«بهرام قاسمی» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روسیه به ثروت، سرمایه و امکانات فوق‌العاده امارات و عربستان چشم دارد

سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی درباره مواضع روسیه در اجلاس مراکش توضیحاتی را بیان کرد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد موضع فدراسیون روسیه در اجلاس مراکش اظهار کرد: در روز‌های اخیر اظهارات گوناگونی صورت گرفته است و آنانی که در این مورد سخن گفته‌اند موضع و رفتار روسیه را مورد انتقاد قرار داده اند، برخی از سر اجبار ناشی از تألم خاطر افکار عمومی و برخی نیز به‌راستی و از سر شناخت، آگاهی، خردمندی و حس ایرانیت و از نگاه منافع ملی و نگرانی از هرگونه مداخله نابه‌جا و وجه المصالحه قرار دادن ایران در میان دیگر بازیگران جهانی و منطقه‌ای.

 سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی افزود: البته معتقدم از موضع روسیه در مورد جزایر ایرانی چندان نباید دچار هیجان، تعجب و آشفتگی شد. (این نخستین کردار ناپسند آنان نیست) و آن که روسیه را در این مسیر خلاف ضدایرانی قرار می‌دهد و آنان را به این سیاست ترغیب و هدایت می‌کند ناشی از عوامل کاملا شناخته شده و به تجربه بر آمده است. تجاربی گرانبها و دیرپا و شوربختانه فراموش شده و تا حدی از یاد‌ها بگریخته.

سفیر سابق ایران در پاریس گفت: تاریخ آموزگار و رهنمون ماست، اگر تاریخ را از یاد نمی‌بردیم، زمان، نگاه روسیه به ایران را بار‌ها برای ما در آشکار و نهان به تصویر کشیده است. از زمان‌های از دست رفته تا جنگ تحمیلی و رای مثبت به قطعنامه‌ها در شورای امنیت در بحث هسته ای.

وی ادامه داد: روسیه منافع مشخص و تعریف شده‌ای دارد و در آن مسیر به آرامی گام بر می‌دارد. اگر روسیه امروز باز رفتاری این‌گونه نابخردانه در فواصل کوتاه را مکرر می‌کند تنها مقصر این رفتار نسنجیده و مغایر با روابطی حاکی از حسن همجواری و احترام متقابل و به تعبیر ساده اندیشانه ما روابط استراتژیک دو کشور نیست.

قاسمی بیان کرد: بخشی از این معضل و این کنش ناشی از نبود کارآمدی و یکپارچگی در سیاست خارجی و شیفتگی و ساده اندیشی و عدم شناخت ما از معادلات پیچیده بین المللی و منطقه‌ای است.

سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی گفت: هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند مخالف روابط دوستانه و توام با احترام متقابل میان دو کشور همسایه ایران و روسیه باشد، اما هرگز نباید در جایگاهی قرار گرفت که هیچ کشوری از چنین گستاخی و رفتار‌های مداخله جویانه و آن هم در موضوع حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران پیروی نماید.

سفیر سابق ایران در پاریس افزود: روس‌ها شرایط انزوای ایران و گسست رابطه متعادل و متعارف ایران با برخی کشور‌های منطقه را می‌دانند، آن‌ها باز هم خوب می‌دانند که روابط ایران با مجموعه اروپا به نازل‌ترین سطح خود در طی سده‌های اخیر رسیده است.

قاسمی گفت: همسایگان نیز چندان حال و روز خوبی ندارند، آذربایجان همسایه نیز با گستاخی بسیار ناگفته و آرام به عبارتی سفارت خود را از تهران به تبریز اگر چه بنام کنسولگری انتقال داده است و ایران کمتر از ایام پسین از مواضع قبلی خود سخن می‌گوید که در محافل دیپلماتیک از آن به عنوان قدرت ایران سخن نمی‌گویند.

سخنگوی سابق وزارت خارجه بیان کرد: روسیه به ثروت، سرمایه و امکانات فوق العاده امارات و عربستان و قطر چشم دارد و باید آن‌ها را با اینگونه مواضع خشنود و مورد بهره مندی وافر و حداکثری وادارد.

وی گفت: چین نیز چنین کرد و خواهد کرد. امارات نیز در وضعیت کنونی ایران در صحنه جهانی و منطقه‌ای فرصت مغتنمی یافته است تا در جهت خطای رفتاری خود تقلا و تلاش بیشتری بنماید؛ در بحث جزایر آشکارا و در دیگر موارد با دیگر شرکای عرب خود در پنهان دیپلماسی ایران هراسی را همچنان پی می‌جویند.

قاسمی افزود: واقعیت و شواهد بازگو کننده آنند که ما روابط متعادل، منطقی و قابل اتکایی هنوز با عربستان علی‌رغم تبلیغات گسترده‌ای که شد نداریم، آگاهان و همگان بر آن واقفند.

سفیر سابق ایران در پاریس بیان کرد: از سوی دیگر موضوع جزایر در دوران جدید و به خصوص یکی دو ساله اخیر به نظر می‌رسد با انفعال و نداشتن یک استراتژی معین در صحنه جهانی و با تلاش بدخواهان و نابلدان خانگی متاسفانه به سمت یک اشتراک نظر جمعی میان امارات و شرکای عرب آن از یک سو و روسیه و چین و اروپا و آمریکا برای فشار هر چه بیشتر به ایران میل می‌کند، البته هر کدام از آنان از ظن خویش و منافع و مصالح خود.

وی ادامه داد: همانقدر که در ایران از شناخت دقیق غرب و اروپا غفلت داشته ایم به نظر می‌رسد در مورد روسیه نیز سخت از این بیماری «ناشناختن» و یا کم شناختن رنج می‌بریم. زودباوری و دل در گرو آنان بستن از سر ناچاری و آگاهی آنان بر چگونگی رفتار و ساختار و معضلات بین المللی و شرایط اقتصادی ایران امروز خود مشوق روس‌ها برای این گونه اقدامات و کردار‌های ناپسند است.

قاسمی گفت: روس‌ها برای اینگونه کردار‌های خود بسیار بعید است عذرخواهی کنند. این آرزو در دنیای سیاست و آن هم توسط روس امری غریب می‌نماید.

سخنگوی سابق وزارت خارجه گفت: بی تردید تدبیر و سیاستی دیگر لازم است، ایران را و منافع ملی و بحث تمامیت ارضی آن را از یاد نبریم. کافی است روند بحث جزایر ایرانی را در صحنه سیاست خارجی دیگر کشور‌ها و در عرصه جهانی در این ده یا بیست سالی که رفته است با آن چه در دوران اخیر اتفاق افتاده است مقایسه نماییم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۴ دی ۱۴۰۲
عجیب است.کسانی که اینطور در برابر روسیه‌ موضع گرفته اند چرا در برابر خود امارات که چنین دعوی دارد و سایر همسایگان جنوبی انتظار گسترش روابط دارند و معتقدند روابط با عربستان پیشرفت رو به جلوی نداشته.رابطه ایران و روسیه هرگز رابطه برادری نبوده و نخواهد بود و تنها بر اساس منافع مشترک است و موضوع جزایر هم منافع مشترک از دید آنها نیست.نه روسیه نه آمریکا و نه حتی همین سوریه هرگز خود را قربانی خوش آمدن یا نیامدن ما نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۴ دی ۱۴۰۲
/؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۴ دی ۱۴۰۲
روسیه غلط کرده و مردم باغیرت کشورمون شیفته یا غافل نیستن.
منتها یادمون نرفته دستگاه دیپلماسی که ایشون سخنگوی آن بود چقدر ذلیل و پست و بی وطن بودند و کشور رو به چه خفتی کشیده بودن.
باز کمی زمان گذشت و از زیر برگ اومدین بیرون؟!!! خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۴ دی ۱۴۰۲
تنش وجو ایجاد نکنید الان زمانی نیستیم که بتونن یه تیکه از خاک وطن رو جدا کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۴ دی ۱۴۰۲
شاه یه تیکه از ایران رو داد چون طاقت و توان مقابله با دشمن را نداشت ولی آسایش فراهم شد.
حال اگر شما می توانید جلوی گستاخی روسیه و امارات را بگیرید فبها. اگر نمیتوانید حداقل فشار زندگی را کم کنید.
یا بدید بره یا حداقل یه کاری کنید این حرف و حدیثها نباشه.
به قولی منفعلی دستگاه دیپلماسی و اجرایی و قضایی باعث شده تا هر ننه قمری نیت و قصد دست درازی به خاک این کشور رو داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۴ دی ۱۴۰۲
ننگ و نفرین بر آن آسایشی که با باج دادن و واگذاری قسمتی از کشور عزیزمان بدست آید هیچ انسان باشرف و با غیرت و با ایمانی چنین ذلتی را نمی تواند بپذیرد جز حاکمان ذلیلی مثل پهلوی پدر و پسر ، تازه اگر هم بر فرض محال ما از این سه جزیره هم صرف نظر کنیم نه تنها به آسایش که نخواهیم رسید بلکه شروع بدبختی و تکه تکه شدن سایر قسمت های کشور عزیزمان خواهیم بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۴ دی ۱۴۰۲
چرا زرنگ نیستید؟
روسیه می‌خواد کشور های عربی و ایران رو به جان هم بندازه تا بعد از ویرانی دو ملت بتونه هر دوشون به راحتی چپاول کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۴ دی ۱۴۰۲
روسیه رو زیاد بزرک نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۴ دی ۱۴۰۲
حال جزایر 3 گانه می‌خوایم چیکار؟
برادران مسلمان نباید بخاطر 2 تا جزیره کوچولو باهم دعوا و درگیری داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۴ دی ۱۴۰۲
روسیه به منابع و ثروت همه کشورهای همسایه چشم دوخته نه فقط امارات
اگربتونه همین فردا به ایران حمله میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۴ دی ۱۴۰۲
روسیه به منابع و ثروت همه کشورهای همسایه چشم دوخته نه فقط امارات
اگربتونه همین فردا به ایران حمله میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۴ دی ۱۴۰۲
همانطوریکه ایران در تعامل با دنیا منافع ملی و حفظ تمامیت ارضی کشور را مطمع نظر قرار می دهد روسیه نیز در تعامل با اعراب همین مسیر را دنبال می کند و این فرصتی است تا حضور بلوک غرب کم رنگ شود. ارتباط ایران با روسیه برادر خوانندگی نیست برمبنای سیاست و اقتصاد است لذا در موآضع اخیر نیاز به قهر نیست درحد تذکر مبنی بر توجه به تمامیت ارضی کفایت می کند موضوع در مورد سایر کشور منجمله چین نیز صادق و مسبوق به سابقه می باشد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۴ دی ۱۴۰۲
داداش روسیه دارد اعلام می کند که اگر جنگی با ایران رخ بدهد طرفدار عربها است . یعنی شما را به پول فروخت . چرا این واقعیت را قبول ندارید .به زودی می بینید ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۴ دی ۱۴۰۲
منافع مادی برسیاست جهان حاکمیت دارد جهان امروز چه روسیه باشد چه چین چه آذربایجان چه کشورهای عربی و بخصوص غرب جز منافع مادی چیز دیگری نمی شناسند و این حوادث ثابت می‌کند که فقط ما باید قوی باشیم و با غیرت و تعصب از تمامیت ارضی کشورمان دفاع کنیم و ضمن رعایت اقتضاعات همسایگی گذشته روسها در مورد ایران را فراموش نکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۴ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۴ دی ۱۴۰۲
واقعیت تلخ همین است
روسیه امارات چین و هر کشوری برای
منافع خود کار می‌کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۴ دی ۱۴۰۲
بهرام جون ای شیطون از کجا به این موضوع مهم رسیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۴ دی ۱۴۰۲
ولی به منابع ایران چنین نظری ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۴ دی ۱۴۰۲
