اعلام برنامه‌های داخلی و خارجی دهه امامت و ولایت

نشست خبری اعلام ویژه‌برنامه‌های داخلی و خارجی دهه امامت و ولایت برگزار شد.

امروز نشست خبری اعلام برنامه‌های داخل و خارج از کشور دهه امامت و ولایت با حضور قائم مقام دبیر کل و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر و جمعی از اصحاب رسانه در بنیاد فرهنگی بنیاد بین‌المللی غدیر برگزار شد.

حسین ظریفمنش قائم مقام دبیر کل و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت بیان کرد: برنامه‌های ما در ایام امامت و ولادت از امروز آغاز می‌شود. اعتقاد داریم گرامیداشت غدیر گرامیداشت شهدای خدمت است. هدف دهه امامت و ولایت، گسترش برنامه‌های غدیری برای گرامیداشت این ایام است و توجه به غدیر و آموزه‌های علوی، به عنوان یک نقطه عطفی در تاریخ اسلام و زندگی بشریت  است.

وی افزود: سیاست اول، مشارکت همه آحاد مردم، نهاد های انقلابی و دستگاه‌های‌کشور است و بنیاد نقش هماهنگی هم‌افزایی را دارد اما نقش اصلی را مردم دارند. سیاست دوم، برنامه ریزی برای مشارکت نسل جوان که لازم است با حقیقت غدیر و آموزه‌های علوی آشنا شوند تا پرچم دار نهضت اسلامی و حرکت اسلام در عصر حاضر باشد. سیاست سوم توجه توامان به گرامیداشت غدیر است.

قائم مقام دبیر کل و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر گفت: امیرالمومنین (ع) شخصیت الهی است که آموزه‌های او جذب کننده است و ما می‌توانیم با سیره امیرالمومنین(ع) جهانی بهتر داشته باشیم. اسلام برای این امر یک نسخه شفابخش به نام ولایت دارد که آشنایی با فلسفه غدیر پای گذاشتن در این‌مسیر است.

وی ادامه داد: مانند سال‌های گذشته این ایام را نامگذاری کرده ایم. روز دوشنبه عید سعید قربان با عنوان توحید بندگی و اطاعت، روز سه‌شنبه با عنوان ولایت، ضامن تحقق گام دوم انقلاب، روز چهارشنبه با عنوان ولایت و مردم سالاری دینی، روز پنجشنبه با عنوان ایثار و و دفاع از حریم ولایت، روز جمعه ولایت، عدالت و انتظار، روز شنبه به مناسبت ولادت امام هادی(ع) با عنوان ولایت، هدایت و عزت اسلامی، روز یکشنبه با عنوان ولایت محور وحدت امت اسلامی، روز دوشنبه با عنوان ولایت، بصیرت و استکبار ستیزی، روز سه‌شنبه به مناسبت عید غدیرخم با عنوان غدیر، امامت و ولایت، روز چهارشنبه با عنوان قرآن و عترت و محوریت شهدای خدمت و قرآن و عترت، روز پنجشنبه به مناسبت ولادت امام موسی کاظم(ع) با محوریت شهدای خدمت نامگذاری شده است.

وی افزود: امیرالمومنین(ع) معیار زندگی و الگوی حکمرانی است، ما در زندگی شخصی، تربیت، همسرداری، کسب و کار، تجارت، دفاع، امنیت، مناسبت اجتماعی و همه موارد باید امیرالمونین را معیار زندگی قرار دهیم. امیرالمونین (ع) تولید کننده عصر خویش بود و بیش از همه جهاد داشت. بهره بسیار اندک از دنیا داشت و بهره‌دهی به جامعه بیشتر بود. 

ظریفمنش در خصوص برنامه‌های اعیاد خارج از کشور بیان کرد: برای خارج از کشور و عزیزانی که خارج از کشور هستند، شعار را کلام امیرالمومنین با یاور ستم دیدگان و دشمن ستمگران در نظر گرفته ایم. 

وی گفت: حماس، حزب الله، انصارالله یمن و وعده صادق ایران نشان داد که با آموزه‌های علوی می‌توان فتح داشته باشیم. شجاعتی که حزب الله لبنان دارد و با تمام وجود معادلات اسکتبار جهان را به هم می‌زند از آموزه های علوی است‌.

وی خبر داد: ۱۵۰ عنوان برنامه در قریب یکصد هزار برنامه اجرایی در سراسر کشور و برخی از کشورهای خارج انجام خواهد شد‌. تمامی استان‌ها، شهرستان‌ها، دستگاه‌های اجرایی، مراکز فرهنگی مشخص شده است که چه کاری انجام دهند و چندماه است که آماده کارها هستند و همه باید پیام‌رسان رسول‌الله اعظم(ص) باشیم‌. ما در جلساتی امامت و ولایت داشتیم به این نکته رسیدیم که همه باید پیام رسان رسول‌الله اعظم(ص) باشیم‌.

قائم مقام دبیر کل و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر گفت: همچنین تدارک ۱۰‌هزار جشن و فعال شدن ۳۰ هزار دهیاری را خواهیم داشت. امسال علاوه بر شهرها روستاها هم‌شاهد برگزاری جشن‌ها خواهد بود.  امامت جمعه تمامی شهرها برنامه‌ریزی‌هایی دارند، ایستگاه‌های صلواتی و جشن‌های خیابانی و ظهور و بروز شادی مردم در ایامی که دل مردم شاد است، با بسیاری از ایستگاه‌ها بسیاری از مسئولیت‌ها به جوانان سپرده‌خواهد شد. یکشنبه‌های علوی و فاطمی داشتیم و درحال گسترش چنین موردی هستیم. کارگاه‌ها و میز‌های خدمت را خواهیم داشت، یعنی جمعی از مدیران به روستاها خواهند رفتند و مسائل مردم را در همانجا حل خواهند کرد،.طرح جشن‌‌های خانوادگی که خود خانواده‌‌ها پای کار هستند، یعنی برگزاری غدیر در منازل. ستاد آزادی زندانیان و قوه‌قضائیه همکاری بسیار خوبی داشتند و تعدادی از زندانیان زیر ۱۰۰ میلیون تومان آزاد شدند.

وی گفت: در اکثر استان‌‌ها مراسمی تحت عنوان سفره علوی یا میهمانی برگزار خواهد شد،‌ در تهران مسیر و فضا بیشتر شده است و مکان ایستگاه‌ها برنامه ریزی شده است. مساجد تهران و اکثر‌ شهرستان‌ها به عنوان پایگاهی برای جشن و هم‌افزایی حاضر هستند. برنامه‌های نورافشانی خواهیم داشت‌. به همت بسیجیان و مساجد تهران ۳۱۳ نقطه استان تهران پردیس فرهنگی هنری داریم و برنامه‌هایی از جمله سرود، پذیرایی، مدح خوانی و... خواهیم داشت. 

ظریفمنش تصریح کرد: در طول دهه در مکان‌هایی از جمله منطقه ۱۷ سفره اطعام در خیابان ابوذر خواهیم داشت، ۱۱۰ هزار اطعام مساجد و تکریم سادات شهید را خواهیم داشت، هزار و ۱۱۰ خانواده شهید خواهیم داشت، فعال شدن همه سراهای محله، زیبا سازی شهر با جملات امیرالمومنین(ع)، اطعام روز عید غدیر و افطار روز غدیر را در با پویش هر خانه یک پرچم و هر خانه یک اطعام غذایی در نظر گرفتیم، ما پیش بینی بیش از ۲۵ میلیون طعام را در نظر گرفته ایم‌. همچنین در این ایام آماده سازی ۵ هزار کولر گازی و ۴۵۰ طرح عمرانی را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: همچنین مجبور شدیم تا بخشی از برنامه‌هایمان را به بعد از ایام دهه امامت و ولایت موکول کنیم و در ۳۱ استان کشور دارای برنامه‌های متعدد و گوناگونی خواهیم بود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر گفت: عمده برنامه‌های ما ذیل دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار خواهد. هر دانشگاهی یک وظیفه‌ای را در نظر گرفته‌ است. 

ظریفمنش درباره اعتبار بودجه مورد نظر این ایام بیان‌کرد: بنیاد بین‌المللی غدیر یک نهاد مردمی است که ما هیچ اعتبار رسمی و ردیف بودجه‌ایم نداریم و تمام کاری که انجام می‌شود از سوی مردم و طبیعتا برخی از دستگاه‌‌ها در ذیل وظایف خود است‌. بنیاد در حدی که دستگاه‌ها یک مسابقه و جوایزی داشته باشد را دارد و ما در برنامه‌هایی که داریم از سوی خیرین است اعتبار خاصی نیست و شاید بنیاد قریب به ۳ میلیارد هزینه کند ما از هیچ‌رانتی استفاده نمی‌کنیم. 

وی گفت: امسال چون روز مباهله را با روز انتخابات خواهیم داشت، برنامه‌هایی را برای ۳۰ استان‌خواهیم داشت و در بسیاری از شهرستان‌ها، مساجد و... به مباهله پرداخته شود؛ همچنین از یک کتاب شعر رونمایی خواهد شد و جشنواره مباهله را اعلام کنیم تا کسانی که در حوزه نقاشی و شعر فعال بودند مورد تقدیر قرار گیرند‌.

 وی در پایان سخنان خود گفت: مهمانی غدیر گسترده‌تر از سال گذشته شده است و احتمال می‌رود میدان آزادی تا سبلان مسیر میهمانی عید غدیر باشد.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.