معاون وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی آزمایش هسته‌ای روسیه را منوط به آزمایش هسته‌ای آمریکا دانست.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که اگر ایالات متحده نیز از آزمایش هسته‌ای خودداری کند، کشورش قصدی برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای ندارد.

ریابکوف به خبرنگاران گفت: همانطور که توسط رئیس جمهور فدراسیون روسیه (ولادیمیر پوتین) تعیین و تدوین شد، ما می‌توانیم چنین آزمایشاتی را انجام دهیم، اما اگر ایالات متحده از چنین اقداماتی خودداری کند، آنها را انجام نخواهیم داد.

پوتین در ماه ژوئن فاش کرد که کشورش در حال بررسی تغییرات احتمالی در دکترین هسته‌ای خود از جمله کاهش آستانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در غرب است. رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه مسکو هرگز لفاظی درباره تشدید تنش‌های هسته‌ای را آغاز نکرده است، تاکید کرد که اگرچه روسیه برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای آماده است، اما در حال حاضر نیازی به آن ندارد.

گفتنی است، روسیه پس از دوره اتحادیه جماهیر شوروی هیچ آزمایش هسته‌ای انجام نداده است. بر اساس گزارش انجمن کنترل تسلیحات، از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، تنها چند کشور تسلیحات هسته‌ای آزمایش کرده‌اند. این کشور‌ها عبارتند از آمریکا که آخرین آزمایش را در سال ۱۹۹۲ انجام داد، چین و فرانسه که در سال ۱۹۹۶ آزمایش هسته‌ای انجام دادند و در نهایت هند و پاکستان که در سال ۱۹۸۸ برای آخرین بار دست به انجام آزمایش هسته‌ای زدند. کره شمالی نیز ششمین و آخرین آزمایش هسته‌ای خود را در سال ۲۰۱۷ انجام داد و طی آن یک «بمب هیدروژنی» را آزمایش کرد.

مترجم: پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار