اجرای بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اجرای بیش از۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در استان در مدت ۳۲ ماه به طور میانگین روزانه حدود سه کیلومتر لوله گذاری برگ زرین دیگری از دولت سیزدهم است که مایه افتخار و مباهات همگان خواهد بود.

منصور بیجار با بیان اینکه سیستان و بلوچستان در کنار آب بود اما تشنه گفت: با به ثمر نشستن بسیاری از پروژه های زیرساختی، امروزه به خوبی قابلیت های استان برای همگان واضح و مبرهن است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان در حال رسیدن به جایگاه واقعی خود، به عنوان دروازه ورود به دنیای تجارت و سرمایه گذاری است.
معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: از ابتدای انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران به فراخور زمان و چالش‌های انجام شده، اقدامات متعددی در استان عملیاتی شد؛ اما در دولت سیزدهم و بکارگیری نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به استان، شاهد به ثمر نشستن اهداف بلند انقالب و رفع محرومیت ها هستیم.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و تدوین سندهای توسعه ای سیستان و بلوچستان، اهدافی در سطوح مختلف برای استان تعریف شد که با اجرایی شدن آنها نه تنها شاهد کاهش فاصله شاخص های استان با میانگین کشوری هستیم بلکه بستر الزم برای رونق، سرمایه گذاری و پیشرفت استان نیز فراهم شده که این دستاورها ثمره مدیریت میدانی و جهادی است.
بیجار ادامه داد: اگر بخواهیم در خصوص یکی از موضوعات مهم سیستان و بلوچستان؛ استانی که دارای اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی و حدود ۱۰۰ میلی متر میانگین سالانه بارش باران صحبت کنیم،تأمین منابع آبی است، استانی که از ۶ حوضه آبریز درجه یک کشور، سه حوضه مرزی شرق، فالت مرکزی، خلیج فارس و دریای عمان در آن واقع شده است.
وی بیان کرد: در خصوص ضرورت تأمین آب مورد نیاز سیستان و بلوچستان، پروژه‌هایی در سه سطح کوتاه مدت و زودبازده، میان مدت و بلندمدت در قالب مصوبات سفر ریاست جمهوری به تصویب رسید؛ که در این راستا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها، شناسایی آبهای سطحی متعارف و نامتعارف، برنامه ریزی برای استحصال آن به همراه شناسایی منابع آب‌های زیرسطحی و زیرزمینی منطقه، در دستور کار وزارت نیرو قرار داده شد.
معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در راستای اهداف تعیین شده در کنار پیگیری حقابه کشور از رودخانه هیرمند، جابجایی آب چاه نیمه ها و کف شکنی چاه‌ها در خشکسالی های اولیه، اجرای طرح های اضطراری، تأمین منابع آبی و شروع طرح آبرسانی به زاهدان و حوزه سیستان از دشتک،حرمک،هامون هیرمند و شیله و نصب بزرگترین آب شیرین کن فراساحلی به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز، شروع طرح آبرسانی از دشت تهلاب و حوزه بندان، آغاز بزرگترین طرح جهاد آبرسانی کشور در استان، تکمیل تصفیه خانه زیردان، آغاز طرح انتقال آب از سد کارواندر به خاش ، تکمیل خطوط انتقال آب پایین دست سد کهیر و آبرسانی به روستاهای پایین دست سد، تکمیل خطوط انتقال آب پایین دست سد ماشکید علیا و تکمیل سد های نیمه تمام کهیر و سد شهری کور که آبگیری این سدها در زمان بارندگی های سیل آسای چند ماه اخیر موجب جلوگیری از هدر رفت آب و تأمین آب مورد نیاز منطقه شد از جمله اقدامات قابل اشاره است.
وی افزود: با آغاز طرح ملی انتقال آب از دریای عمان که به زودی شاهد به ثمر نشستن آن خواهیم بود؛ از طرفی شیرین سازی ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال در فاز اول آن ۱۸۰میلیون متر مکعب آب برای استان است که از این میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب برای مصرف آشامیدنی و ۸۰ میلیون متر مکعب برای صنایع خواهد بود.
بیجار با تأکید بر این مطلب که همچنان چالش های شبانه روزی برای ارتقاء شاخص های زیرساختی سیستان و بلوچستان ادامه خواهد داشت بیان کرد: تبدیل تمام ظرفیت های بالقوه استان به بالفعل از اهداف بلند پیش رو خواهد بود و به زودی شاهد شکوفایی هر چه بیشتر پهناور ترین استان کشور خواهیم بود.

برچسب ها: آبرسانی ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار