نظارت ۸۸ گروه دامپزشکی بر ذبح دام‌های عید قربان در اصفهان

مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: به‌منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی ۸۸ گروه ثابت و سیار از کارشناسان این اداره بر نحوه ذبح دام در استان نظارت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: کلیه کشتارگاه‌ها و میدان‌های عرضه دام زنده در استان روز عید قربان فعال است و عملیات نظارت شرعی و بهداشتی توسط ۸۸ گروه ثابت و سیار دامپزشکی استان شامل ۴۷ تیم ثابت و ۴۱ تیم سیار و متشکل از ۵۳ دکتر دامپزشک، ۹۱ کارشناس بهداشت و بازرسی گوشت و ۳۹ ناظر شرعی انجام خواهد شد.

دکتر سیدرضا موسوی افزود: با توجه به وضعیت کنونی شیوع جهانی و کشوری بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و مخاطرات بهداشتی این بیماری برای سلامت جوامع انسانی، از شهروندان درخواست می‌شود از کشتار دام در منازل و مبادی ورودی شهر‌ها اجتناب کنند و دام‌های خود را از مراکز مجاز عرضه دام خریداری و در کشتارگاه‌های تحت نظارت شرعی و بهداشتی دامپزشکی کشتار کنند.

او با بیان اینکه ۳۳ کشتارگاه دام استان همزمان با روز عید قربان فعال است، اظهار داشت: ۲۸ سایت برای کشتار دام نذری مردم در مناطق مختلف شهر اصفهان و برخی شهر‌های استان از جمله برخوار، شاهین‌شهر، دولت‌آباد، خمینی شهر، فلاورجان و کوهپایه در نظر گرفته شده است تا دام در شرایط بهداشتی زیر نظر کارشناسان دامپزشکی و ناظران شرعی ذبح شود.

مدیر کل دامپزشکی استان  با بیان اینکه مهمترین نگرانی سازمان دامپزشکی باتوجه به شروع فصل تابستان و شیوع تب کریمه کنگو، ذبح دام در مراکزی غیر از کشتارگاه‌هاست، خاطرنشان کرد: در صورت ذبح دام برای نذری در این روز، گوشت آن را ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری شود تا عامل بیماری تب کریمه کنگو از بین برود.

موسوی اضافه کرد: مردم از کشتار غیرمجاز دام پرهیز و از تماس با دام مشکوک یا آلوده به کنه اجتناب کنند، همچنین گوشت استحصال شده باید دست کم ۲۴ ساعت و آلایش خوراکی شامل دل، قلوه، جگر، کله و پاچه ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.