روسیه بزرگترین استعمارگر ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۴ دی ۱۴۰۲
لعنت بر روسیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۷ ۰۴ دی ۱۴۰۲
هر آدمی که یک مقدار از سیاست سردربیاره متوجه میشه که روسیه فقط به فکر منافع خودش بوده و هست،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۴ دی ۱۴۰۲
؟؟
؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۴ دی ۱۴۰۲
امارات تنها از دو طریق نظامی و یا دیپلماتیک جزایر را می‌تواند مال خود کند اما با توجه به مساحت و جمعیت موقعیت شکننده اقتصادی، عملا امارات امکان حمله نظامی را اصلا ندارد از طرفی امارات موقعیت جغرافیایی مهمی در خلیج فارس دارد لذا برای همه کشورهای دنیا از چین و روسیه گرفته تا اتحادیه اروپا و آمریکا و انگلیس برقراری رابطه سیاسی و اقتصادی با امارات اهمیت دارد و بنابراین امارات از این مزیت منطقه ای برای جلب حمایت سیاسی استفاده می‌کند اما این حمایت‌ها به نتیجه ای که منجر به الحاق جزایر به امارات نخواهد شد و این حمایت‌ها برای کشورهای حامی فقط امتیاز برقراری رابطه با امارات خصوصا روابط اقتصادی را بهمراه دارد و علاوه بر منافع اقتصادی، عمدتا جنبه روانی و یکصدایی دول حامی امارات باعث خواهد شد این کشور در ظاهر خود را تنها نبیند اما توجه به موقعیت تنگه هرمز برای ایران هیچ کشوری به خاطر امارات حاضر به درگیر شدن با ایران و به خطر انداختن کشتی رانی در خلیج فارس نیست لذا کشورهای دنیا با ایستادن ظاهری کنار امارات صرفا دنبال امتیاز اقتصادی از این کشور هستند لیکن در عمل هیچ کدام حاضر به حمایت عملی در الحاق جزایر به امارات نخواهند شد و این بازی تا ابد ادامه دارد مگر آنکه اوضاع داخلی ایران دگرگون شده امثال پهلوی که بحرین را داد سر کار بیایند یا ایران به خاطر دعوای سیاسی و .... تجزیه شود که در این صورت قبل از چین و روسیه این انگلیس و آمریکا هستند که جزایر را از دست ایران خارج میکنند لازم است ایران باید برخورد یکسانی را با کشورهای حامل الحاق جزایر به امارات بکند و بین روسیه و آمریکا و انگلیس فرق نگذارد و اگر سفیر روسیه را احضار می‌کند سفیر انگلیس و حافظ منافع امریکا را هم به وزارت خارجه فرا بخواند اگر تلفنی به وزیر خارجه روسیه پیام میدهد از طریق جزف بورل به اروپا و آمریکا هم پیام بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۴ دی ۱۴۰۲
ثروت ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۴ دی ۱۴۰۲
امریکا حکام عرب در منطقه را گذاشته برای کمرنگ کردن نقش ایران در منطقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۴ دی ۱۴۰۲
عاقبت دل بستن به کمونیسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۴ دی ۱۴۰۲
قجر و پالانی که دلبسته به انگلیس و صهیونیسم بودند چه به دست آوردند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۴ دی ۱۴۰۲
پس چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۴ دی ۱۴۰۲
اينطور تاختن به سياست خارجه جهت مقابله با رفتار روس ها نه از سر دلسوزي و نه از سر عقلانيت است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۴ دی ۱۴۰۲
نه فقط شماها عاقل هستید یه عده فسیل مغز
Iran (Islamic Republic of)
امین حقوقدان
۱۰:۳۹ ۰۴ دی ۱۴۰۲
ایران در جنگ اوکراین در مقابل تمامی صحبت های بین المللی غیرمستقیم طرف روسیه گرفت حالا ادعا میشه حتی کمک نظامی بعد الان جوابش اینطور پس نتیجه میگیریم ما حتی جنگ مستقیم با امریکا یا اسرائیل داشته باشیم روسیه هیچ حمایتی نخواهد کرد باید فکر تقویت نظامی خود باشیم از طریق خرید تجهیزات از کشورهایی همچون چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۴ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟؟!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۴ دی ۱۴۰۲
مالیات دبی صفر میباشد توایران باید مالیات بدی و هیچ کاری هیچ خدمتی برای من جوان مجرد نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۴ دی ۱۴۰۲
خوب ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۴ دی ۱۴۰۲
بعد از چند سال به این نتیجه رسیدین ؟ روسیه دشمن ایران هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۴ دی ۱۴۰۲
ایران و ایرانی به احدی اجازه تعرض به خاکش را نمی دهد همانطوریکه در ۸ سال دفاع مقدس با تمام دنیا جنگید و یک وجب از خاک را از دست نداد.
Iran (Islamic Republic of)
شوروی بزرگترین صادر کننده اسلحه به عراق در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله بود
۰۸:۲۷ ۰۴ دی ۱۴۰۲
شوروی بزرگترین صادر کننده اسلحه به عراق در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله بود
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۰۸:۲۵ ۰۴ دی ۱۴۰۲
روسیه هم مانند آمریکا و اروپا به ایران اهانت و خیانت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۴ دی ۱۴۰۲
پس به ایران هم چشم داشته ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۴ دی ۱۴۰۲
شفاف گفت به ثروت امارات وعربستان وقطر چشم دوخته اضافه میکنم از تقاضای بی پاسخ ویا کم توجهی به خرید پهپاد وموشک ازایران هم دلگیر است
آخرین اخبار