پوتین: نیازی به آزمایش هسته‌ای نداریم

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد اگرچه این کشور آماده انجام آزمایش هسته‌ای است، اما طبق دکترین آن نیازی به اقداماتی از این دست ندارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه مسکو هرگز لفاظی درباره تشدید تنش‌های هسته‌ای را آغاز نکرده است، تاکید کرد که اگرچه روسیه برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای آماده است، اما در حال حاضر نیازی به آن ندارد.

به گزارش رویترز، پوتین با تاکید بر اینکه «هیچ موردی برای استقرار سلاح هسته‌ای وجود ندارد» اعلام کرد: «ما یک دکترین هسته‌ای داریم و همه چیز در آن نوشته شده است». 

پوتین پیش از این هشدار داده بود در صورتی که غرب از سلاح کشتار جمعی علیه روسیه استفاده کند یا در صورتی که موجودیت روسیه در معرض خطر قرار گیرد، «از همه ابزار‌هایی که در اختیار دارد» استفاده خواهد کرد. این اظهارات بر اساس دکترین هسته‌ای روسیه است که سال ۲۰۲۰ مشخص شده است. 

گفتنی است، روسیه پس از دوره اتحادیه جماهیر شوروی هیچ آزمایش هسته‌ای انجام نداده است. بر اساس گزارش انجمن کنترل تسلیحات، از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، تنها چند کشور تسلیحات هسته‌ای آزمایش کرده‌اند. این کشور‌ها عبارتند از آمریکا که آخرین آزمایش را در سال ۱۹۹۲ انجام داد، چین و فرانسه که در سال ۱۹۹۶ آزمایش هسته‌ای انجام دادند و در نهایت هند و پاکستان که در سال ۱۹۸۸ برای آخرین بار دست به انجام آزمایش هسته‌ای زدند. کره شمالی نیز ششمین و آخرین آزمایش هسته‌ای خود را در سال ۲۰۱۷ انجام داد و طی آن یک «بمب هیدروژنی» را آزمایش کرد.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار