههای دانشجویی از دانشگاههای مختلف عراق به ایران، افتتاح اتاق ایران و مرکز زبان فارسی در دانشگاه واسط و دانشگاه بصره در سال گذشته، حمایت از گروههای زبان و ادبیات فاسی در دانشگاههای مختلف عراق از دیگر اقدامات است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار