برداشت ۵۶ هزارتن گوجه‌فرنگی از مزارع قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از برداشت ۵۶ هزار تن گوجه‌فرنگی از ۷۰۰هکتار مزارع این شهرستان خبر داد.

محمد حیدری گفت: سطح زیر کشت امسال نسبت به سال گذشته به سه برابر و از ۲۵۰ هکتار به ۷۰۰ هکتار رسیده است.

او افزود: امسال در هر هکتار ۸۰ تن محصول گوجه فرنگی برداشت می‌شود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۲۰ درصدی به همراه داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین ادامه داد: خشکسالی‌های پی در پی در سال‌های اخیر موجبات اعمال سیاست‌ها جهت مصرف بهینه آب در کاشت همه محصولات کشاورزی و باغی استان فارس را فراهم کرده و کشت گوجه‌فرنگی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

او اضافه کرد: در حال حاضر در تمامی مزارع گوجه‌فرنگی از روش نوین آبیاری که تا ۵۰درصد صرفه جویی در مصرف را بهمراه دارد استفاده می‌شود که به صرفه‌ترین آن بهره‌گیری از لوله‌های نواری و به روش کاشت تونلی (زیر پلاستیکی) است که نتیجه آن ذخیره آب و تأخیر در تبخیر بوده است.

حیدری از دیگر عوامل افزایش برداشت را مرغوبیت خاک، استفاده از نشاء اصلاح شده در گلخانه‌ها و استفاده به موقع از کود و سموم برشمرد و گفت: محصول برداشتی گوجه به ۲ روش درجه یک و ۲ جداسازی و بسته‌بندی می‌شود که گوجه فرنگی درجه دو غالبا خوراک کارخانجات رب گوجه است و پس از برداشت در جعبه‌های پلاستیکی بسته‌بندی و برای تولید رب بارگیری، حمل و تحویل کارخانه تولید رب گوجه در استان می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین افزود: محصول درجه یک در سورتینگ‌های شهرستان در بسته‌های شیک بسته‌بندی افزون بر مصرف داخلی لیبل‌گذاری و به کشورهای عربی و روسیه صادر می‌شود.

او یادآور شد: افزایش کاشت توانسته زمینه اشتغالزایی فصلی زیادی برای کارگران شهرستان فراهم کند به‌گونه‌ای که برای هر هکتار برداشت حدود ۱۰نفر شغل فراهم شده است.

حیدری عنوان کرد: صادرات این محصول توانسته ضمن ارز آوری موجب رونق کسب و کار و شاهد تغییرات چشمگیری در اقتصاد و نهایتا سفره کشاورزان شود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین در رابطه با پایان زمان برداشت گفت: امسال به سبب تغییرات جوی برداشت گوجه‌فرنگی نسبت به سال گذشته با کمی تاخیر و از اول خردادماه آغاز شد وپیش‌بینی می‌شود تا اواخر تیر ماه ادامه یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار