حاکمان نظامی نیجر پس از مداخله سازمان ملل در امور این کشور هماهنگ‌کننده این سازمان را اخراج کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حاکمان نظامی در نیجر به لوئیز اوبان هماهنگ کننده سازمان ملل متحد دستور دادند ظرف ۷۲ ساعت این کشور را ترک کند.

 در این بیانیه «موانع» ایجاد شده توسط آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای جلوگیری از مشارکت نیجر در مجمع عمومی سازمان بین‌المللی در سپتامبر گذشته، محکوم شد.  آنها "اقدامات خائنانه" گوترش برای ممانعت از مشارکت نماینده نیجر در این رویداد و "تضعیف تمام تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران" را محکوم کرد.

 حاکمان نظامی در قدرت، باکاره یاو سنگری وزیر امور خارجه جدید خود را که قبل از کودتا نماینده کشور در سازمان ملل بود، به نیویورک فرستادند.

در آن زمان، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، استفان دوجاریک، تأیید کرد که «در صورت وجود تعارض در هویت افراد مجاز، دبیرکل موضوع را به کمیته اعتبارنامه ژنرال ارجاع خواهد داد. مجمعی که در این مورد مشورت می‌کند» و افزود: «این دبیرکل نیست که تصمیم می‌گیرد.»

 از آنجایی که کمیته تا تاریخ بعدی تشکیل جلسه نخواهد داد، هیچ نماینده‌ای از نیجر به لیست سخنرانان اضافه نشد. حاکمان نظامی در آن زمان گفت که نیجر به شدت این مداخله آشکار گوترش در امور داخلی یک کشور مستقل را رد و محکوم می‌کند. 

 تصمیم برای اخراج هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در حالی اتخاذ می‌شود که فرانسه پس از خروج سفیر خود در نیامی، به درخواست حاکمان نظامی که در ماه ژوئیه با کودتا به قدرت رسیدند، شروع به خروج سربازان خود از نیجر کرده که تعداد آن‌ها حدود ۱۴۰۰ نفر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار