ارتش آمریکا بیش از یک قرن پس از تخریب دو روستا در آلاسکا که منجر به مرگ جمعی و نسل کشی ساکنان قبیله بومی آن شد، عذرخواهی کرد.

جوئل جکسون، نماینده روستای کاکی در آلاسکا گفت: «زمان زیادی گذشته است. امیدواریم که از طریق این عذرخواهی، ازغمی که ظلم آن‌ها به ما روا داشته، رها شویم.»

سخنگوی نیروی دریایی آمریکا جولیان لایننوبر، با اشاره به کشتار قبیله لینگیت در روستای کاکی، گفت: «درد و رنجی که بر مردم این روستا تحمیل شده است، پس از مدت‌ها بر لزوم این عذرخواهی تاکید می‌کند. مقامات نیروی دریایی ماهیت «نادرست» این حملات را پذیرفتند.

نماینده نیروی دریایی آمریکا از آتش زدن روستای کاکی ابراز پشیمانی کرد در حالی که قرار است ماه آینده در صد و چهل و دومین سالگرد تخریب روستای انگون عذرخواهی جداگانه‌ای نیز صورت گیرد.

روابط بین ایالات متحده و بومیان آمریکا پس از خرید آلاسکا توسط ایالات متحده از روسیه در سال ۱۸۶۷ اغلب پرآشوب بود. معاهده‌ای بین روسیه و مردم بومی که در اوایل قرن نوزدهم امضا شد صلح را در سراسر قلمرو حفظ کرد، اما ارتش ایالات متحده اقدامات مرگبار خود را علیه برخی از روستا‌های آلاسکا حفظ کرد. 

ایالات متحده در سال ۱۸۶۹ ناو یو اس اس ساگینا USS Saginaw را برای بمباران دهکده بومی کاکی فرستاد. سربازان آمریکایی وارد روستا شدند و آن را با خاک یکسان کردند و خانه‌ها، قایق‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی را که بومیان برای زنده ماندن در ماه‌های سخت زمستان به آنها وابسته بودند، سوزاندند. چندین نفر هفته بعد به دلیل قرار گرفتن در معرض سرما و گرسنگی فوت شدند و این روستا تقریبا نابود شد.

مترجم: پورکند

برچسب ها: ارتش آمریکا ، آلاسکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۳
آمریکا = غاصب و نسل کش
آخرین اخبار