عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفت: براساس آمار سالانه حدود ۳.۵ میلیون تن کنجاله سویا مورد نیاز کشور است.

محمد مهدی نهاوندی عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دام و طیور گفت: بنابر آمار در ۶ ماهه نخست سال،  یک میلیون و ۵۴۹ هزارتن کنجاله سویا با ارزش بیش از ۹۱۵ میلیارد تومان وارد شده که نسبت به سال قبل از لحاظ وزنی ۷۴۱ درصد و ارزشی ۶۰۲ درصد رشد داشته است.

به گفته او، در ۶ ماه نخست سال یک میلیون و ۲۷۱ هزارتن دانه سویا با ارزش بیش از ۷۷۵ میلیون دلار وارد شده که نسبت به سال قبل ۱۱ درصد از لحاظ وزنی و ۲۶ درصد ارزشی کاهش داشته است. همچنین ۴ میلیون و ۸۶۸ هزارتن ذرت وارد شده که از لحاظ وزنی نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش و ارزشی ۱۲ درصد کاهش داشته است.

نهاوندی ادامه داد: بنابر آمار سالانه حدود ۳.۵ میلیون تن کنحاله سویا مورد نیاز کشور است که ۵۰ درصد بصورت کنجاله و ۵۰ درصد دانه تامین می شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دام و طیور با بیان اینکه مشکلی در بازار نهاده های دامی نداریم، افزود: طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۶ ماهه نخست سال گذشته بازار نهاده های دامی بدلیل اصرار غیرکارشناسی ستاد تنظیم بازار در اعمال قیمت گذاری غیرکارشناسی نهاده ها بحرانی بود که همین امر موجب شد تا واحدهای تولیدی تا ۲ برابر قیمت مصوب نهاده را از دلال و واسطه ها خریداری کنند.

 او گفت: وضعیت تامین نهاده دامی در ۶ ماهه نخست سال از ثبات و آرامش نسبی برخوردار است که این امر ناشی از نظم و شفافیت فرآیندهای اجرایی مربوط به تامین است، به طوریکه به رغم تاخیر چندماهه در تامین ارز نهاده های دامی، اما بخش خصوصی توانست با جریان مستمر تامین نهاده، امنیت و آرامش نسبی را برای تولیدکنندگان فراهم کند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار