مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: اکنون ۹۳ هزار بیمار نابارور در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شده‌اند و خدمات مختلف دریافت می‌کنند.

محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در برنامه صف اول گفت: بر اساس کد دستوری مردم می توانند از وضعیت بیمه خود مطلع شوند. افراد می توانند به صورت مجازی و با مراجعه به سایت بیمه سلامت خود را بیمه کنند.

وی بیان کرد: صندوق بیماران صعب العلاج راه اندازی شده‌ است اکنون ۱۰۷ گروه بیماری نشان دار شده و بیماران در بخش بستری و سرپایی از خدمات این‌ صندوق استفاده خواهند کرد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه بیمه سلامت در بخش دولتی تعرفه  تا ۹۰ درصد خدمات را تحت پوشش قرار می دهد، افزود: الان ۹۹ بیماری به صورت گلوبال و یکسان تحت پوشش قرار گرفته و بیمه پرداخت می شود. افراد در بیمارستان های طرف قرارداد با بیمه سلامت عدد یکسانی را در سی فور سرویس، پرداخت می کنند.

ناصحی اضافه کرد: با نوشتن بسته های خدماتی باید تا پایان برنامه ۵۰۰ بیماری به صورت گلوبال پرداخت شود؛ تمام موسسه ها مکلف بوده تا با بیمه ها قرارداد داشته باشند تا پروانه آنها تمدید شود. در سال گذشته این قانون اصلاح شده و الزام قرارداد با مؤسسات بیمه ای برداشته شده است. 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: در حال حاضر  بیش از ۹۰ درصد از داروخانه ها با بیمه سلامت قرار داد دارند.اسناد طلب داروخانه ها تا مرداد پرداخت شده و به تازگی، بیمه سلامت پرداخت داروخانه ها در ماه شهریور را شروع کرده است.

اگر منابع اختصاص یافته از طرف دولت تامین نشود پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا می کند

وی تاکید کرد: اختصاص منابع مالی در مدت این سه سال رشد داشته اما برخی جاها منابع پرداخت شده یک سوم است. اگر منابع اختصاص یافته از طرف دولت تامین نشود پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا می کند. تعرفه ها هر سال  درصدی افزایش پیدا می کند اما این میزان قیمت تمام شده خدمات پزشکی نیست. تعرفه خدمات پزشکی پیشنهاد و پس از تصویب در هیئت دولت  ابلاغ خواهد شد‌.

ناصحی ادامه داد: شورای عالی بیمه قرار بود ترکیب اش تغییر کند که هنوز این کار مصوب نشده و تغییر در این ترکیب تغییری در تصمیم گیری ندارد.

وی ادامه داد: منابع به موقع توسط سازمان برنامه و بودجه داده شده و بیمه سلامت سهم سازمان را پرداخت کرده اما سازمان هدفمندی یارانه با تاخیر دو ماهه می پردازند.

۹۸ درصد نسخه های بستری و سرپایی به صورت الکترونیکی است

وی در خصوص نسخه نویسی الکترونیکی تاکید کرد: نسخه الکترونیکی موضوع مهمی است و در زمان کوتاهی اجرایی شده است و ۹۸ درصد نسخه های بستری و سرپایی به صورت الکترونیکی است. مقدمات مهم پرونده الکترونیک انجام و سامانه های مورد نیاز بارگذاری شده است. بیمه سلامت دو درصد از نسخه های کاغذی را قبول می کند که این کار بیشتر به دلیل  قطعی احتمالی سامانه ها است.

وی تصریح کرد: از سال گذشته معاونت پیشگیری در بیمه سلامت راه اندازی شده‌ است. عوامل مداخله گر برای آسیب رساندن به افراد شناسایی خواهد شد و این‌گونه اقدمات برای حفظ سلامتی جنین انجام می شود. 

ناصحی افزود: اکنون میزان میانگین مصرف دارو های تجویزی در کشور ۴/۲ قلم و استاندارد جهانی ۱/۶ است. اگر در نسخه ای پزشک این میزان قلم را رعایت کند تشویقی هایی مانند افزایش میزان پرداختی ویزیت در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اضافه کرد: در راستای یکپارچگی و تجمیع بیمه ها، سرویس برای هر بیمه تکمیلی در بیمه سلامت فراهم شده است. بستر ارسال اطلاعات در بیمه سلامت فراهم شده است. یک میلیون نفر از بیمه شدگان تامین اجتماعی از خدمات صندوق بیماران صعب العلاج استفاده می کنند. 

وی افزود: در بحث بیماران صعب العلاج تمامی راهنماهای بالینی اعمال می شود و ۵۰۰ پروتکل دیگر توسط وزارت بهداشت تدوین و اجرایی شده است اما دو سوم دیگر بیماری ها یعنی حدود ۱۰۰۰ بیماری باید راهنماهای بالینی باید نوشته شود.

وی تاکید کرد: یکی از اقدامات دولت و مجلس، بحث ناباروری بوده و الان ۹۳ هزار نفر در سامانه ها نشان دار شده و خدمت دریافت کرده اند و ۶۳ قلم دارو تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته شده و ۹۰ درصد از خدمات را بیمه سلامت تحت پوشش قرار داده است.

وی گفت: هر سال یکسری دارو در بخش طب سنتی برای پوشش بیمه ای پیشنهاد خواهد شد و اکنون ۷۰ قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: با توجه به سالمندی جامعه،بیمه سلامت به طور جدی پیگیری تحت پوشش قرار گرفتن امور بهداشتی و درمانی سالمندان است و در همین خصوص طرح بیمه سالمندان در شورای عالی بیمه مورد بررسی قرار می گیرد که بر اساس این طرح سالمندان به طور رایگان درمان شده و خدمات درمانی دریافت خواهند کرد.

ناصحی بیان کرد: مصرف بی رویه دارو در ایران باید اصلاح شود و این کار با ارتقای سواد سلامت مردم انجام شدنی است.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: در قانون بودجه ای که برای بیمه سلامت پیش بینی شده حدود سه برابر این مبلغ اختصاص یافته است. برای ارتقای کیفیت بیمه ها باید منابع کافی در نظر گرفته خواهد شد.

ناصحی در پایان افزود:میانگین آزمایش در هر نسخه در استان ها ۱۰/۵ و در تهران حدود ۱۵ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار