طبق جديدترين آمارهای اعلام شده میزان صادرات محصولات کشاورزی رشد ۱۶ درصدی و میزان تجارت بدون نفت هم رشد ۲۳ درصدی از لحاظ ارزشی داشته است.

طبق جديد ترین آمار های اعلام شده میزان محصولات کشاورزی صادرشده در هفت ماهه امسال، ۳.۸ میلیون تن بوده که ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، انواع پسته با ۶۱۴ میلیون دلار، انواع گوجه فرنگی با ۲۲۶ میلیون دلار، هندوانه با ۱۳۹ میلیون دلار، سیب ۱۲۴ میلیون دلار و انواع خرما با ۱۲۳ میلیون دلار در این مدت عمده‌ترین اقلام صادراتی را در بین گروه کالایی محصولات کشاورزی به خود اختصاص دادند. 

در طی این مدت صادرات انواع پسته ۱۹۲ درصد، انواع گوجه فرنگی ۱۸ درصد، سیب ۴۶ درصد و انواع خرما ۱۹ درصد افزایش و صادرات هندوانه ۶ درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش، بیشترین افزایش در بین ۲۰ قلم نخست محصولات کشاورزی صادراتی در ۷ ماهه امسال صادرات انواع فلفل با ۴۹۰ درصد افزایش ‌و بیشترین کاهش هم به صادرات انواع زعفران با ۵۱ درصد اختصاص داشت.

همچنین تجارت بدون نفت با کشورهای همسایه از ابتدای سال تا پایان مهر  از نظر ارزش ۲۳ درصد و به لحاظ وزنی ۱۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته  افزایش داشته است

در این مدت بیش از ۶۴ میلیون تن کالا به ارز ش ۴۱.۱  میلیارد دلار بین ایران و کشورهای همسایه مبادله شده است همچنین در این مدت از مجموع مبادلات تجاری بدون نفت با کشورهای همسایه ۵۱.۱ میلیون تن به ارزش ۰.۲۲ میلیارد دلار سهم صادرات و ۱۳.۴ میلیون تن به ارزش ۰.۲۹میلیارد دلار  به واردات اختصاص یافته است.

گفتنی است بیشترین سهم تجارت ایران با کشورهای امارات،ترکیه، عراق،پاکستان  و روسیه بوده است.

 

 

 

برچسب ها: تجارت ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار