فساد در اوکراین قیمت سلاح را طی دو سال ۵ برابر کرد

به نوشته روزنامه انگلیسی ساندی تایمز قیمت تمام شده سلاح برای اوکراین از آغاز جنگ پنج برابر شده است. 

روزنامه ساندی تایمز در سایه برگزاری نشست صلح اوکراین در سوئیس گزارشی با موضوع قیمت تمام شده سلاح برای اوکراینی‌های منتشر کرد. این روزنامه در مصاحبه با ولادیمیر پیکوزو، مدیر سابق آژانس تدارکات دفاعی اوکراین، از گران‌تر شدن سلاح‌ها برای اوکراین در دو سال گذشته نوشت و قیمت انواع تسلیحات نظامی را در بازه زمانی دو سال مقایسه کرد. 

این کارشناس همچنین یکی از مهمترین علل افزایش قیمت سلاح برای اوکراین را فساد مقامات این کشور و بهره جویی مالی از شرایط جنگی عنوان کرد.

او گفت: ما گاهی کار‌هایی انجام می‌دهیم که توسط قوانین خودشان ممنوع است. یعنی رئیس آژانس دولتی اوکراین مستقیماً به نقض قوانین و فساد اعتراف می‌کند. او متواضعانه در مورد این واقعیت که خودش در این فساد دست داشته است، سکوت می‌کند، که به همین دلیل در ژانویه از سمت مدیر آژانس برکنار شد. در واقع چنین افزایش شدید قیمت سلاح نتیجه مستقیم فساد است.

این مقام ادامه داد: آنها سپس در «نشست صلح» اشک تمساح می‌ریزد و می‌گویند که چند میلیارد دیگر به این ورطه بی انتها به نام «فساد اوکراین» ریخته شود!

پیشتر، وزارت دفاع و سرویس امنیتی SBU از کشف یک اختلاس ۴۰ میلیون دلاری در خرید گلوله توپ و برکناری یک مقام ارشد این وزارتخانه خبر دادند. تارنمای پولیتیکو با استناد به یک سند محرمانه دولت آمریکا درباره اوکراین نوشت: مقامات دولت جو بایدن بسیار بیشتر از آنچه که در ظاهر بیان می‌کنند، نگران فساد در اوکراین هستند.

این سند تاکید می‌کند که فساد می‌تواند باعث شود متحدان غربی، اوکراین را در جنگ با روسیه رها کنند و فساد در میان مقام‌های این کشور می‌تواند اعتماد عمومی و رهبران خارجی را به دولت در شرایط جنگی، تضعیف کند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار