سوئیس: بیانیه پایانی نشست صلح اوکراین بدون روسیه قابل اجرا نیست

وزیر امور خارجه سوئیس می‌گوید اجرای مفاد بیانیه پایانی نشست صلح اوکراین بدون مشارکت روسیه میسر نیست.

«ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس در یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص بیانیه پایانی نشست صلح اوکراین و میزان عملی بودن آن گفت: «اکثریت قریب به اتفاق تصمیم‌هایی که امروز گرفته‌ایم بدون مشارکت روسیه قابل اجرا نیست». 

به گزارش اسپوتنیک، این مقام سوئیسی تاکید کرد موضوعات حساس مثل تمامیت ارضی کمتر در بیانیه مورد توجه قرار گرفته و سه موضوع امنیت غذایی، امنیت هسته‌ای و تبادل اسرا از آن جهت به عنوان موضوعات اصلی انتخاب شدند که فرصت گفتگو با روسیه در خصوص آن وجود داشته باشد. 

گفتنی است، نشست صلح اوکراین امروز (یکشنبه) با حضور ۹۰ کشور در سوئیس پایان یافت و بیانیه پایانی آن خواستار بازگرداندن نیروگاه زاپروژیا به حاکمیت اوکراین بود. این بیانیه همچنین خواستار تامین امنیت غذایی و دسترسی کامل به بنادر برای صادرات غلات شده و بر تبادل تمام اسرا تاکید می‌کند.  از ۹۰ کشور حاضر در نشست، ۸۰ کشور این بیانیه را امضا کرده و مابقی از جمله عربستان، برزیل و امارات رای ممتنع دادند. 

گفته شده برخی مقامات از جمله اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا پیش از به پایان رسیدن نشست به کشور‌های خود بازگشتند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
اصلا هدف شماها نه تنها اتمام جنگ و رفع مشکلات موجود نیست بلکه خواهان ادامه آن و سود جوئی و ضعیف شدن تعدادی از کشورهای غیر همسوست هر کسی می داند نشست صلح بدون حضور طرفین دعوا مسخره کردن خودتان است
آخرین اخبار