در سال گذشته؛

۲۳۸ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شد

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: مصرف گاز طی سال گذشته در کشور بالغ بر ۲۳۸ میلیارد مترمکعب بوده است.

مسلم رحمانی با اشاره به اقدامات شرکت ملی گاز ایران در دولت سیزدهم در عرصه گازرسانی گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال‌های قبل، تمرکز دولت سیزدهم در عرصه گازرسانی به مشترکین خانگی و تجاری بر روستاهای صعب‌العبور و توسعه شبکه در ۴ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و آذربایجان غربی قرار گرفت که تا پیش از دولت سیزدهم به نوعی از قافله گازرسانی عقب افتاده بودند.

اجرای ۷۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه گازرسانی

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۷۲ هزار میلیارد تومان پروژه گازرسانی به بهر‌برداری رسیده، گفت: در بخش اشتراک پذیری شهری و روستایی بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به مشترکین اضافه شده؛ ضمن آن‌که در این مدت، بالغ بر ۶۷۰۰ روستا نیز به شبکه سراسری گاز متصل شدند که عمدتاً در مناطق صعب‌العبور و استان‌های محروم واقع شده‌اند.

وی ادامه داد: در زمینه گازرسانی به شهرها نیز در این مدت ۵۰ شهر به شبکه بزرگ گازرسانی کشور وصل شده که بخش قابل توجهی از این شهرها در استان سیستان و بلوچستان است. با این حساب می‌توان گفت، ضریب نفوذ گاز در بخش شهری ۹۹ درصد و در بخش روستایی به بالغ بر ۹۰ درصد رسیده است.

رحمانی در ادامه در خصوص گازرسانی به واحدهای صنعتی گفت: در این دولت به بیش از ۲۱۵۰۰ واحد صنعتی عمده و جزء از جمله فولاد و پتروشیمی گازرسانی شده و تقریباً گازرسانی به اکثر شهرک‌های فعال صنعتی به اتمام رسیده است.

وی با بیان این‌که مصرف گاز طی سال گذشته در کشور بالغ بر ۲۳۸ میلیارد مترمکعب بود، گفت: ۳۴ درصد از این میزان در بخش نیروگاهی مصرف شده و از آنجا که ۹۳ درصد انرژی مورد نیاز نیروگاه‌ها توسط گاز تأمین می‌شود، باید گفت اهمیت گاز محدود به بحث گرمایش در زمستان نبوده و موارد مهمی نظیر تأمین برق مورد نیاز مشترکین خانگی و صنعتی، رونق اقتصاد و اشتغال‌آفرینی و توسعه پایدار در کشور و ممانعت از مصرف سوخت‌های جایگزین در نیروگاه‌ها که منجر به بهبود کیفیت محیط زیست می‌شود نیز بر اهمیت این امر می‌افزاید.

رحمانی در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش پتروشیمی نیز کار بزرگی انجام شده و میزان مصرف این بخش از متوسط ۵۳ میلیون مترمکعب در روز به ۸۲ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرده است.

عبور موفق  از سه زمستان پر چالش

رحمانی در رابطه با اقدامات صورت‌گرفته در دوره سرد سال طی ۳ سال گذشته، اظهار داشت: زمستان سال ۱۴۰۰ علی‌رغم مشکلات ناشی از ذخیره‌سازی و تأمین سوخت مایع، توانستیم با کمترین مشکل از این زمستان عبور کنیم.

وی در ادامه، افزود: زمستان سال بعد اما، با وجود اضافه شدن بیش از یک میلیون مشترک جدید به مصرف‌کنندگان گازطبیعی کشور در بخش خانگی و فراگیر شدن سرمای شدید از آبان‌ماه ۱۴۰۱ در ۲۱ استان کشور و قطع گاز وارداتی از ترکمنستان، باز هم با کنترل مبادی مصرف و هدایت جریان گاز، شاهد کمترین میزان افت فشار در انتهای خط بودیم.

به گفته رحمانی، اقداماتی که در این دوره انجام شد، علاوه بر تلاش بی‌وقفه همکاران ما در بخش‌های مختلف، مرهون همراهی مردم و اطلاع‌رسانی به‌موقع به آن‌ها در رابطه با وضعیت شهرهایی مثل تربت جام بود؛ ضمن این‌که بهره‌گیری از توان استان‌های معین مثل یزد و کرمان توانست در پایداری شبکه به خصوص در خراسان جنوبی مؤثر باشد.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که در سال ۱۴۰۲ نیز با مدیریت صورت‌گرفته و همکاری مردم و تلاش همکاران، زمستان را بدون مشکل سپری کردیم، گفت: بر این اساس، توانستیم در دوره سرد سال، حجم بیشتری از گاز را در اختیار بخش صنعت و نیروگاه قرار دهیم.

وی در ادامه، افزود: ضمن این‌که مجاهدت همکاران ما در بخش انتقال گاز و مدیریت ستاد و دیگر بخش‌ها سبب شد تا حادثه خرابکارانه انفجار خطوط سراسری در بهمن‌ماه ۱۴۰۲، طی کمتر از ۳ روز  حل شود؛ ، این درحالی است که کارشناسان غربی معتقدبودند متوسط زمان این تعمیرات حدود ۲ هفته به طول خواهد انجامید.

سیستان و بلوچستان و انقلاب گازرسانی

رحمانی در بخش پایانی سخنان خود، باردیگر به راهبرد گازرسانی به مناطق کمتربرخوردار در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: چهار استان آذربایجان غربی، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان استان‌هایی بودند که از متوسط گازرسانی کشور عقب‌تر بودند و رئیس‌جمهور شهید در نخستین سفر به استان سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۱، طرح تسریع در گازرسانی را به تصویب رساند.

وی ادامه داد: تا پیش از دولت سیزدهم، خط هفتم سراسری گاز اجرا و به‌واسطه آن، ایرانشهر و زاهدان از نعمت گاز بهره‌مند شده بودند. همچنین خط انتقال زابل با پیشرفت ۵۵ درصدی به این دولت رسید، اما پس از ابلاغ مصوبه اولین سفر رئیس‌جمهور، انقلاب بزرگی در عرصه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان رقم خورد که طی آن در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خط ایرانشهر- چابهار و خط زابل به بهر‌برداری رسید.

به گفته رحمانی، در سال ۱۴۰۳ نیز گازرسانی به ۱۳۰ روستا و ۹ شهر این استان تکمیل شد؛ ضمن این‌که گازرسانی به ۲۰ شهر و ۳۸۴ روستای دیگر نیز در دست اجرا است. در بخش صنعتی نیز میزان گازرسانی از ۱۲ واحد به ۸۸ واحد رسید. در حال حاضر ۳۷۰۰ میلیاردتومان پروژه فعال در استان سیستان و بلوچستان در حال اجراست و بیش از ۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های تعریف شده در نظر گرفته ‌شده است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در پایان، درخصوص گازرسانی به ۳ استان هرمزگان، آذربایجان غربی و کرمان گفت: استان آذربایجان غربی با توجه به صعب‌العبور بودن برخی مناطق و استان کرمان با توجه به وسعت آن دچار مشکلاتی بودند که در دولت سیزدهم شرکت‌های گاز هر ۲ استان با تلاش‌های بی‌وقفه توانستند تا حد زیادی این عقب افتادگی را جبران کنند.

 

برچسب ها: مصرف گاز ، گازرسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار