معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تأمین بخشی از نیاز آبی شهر‌های زاهدان و میرجاوه از طریق طرح انتقال آب از آبخوان شرقی واقع در منطقه تهلاب هدف‌گذاری شده و سالانه بیش از ۲۷ میلیون متر مکعب آب برای این ۲شهر تامین خواهد شد.

منصور بیجار  بیان کرد: انتقال آب از دشت تهلاب به عنوان یکی از طرح‌های مهم تامین آب سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود که مطالعات آن در سال‌های گذشته انجام و در سال ۱۴۰۲ عملیات اجرایی این طرح با هدف تامین بخشی از کمبود آب آشامیدنی زاهدان و میرجاوه به ترتیب به میزان سالانه ۲۴ و سه میلیون متر معکب آغاز شد.

وی افزود: در راستای اجرای این طرح تاکنون مسیر آبرسانی با حفاری و تجهیز ۴۰ حلقه چاه به همراه ساخت سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب و یک ایستگاه پمپاژ در دشت تهلاب آغاز شده که با اجرای ۱۸۶ کیلومتر خط انتقال اصلی به همراه ساخت چهار باب مخزن ۲ هزار متر مکعبی ذخیره آب و ایجاد چهار ایستگاه پمپاژ در طول مسیر خط انتقال، آب استحصالی از این دشت به تصفیه‌خانه شهر زاهدان انتقال می‌یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: به منظور تامین آب زاهدان و منطقه سیستان طرح‌های مهمی نظیر انتقال آب از منطقه دشتک، انتقال آب از تهلاب و انتقال آب از منطقه بندان- میل نادر به زابل مورد توجه قرار گرفته که در مجموع بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار طی سال‌های اخیر برای اجرای آنها هزینه شده است.

وی گفت: زاهدان با جمعیت حدود یک میلیون نفر به عنوان مرکز سیستان و بلوچستان دچار کمبود در میزان تامین است.

بیجار اظهار کرد: با وجود انجام طرح‌های متعدد آبی از جمله انتقال آب از چاه نیمه، احداث آب شیرین کن حرمک و شیرین سازی آب در سطح شهر این شهر با کمبود آب در شرایط اوج مصرف به میزان ۸۰۰ لیتر در ثانیه رو به رو است که این کمبود در فصول گرم سال با مدیریت مصرف و زون بندی و تنظیم شیرآلات شبکه جبران می‌شود.

برچسب ها: آبرسانی ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار