نماینده مجلس گفت: از طریق طرح نشان‌دار کردن مالیات طی ۶ ماه گذشته بیش از ۱۳۰۰ پروژه زیرساختی در بخش‌های مختلف به مرحله اجرایی و تامین مالی رسیده است.

عدالت اجتماعی یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود. این امر در قانون اساسی مورد تأکید قرار گرفته و مقام معظم رهبری نیز بارها به آن توصیه کرده اند. بر این اساس، به انحای مختلف این هدف در کشور دنبال می شود. به طور مثال، در چارچوب طرح نشان دار کردن مالیات توسط مودیان تلاش بر این است که درآمدهای مالیاتی به سمت استان های محروم سوق داده شود و در پروژه های زیرساختی این مناطق به کار بیفتد.  

به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در مناطق محروم نه تنها به لحاظ عدالت اجتماعی مزیت دارد، بلکه به لحاظ تمرکززدایی از کلان شهرها و توزیع امکانات و منابع در سراسر کشور نیز مزیت محسوب می شود. توسعه متوازن شهرها و استان های کشور به لحاظ پدافندی اهمیت دارد و باعث تقویت کل کشور می شود.  

 وحید احمدی، نماینده  مجلس  با اشاره به این موضوع که مالیات را باید به عنوان بخشی از هزینه های هر کسب و کار ببینیم، تصریح کرد: این که افراد بدانند هزینه ای که به عنوان مالیات پرداخت می کنند، در کجا هزینه می شود، تأثیر مثبتی بر روحیه افراد خواهد داشت و در آن ها ایجاد امیدواری می کند. این شرایط باعث می شود مالیات دهندگان با رضایت بیشتری اقدام به پرداخت مالیات کنند.

وی ادامه داد: وقتی محل هزینه کرد مالیات ها مشخص می شود، مالیات دهندگان آثار عملکردی مالیاتی که پرداخت کرده اند را در پروژه ها می بینند و این امر اشتیاق آنان را برای پرداخت مالیات افزایش می دهد.  

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: به طور کلی، اقداماتی مانند نشان دار کردن مالیات توسط مودیان مثبت ارزیابی می شود و اقدامی در راستای مشارکت دادن مالیات دهندگان در تعیین محل مصرف مالیات ها و مردمی سازی نظام مالیاتی کشور به شمار می رود.  

احمدی گفت: مالیات حق دولت است و باید پرداخت شود. اما نیاز است دولت به سمت ارتقای فرهنگ مالیاتی کشور و مردمی سازی نظام مالیاتی گام بردارد. در این صورت، مالیات ها با رضایت بیشتری پرداخت می شود و فضای بهتری در جامعه به وجود می آید.  

او در ارتباط با این موضوع که طرح نشان دار کردن مالیات توسط مودیان با محوریت محرومیت زدایی به اجرا گذاشته شد و ۹۰ درصد از ظرفیت نسبی استان تهران برای ۱۶ استان محروم کشور و در جهت تکمیل پروژه‌های زیرساختی این استان‌ها به کار گرفته شده است، تصریح کرد: یکی از اصول قانون اساسی کشور توزیع متوازن بر محور عدالت در تمام کشور است. این موضوع نشان دهنده اهمیت توزیع عادلانه امکانات در اقصی نقاط کشور است. به نحوی که تمرکززدایی از کلان شهر‌ها را داشته باشیم و به محرومیت زدایی از مناطق کمتر  برخوردار مبادرت کنیم.  

وی ادامه داد: درآمد‌های مالیاتی نیز بخشی از سرمایه ملی هستند که باید به صورت عادلانه در کشور تقسیم شوند. توجه به این امر در طرح نشان دار کردن مالیات توسط مودیان اقدام مناسبی است و گامی مثبت به شمار می‌آید. این امر در پیشبرد پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در مناطق محروم اثرگذار است و به از بین بردن ناهنجاری‌های موجود بر اثر تمرکز امکانات در چند کلان شهر کمک می‌کند.  

این نماینده مجلس گفت: اصل تلاش سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای طرح مشارکت دادن مالیات دهندگان در تعیین محل مصرف مالیات‌ها (نشان دار کردن مالیات توسط مودیان) امر بسیار مثبت و پسندیده‌ای است.  

وی ادامه داد: مهم‌ترین نتیجه نشان دار کردن مالیات توسط مودیان، افزایش اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به وضعیت مصرف مالیات است و این مشارکت در تصمیم گیری سبب می‌شود که مردم تمایل بیشتری نسبت به پرداخت مالیات داشته باشند که خروجی امسال علاوه بر افزایش رضایتمندی مودیان، موجب تأمین مالی کامل بیش از ۱۳۰۰ پروژه زیرساختی شده است.  

برچسب ها: مالیات ، نرخ مالیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار