در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد‎؛

بچه‌های امروز خوراک فکری مناسبی ندارند

سارا روستاپور گفت: وقتی ما برنامه‌ای برای بچه‌ها تدارک نمی‌بینیم، بچه‌ها خودشان راهشان را پیدا می‌کنند.

در جامعه ما جشن‌های مذهبی فراوانی وجود دارد و در منابع اسلامی نیز به زندگی شاد توصیه فراوانی شده است؛ چنانچه امام رضا (ع) می‌فرماید: «اگر دوست داری در درجات عالی بهشت با ما باشی، به حزن ما محزون و به شادی ما شاد باش.» برهمین اساس، در سال‌های اخیر، برنامه‌ها و جشن‌های درخوری برگزار شده است و امسال به منظور تقویت نشاط اجتماعی و ترویج فرهنگ قرآنی اجتماعات بزرگی مثل اجتماع امام حسنی‌ها به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع) و محفل قرآنی «مثل ستاره» در جوار حرم حضرت معصومه (س) ویژه دختران برگزار شد و بزرگ‌ترین اجتماع دخترانه کشور را در روز دختر رقم زد.

سارا روستاپور، مجری تلویزیون و بازیگر سینما و تلویزیون که بچه‌ها بیشتر او را با نام «خاله سارا» می‌شناسند، با بیان اینکه هر جامعه‌ای به چنین فضا‌های شادی‌آوری نیاز دارد، گفت: «باتوجه‌به کمبود این مسئله در جامعه، هر اجتماع و جشنی به‌عنوان یک رویداد بزرگ باید به بخش جدایی‌ناپذیر جامعه تبدیل شود. بچه‌ها و بزرگ‌تر‌ها به جشن و حال خوب نیاز دارند که این حال خوب در قالب این‌گونه مراسم اتفاق می‌افتد.»

او ادامه داد: «در هر کشوری با هر دین و مذهبی، مراسم مناسبتی را خیلی جدی می‌گیرند و مهم‌ترین بخش زندگی‌شان است ولی این جشن‌ها در جامعه ما مختص افراد مذهبی است؛ درحالی‌که این‌گونه جشن‌ها می‌تواند بستری برای جذب همه افراد با هر طیف مذهبی باشد. مثلاً برنامه جشن فرشته‌ها یک رویکرد جدید از جشن تکلیف است که حس خوبی در دختران ایجاد می‌کند.»

روستاپور برگزاری اجتماعات مذهبی را ضروری دانست و تأکید کرد: «مراسمی مثل اجتماع امام حسنی‌ها، محفل مثل ستاره‌ها و جشن فرشته‌ها می‌تواند برای همیشه در ذهن کودکان ثبت شود و باتوجه‌به افزایش افسردگی در جامعه فعلی ما، برنامه‌های شاد می‌توانند در تقویت نشاط اجتماعی و روحیه دینی به‌خصوص در نسل کودک و نوجوان تأثیرگذار باشند.»

سارا روستا پور

نسل امروز نیاز به دیده و شنیده‌شدن دارد

به گفته روستاپور، در شرایطی که دختران و زنان زیر سنگین‌ترین هجمه‌های دشمن قرار دارند، توجه به کودکان، نوجوانان و دختران حائز اهمیت است. او اظهار داشت: «دوره کودکی و خردسالی دوره مهمی است. در همه کشور‌ها بر روی این گروه سنی حساس سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما در کشور ما سال‌ها است که این دوره رها شده است. ما چند سال است که سریال کودکان و نوجوانان و برنامه‌های فرهنگی مختص این گروه سنی نداریم.»

این مجری تلویزیون تأکید کرد: «باتوجه‌به غفلت از انجام کار‌های فرهنگی، اصلاً نیازی نیست که دشمن کاری کند؛ وقتی ما برنامه‌ای برای بچه‌ها تدارک نمی‌بینیم، بچه‌ها خودشان راهشان را پیدا می‌کنند. چرا بچه‌های امروز آن‌قدر درگیر برنامه‌های کره‌ای هستند، چون ما هیچ خوراک فکری مناسبی برای آنها آماده نکرده‌ایم.»

روستاپور بیان کرد: «بچه‌های ما نیاز به دیده و شنیده‌شدن دارند. هر آنچه که ما فکر می‌کنیم آن چیزی نیست که کودکان و نوجوانان ما می‌خواهند.»

او با بیان اینکه تربیت نسل آینده مشارکت تمام ارکان جامعه را می‌طلبد، گفت: «امروز برخورد‌های بازدارنده در مقابل نسل جدید نتیجه مثبتی نخواهد داشت؛ لذا مدیران و مسئولان ما باید با کمک جامعه‌شناسان، رفتارشناسان و روان‌شناسان اجتماعی، نیاز‌های اساسی نسل امروز را بشناسند.»

هدف اجتماعات مذهبی، جذب همه اقشارجامعه

روستاپور معتقد است که اجتماعات بزرگ مذهبی به‌تنهایی خلأ فرهنگی در جامعه را پر نمی‌کند؛ زیرا اغلب قشر خاصی به این‌گونه مراسم سوق پیدا می‌کنند.

او افزود: کشور‌های غربی بدون برگزاری این‌گونه اجتماعات، فرهنگ کشورشان را پیش می‌برند؛ زیرا آنها با برنامه‌های دقیق و حساب شده کار‌های تأثیرگذار انجام می‌دهند.

این مجری تلویزیون به شیوع تهاجم فرهنگی در کشور و غفلت از مقابله با آن پرداخت و گفت: قطعاً این اجتماعات مذهبی خوب است، اما تنها بخشی از جامعه انتخابشان اینگونه مراسم است؛ لذا این اجتماعات به‌منظور اثرگذاری بیشتر باید به مدارس و دانشگاه‌ها ورود پیدا کند. همچنین ما باید با کار‌های فرهنگی همه افراد را درگیر این مسائل کنیم.

او در پایان تأکید کرد: اگر ما برنامه‌هایی برگزار کنیم که جوان را بفهمند و پای حرف او بنشیند، قطعاً این مراسم‌ها را ترک نمی‌کند؛ لذا اجتماعات مذهبی باید بافکر، تدبر و اندیشه و باهدف دیده‌شدن و شنیده‌شدن همه اقشار جامعه برگزار شود.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
مشکل کشور ما آنست از مجری و رسانه انتظار خوراک فکری داریم خوراک فکری را باید مدارس و معلمان بدهند متاسفانه انتخاب معلمان از ضعیف ترین و بیسواد ترین قشر جامعه سبب شده اموزش و پرورش کارا نباشد دانش آموز 9 ماه در مدارس هست خوراک فکری چی بهشون دادیم دانش آموز مدرسه اش تمام شده 12 سال درس خوانده اما هنوز مبنای حج رو نمیداند مبنای و اصل حجاب را نمی داند اصلا نمی داند فلان فرمول ریاضی کجا بکارش میاد چون تحصیلات و نوع آموزش غلط است 6 سال ابتدایی یعنی اموختن مابقی یعنی یادگیری بر اساس ادله اما این رو نمی بینیم برنامه درسی ضعیف کتب ضعیف و سبب شده کارا نباشیم 3 مکاه تعطیلی بدون برنامه یک ماه عید تعطیل بدون برنامه سبب شده دانش آموز به سمت و سوی غلط برود
آخرین اخبار