مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان از نظارت بهداشتی دامپزشکی بر تولید بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ تن میگو در استان بدون رخداد بیماری خبر داد.

غلامرضا سرگزی‌ بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های متنوع و بالقوه ای در زمینه پرورش آبزیان بویژه در نیمه جنوبی بوده که در صنعت تولید میگو شامل سه مرکز تکثیر و دو سایت پرورش میگو (کشت و صنعت مکران و شهید صنعتی گواتر) است،این مراکز تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی و با حضور مسوول فنی بهداشتی مستقر فعالیت می کند.

وی ادامه داد: مراکز تکثیر سیستان و بلوچستان بخشی از پست لارو مورد نیاز مزارع پرورشی داخل و خارج استان را تامین می‌کنند؛ همچنین در سالجاری تعداد ۱۴ هزار قطعه مولد به استان هرمزگان ارسال شده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: در مزارع پرورشی قبل از ذخیره سازی بچه میگو، نظارت بر روند آماده سازی آنها در غالب کارگروه فنی بهداشتی استان صورت می پذیرد که در صورتی که مزارع دارای شرایط بهداشتی لازم برای ذخیره سازی بچه میگو را دارا باشند ، مجوز ذخیره سازی توسط اداره دامپزشکی صاور می شود.

وی اظهار کرد: در سایت های پرورش میگو در سالجاری تعداد ۷۶ مزرعه در قالب یک‌هزار و ۷۶ استخر و سطح زیر کشت یک‌هزار و ۱۶۹ هکتار به زیر کشت میگو رفته اند که تاکنون میزان ۲ هزار و ۴۸۱ تن میگو از برداشت شده است.

بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ تن میگوی سیستان و بلوچستان به کشورهای قطر، مالزی، عراق، ترکیه، عمان، روسیه، امارات صادرات شده که نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است

سرگزی گفت: این میگو با داشتن کیفیت و شرایط بهداشتی بسیار مناسب میگوی تولیدی و شرکت های بسته بندی آبزیان سیستان و بلوچستان، در فصل زراعی گذشته بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ تن آن به کشورهای قطر، مالزی، عراق، ترکیه، عمان، روسیه، امارات صادرات شده که نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته و در سال ۱۴۰۳ سطح زیر کشت پرورش میگو نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش داشته که به همین تناسب افزایش تولید و صادرات آن رقم خواهد خورد.

وی افزود : پایش و مراقبت های بیماری های آبزیان بویژه در زمینه بیماری های اخطار کردنی بر اساس برنامه ملی راهبردی کنترل بیماری لکه سفید میگو و برنامه مراقبت از بیماری AHPND در مراکز تکثیر و سایت های پرورش میگو توسط کارشناسان اداره دامپزشکی انجام می شود که در این راستا ۳۸ بازدید ارزیابی بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو قبل از آغاز فصل تولیدی ۱۴۰۳ و ۲۰۰ مورد بازدید در طول دوره تکثیر و پرورش انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در این بازدیدها نمونه برداری های مدون از پیش مولدان، مولدان، پست لاروهای تولیدی مراکز تکثیر، آب، غذا، بستر، منابع وحشی و لارو ورودی به سایت های پرورشی جهت انجام آزمایشات مولکولی و کشت میکروبی جهت پایش بیماری های اخطار کردنی لکه سفید میگو و AHPND و به تعداد یک‌هزار و ۳۷ آزمایش انجام شده و در این آزمایشات عوامل مسببه این بیماری ها ردیابی نشده اند.

وی بیان کرد: امسال با وجود رخداد بارندگی های سیل آسا و مشکلات بعدی آن، با افزایش نظارت های بهداشتی و با همکاری بین بخشی دستگاه های متولی و همراهی موثر بهره برداران صنعت میگوی سیستان و بلوچستان، برای سومین سال متوالی سالی عاری از بیماری را سپری کردیم.

سرگزی گفت: این مجموعه در طی ۲ مرحله پرورش(دو کراپ) فعالیت کرده و هم اکنون ۱۱ مزرعه فعال دارد و از سیستم های نوین پرورشی از قبیل سالن های نوزادگاهی، تخلیه مرکزی، سیستم های هوادهی و غذادهی اتوماتیک استفاده می کند که نقش مهمی در افزایش امنیت زیستی و تولید مزارع و کاهش ریسک ابتلا به بیماری ها دارد.

برچسب ها: تولید میگو ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار