بنابر وعده جدید بانک مرکزی بناست انواع سکه بهار آزادی به تاریخ هر سال بزودی تولید و عرضه شود.

بنابر اعلام بانک مرکزی به عنوان نهاد تنطیم‌گر افزایش قیمت انس جهانی طلا و از طرف دیگر تشدید معاملات سفته بازی در این حوزه سبب شده نرخ سکه طلا با حباب شدید همراه شود.

تشدید حباب سکه طلا که سبب شد تا بانک مرکزی در این راستا چاره اندیشی کند در همین زمینه به تازگی این بانک اعلام کرده است: با توجه به ملاحظات قانونی و طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده در بانک مرکزی، بزودی انواع سکه بهار آزادی به تاریخ هر سال تولید و عرضه می‌شود همچنین از هفته آینده نیز روز‌ها و میزان عرضه و فروش سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزایش یافته و معاملات حراج انواع سکه سه روز در هفته (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) برگزار خواهد شد.

تولید و عرضه انواع سکه بهار آزادی به تاریخ هر سال و افزایش عرضه‌ها در مرکز مبادله که اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه در خصوص اثرات اجرای این دو تصمیم گفت: باتوجه به تحولاتی که در حوزه بازار سکه رخ داده نرخ‌های غیر متعارفی از سکه قیمت می‌خورد که البته این موضوع هم ناشی از افزایش شدید قیمت جهانی انس طلا است موضوعی که سبب شده در بازار داخلی هم نوسانات زیادی در بازار سکه رخ دهد بانک مرکزی هم به عنوان تنطیم‌گر بازار طلا و سکه دو موضوع را در دستور کار قرار داد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: اولین این که بزودی انواع سکه بهار آزادی به تاریخ هر سال تولید و به بازار روانه خواهد شد یعنی سکه‌های سال ۱۴۰۳ با نشان ۱۴۰۳ و مابقی سال‌ها هم با نشان همان سالی که ضرب اتفاق می‌افتد عرضه خواهد شد موضوعی که سبب می‌شود تفاوت قیمت غیر منطقی که بین سکه امامی و بهار آزادی وجود داشت کاهش پیدا کند و این تفاوت قیمت به حداقل ممکن برسد.

سخنگوی مرکز مبادله می‌گوید: مورد دوم هم این که مرکز مبادله به عنوان عرضه کننده سکه طلا از طریق حراج، این هفته دو حراج برگزار کرد و هفته آینده هم سه روز حراج برگزار خواهد می‌کند و در هر حراج میزان متقاضیانی که سکه به آنها تعلق خواهد گرفت افزایش پیدا خواهد کرد.

گفتنی است، امروزه شاهد یک اختلاف غیر منطقی میان سکه‌های طلا ضرب سال ۱۳۸۶ و قبل از آن هستیم سکه‌هایی که از نظر وزنی و تولید با یک دیگر هیچ تفاوتی ندارد، اما از نظر ارزشی میان آنها فاصله زیادی شکل گرفته است بحثی که بانک مرکزی در راستای کاهش فاصله آن اولین باری است که تصمیم گرفته عرضه سکه طلا با تاریخ تولید سال عرضه (همان سال) را عملیاتی کند. در همین راستا هم حجت‌الله فرزانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی با اشاره به این بحث اظهار کرد: آنچه که مشخص است تلاش بانک مرکزی برای افزایش ضرب سکه طلاست تا عرضه‌ها افزایش پیدا کند موضوعی که می‌تواند بر بازار اثر گذار باشد چرا که هر چه میزان عرضه و پاسخ به تقاضا‌ها در بازار بیشتر باشد رسیدن به نقطه تعادلی محقق خواهد شد.

او افزود: نکته دیگر عرضه و تولید انواع سکه بهار آزادی به تاریخ هر سال است مسئله‌ای که می‌تواند فاصله قیمتی غیر منطقی که در این زمینه شکل گرفته است را کاهش دهد چرا که زمانی که عرضه سکه به تاریخ هر سال صورت گیرد اهمیت زمانی سال ساخت حذف می‌شود و این حباب کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: البته که این مهم یعنی کاهش حباب سکه به دلیل بحث زمانی تنها با  خبررسانی کاهش نخواهد یافت و باید حتما در این راستا به وعده‌های داده شده عمل شود در غیر این صورت روند همین گونه ادامه دار خواهد شد بنابر این بانک مرکزی که اعلام کرده بزودی عرضه انواع سکه بهار آزادی به تاریخ هر سال صورت خواهد گرفت را باید عملیاتی کند.

تحقق وعده داده شده که باید یادآور شد پیش از این یکبار در ۲۴ دی ماه سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی محمدرضا فرزین گفته بود: سکه جدیدی در دستور کار این مرکز است که به بازار عرضه می‌شود؛ سکه‌های جدید بدون تاریخ و به صورت تمام بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است و از امروز عرضه طلا به بازار افزایش می‌یابد و این افزایش عرضه از طریق ضرب سکه‌های جدید و عرضه سکه‌های قبلی انجام می‌شود.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا بانک مرکزی سرانجام به وعده‌ داده شده خود در خصوص  عرضه سکه طلا با تاریخ هر سال عمل خواهد کرد؟ موضوعی که بنابر گفته کارشناسان می‌تواند نقش زمان ضرب را از فاصله قیمت سکه کاهش دهد در این زمینه موثر باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۳ آبان ۱۴۰۳
فعلا که خود بانک مرکزی داره سکه با حباب میفروشه
آخرین اخبار