دبیرکل ناتو پکن را تهدید کرد

دبیرکل ناتو که به واشنگتن سفر کرده است با انتقاد از رویکرد چین در قبال درگیری در اروپا، پکن را به پرداخت هزینه این رویکرد تهدید کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که به واشنگتن سفر کرده است، ضمن اعلام افزایش قابل توجه هزینه‌های دفاعی کشور‌های ناتو از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، خواستار وادار کردن چین به پرداخت هزینه حمایت خود از روسیه شد.

براساس گزارش القدس العربی، استولتنبرگ با ستایش از افزایش بودجه دفاعی اعضای ناتو تاکید کرد که کی یف به بودجه نظامی پایدار نیاز دارد. او  که به زودی دوره خود را به پایان می‌رساند، به واشنگتن سفر کرد تا برای نشست سران ناتو که در ماه ژوئیه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد آن در پایتخت فدرال آمریکا برگزار می‌شود، آماده شود.

استولتنبرگ در مرکز ویلسون در واشنگتن گفت: هرچه حمایت بلندمدت ما معتبرتر شود، مسکو سریعتر متوجه خواهد شد که نمی‌تواند ما را در حالت تعلیق نگه دارد. ممکن است متناقض به نظر برسد، اما راه صلح از تحویل تسلیحات بیشتر به اوکراین می‌گذرد.

در سخنرانی خود گفت که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین  در تلاش است تا این تصور را القا کند که برای اجتناب از تحریم‌ها و حفظ معاملات تجاری در این مناقشه دخالت نمی‌کند. او در ادامه ادعاد کرد که پکن به بزرگترین درگیری مسلحانه در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم دامن می‌زند.

دبیرکل ناتو توضیح داد: چین نمی‌تواند هر دو را داشته باشد. غرب در مقطعی باید چین را مجبور به پرداخت هزینه کند، مگر اینکه چین مسیر خود را تغییر دهد. رفتار چین  باید عواقبی داشته باشد.

ناتو به سرکردگی آمریکا به طور فزاینده‌ای از کمک‌های ارائه شده توسط چین و شرکت‌های آن برای کمک به روسیه، که بخش نظامی را با قطعات و تجهیزات تامین می‌کند و بر میدان نبرد در اوکراین تأثیر می‌گذارد، انتقاد می‌کند. از سوی مقابل چین عرضه مستقیم تسلیحات به روسیه را رد می‌کند.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار