با توجه به اهمیت حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی، امکان تغییر اراضی درجه یک و دو کشاورزی در قانون جهش مسکن وجود ندارد.

اهمیت حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی، هماهنگی و هم‌افزایی همه دستگاه‌های متولی در اجرای دقیق و سریع‌تر رفع تداخلات و صدور اسناد اراضی کشاورزی ضروری است. براین اساس هماهنگی بیشتر، سرعت و دقت اجرای رفع تداخلات باید افزایش یابد تا این کار بزرگ در موعد مقرر به اتمام برسد.

 افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر رفع تداخلات و حفظ کاربری اراضی کشاورزی گفت: مساحت اراضی مشمول رفع تداخلات در استان‌ها  باید دقت شود تا قرارداد منعقد شده با شرکت‌های مشاور  بیشتر از مساحت اراضی مشمول نباشد.

در جریان بازدید از پروژه های شاخص واگذاری و اراضی کشاورزی محمد حسین عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، گفت: استان قزوین در تولید ۱۶ محصول کشاورزی، رتبه‌های یک تا ۶ کشور را به خود اختصاص داده و در سرانه تولید به ازای هر نفر بسیار پیشرو است.

به گفته او، این استان با بهره‌گیری از کشاورزی مدرن، بیشترین بهره‌وری آب را دارد به طوریکه ۷۰ درصد منابع آبی آن از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

عطایی با تأکید بر تأثیر خشکسالی در سال‌های اخیر گفت: طی سال های اخیر استان قزوین با بحران خشکسالی روبروست، اما با وجود این چالش‌ها، رکورد تولید گندم در استان به ۲۴۸ هزارتن رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به نقش امور اراضی در مدیریت زمین افزود: در حوزه تغییر کاربری اراضی اقدامات لازم برای مدیریت بهینه زمین‌ها صورت می‌گیرد تا حجم زیادی از اراضی کشاورزی به صنایع واگذار نشود. همچنین مدیریت زمین در بخش‌های گلخانه‌ای و صنایع مرتبط با کشاورزی به‌طور دقیق کنترل می‌شود تا از منابع موجود بهترین استفاده صورت بگیرد.

عطایی با اشاره به محدودیت تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی افزود: بر اساس تبصره ۲ ماده ۹، امکان تغییر کاربری اراضی درجه یک و ۲ به طرح جهش مسکن وجود ندارد و تنها در موارد نادر این تغییر صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: تاکنون بیش از هزار هکتار زمین برای طرح‌های مختلف واگذار شده است، برخی از این طرح‌ها به بن‌بست سرمایه‌گذاری نمی‌خورند، اما برخی دیگر با مشکلاتی روبرو هستند. با این حال، سیستم نظارتی برای پایش طرح‌ها وجود دارد.

علایی با اشاره به چالش‌های موجود در اجرای طرح‌های کشاورزی گفت: طرح‌های آمایشی در برخی موارد مشکلاتی ایجاد کرده و درخواست‌های متعددی برای زمین وجود دارد. همچنین، در پی مذاکراتی که با ستاد مبارزه با قاچاق سوخت داشتیم، سهمیه سوخت را با تأخیر و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از مقدار مصوب اعلام کردند، اما این کاهش سهمیه مشکل جدی ایجاد نمی‌کند.

او با بیان اینکه دو نوع الحاق به شهرها و روستاها داریم، افزود: الحاق هادی و بازنگری که در روستاها انجام می‌شود، برمبنای افزایش جمعیت باید مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در خصوص وضعیت ماشین‌آلات کشاورزی استان گفت: در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی در استان فعال است که به جزء ۵۰ تا ۶۰ دستگاه، تمامی آن‌ها پلاک‌گذاری شده‌اند. وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور در تلاش است تا با نوسازی ماشین‌آلات، میزان اسب بخار در هر هکتار را افزایش دهد. 

او با اشاره به برنامه‌های نوسازی تجهیزات کشاورزی استان گفت: هر ساله ردیف اعتباری جداگانه‌ای برای خرید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی باید تخصیص داده شود که این اقدام در راستای نوسازی تجهیزات انجام می‌شود.

علایی گفت: در استان قزوین، ۱۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای ارائه تسهیلات به منظور خرید ادوات کشاورزی اختصاص یافته است. 

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار