با نزديک شدن به زمان انتخابات رياست جمهوري آمريکا،‌ اوباما سياست خارجي خود را بر مسائل اقتصادي متمرکز کرده است،‌ نه مسائل جنجالی.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه واشنگتن پست با درج اين مطلب نوشت:‌ اوباما در زمينه سياست خارجي در مورد يک بحران واکنش نشان داد و در مورد يک بحران ديگر سکوت کرد. وي در يک کنفرانس ويدئويي با رهبران آلمان،‌ فرانسه و ايتاليا درباره اقتصاد متزلزل اروپا شرکت کرد و مقام ارشد خزانه داري اش را به اميد جلوگيري از فروپاشي اقتصادي که مي تواند اقتصاد آمريکا را نيز با خود به ورطه سقوط بکشد،‌ به اروپا اعزام کرد. ارقام ضعيف ماهانه در خصوص بازار کار که روز جمعه منتشر شد، اهميت سياسي جلوگيري از فروپاشي منطقه يورو را که منجر به کاهش تقاضا براي صادرات آمريکا خواهد شد،‌ برجسته ساخت.

اما در حوادث جنجالي در سوريه، اوباما همچنان سکوت کرده است.

جون آلترمن عضو مرکز مطالعات راهبردي و بين المللي در اين باره مي گويد، زماني اين رئيس جمهور در پي فرصت براي تاثير گذاري بر رويدادهاي جهان بود اما اکنون هر چه کمتر مترصد چنين کاري است و ممکن است اين مسئله با مبارزات انتخاباتي اش مرتبط باشد.

هر رئيس جمهور در مسندي اميدوار است طي دوره مبارزات انتخاباتي اش شاهد جهاني آرام باشد تا از مسائلي که تلاشهاي موفق براي انتخاب مجددش را مخدوش مي سازد، اجتناب شود. اين مسئله به ويژه در مورد اوباما صدق مي کند که دور دوم مبارزات انتخاباتي اش را تا حدي بر اين استدلال مبتني مي سازد که به عنوان رئيس جمهور آمريکا نقش موثري در خارج داشته و ضمن خاتمه دادن به جنگهاي طولاني آن روح تازه اي به پيمانهاي آمريکا بخشيده است.

گرچه انتخابات آمريکا به ويژه در ايالت هايي که جهت گيري حزبي قطعي ندارند، احتمالا تحت الشعاع مسائل مربوط به سلامت اقتصاد قرار خواهد داشت، هم اوباما و هم ميت رامني نامزد جمهوري خواه سعي داشته اند مديريت امور خارجي را يکي از مسائل تعيين کننده در احراز سمت رياست جمهوري توصيف کنند.

مثلا تصميم اوباما در ماه می در مورد توليد يک نوار ويدئويي انتخاباتي در سالگرد عملياتي که به کشته شدن اسامه بن لادن انجاميد، بارزترين نمومه از تلاش وي براي توسل به امور خارجي به عنوان گواهي بر کارآيي خود بوده است.

اوباما در پرداختن به مسائل و بحرانها در خارج، بر عرصه هايي متمرکز شده است که يا چشم انداز انتخاب مجددش را بهبود بخشد يا به حفظ آن کمک کند.

وي در صحبت درباره بحران منطقه يورو،‌ تهديدي را که اين بحران براي اقتصاد آمريکا مطرح مي سازد برجسته ساخته و از رهبران اروپايي خواسته است اقدامات تعيين کننده براي جلوگيري از فروپاشي ارز واحد اروپا اتخاذ  کنند.

اوباما در مورد خاتمه جنگ در افغانستان بر اهميت بازگرداندن نيروها به کشور و سرمايه گذاري براي برقراري صلح تاکيد کرد. نظرسنجي ها نشان مي دهد اکثر آمريکايي ها ديگر معتقد نيستند که اين جنگ ارزش تبعاتش را دارد.

اوباما در ماه مارس به کميته امور عمومي آمريکا- اسرائيل گفت:‌ اگر طي موسم انتخاباتي سوالاتي درباره حمايت دولت من از اسرائيل مي شنويد، به ياد داشته باشيد که مبتني بر حقيقت نيست و به ياد داشته باشيد که رابطه آمريکا- اسرائيل بسيار مهمتر از آن است که با سياستهاي حزبي منحرف شود.

اما او  در زمينه هاي ديگر که بعضا به همان اندازه فوريت دارد،  اوباما نقش چندان مشهودي نداشته است. اين مسائل که سوريه در صدر آن است،‌  براي اوباما به لحاظ سياسي بيشتر خطرساز است نه سود بخش.

او ماهها است که درباره فرآيند دشوار صلح اسرائيلي- فلسطيني که قول احياي آنرا داده بود يا انتخابات رياست جمهوري در مصر که نامزد جنبش اسلام خواه اخوان المسلمين رو در روي يکي از متحدان سابق حسني مبارک رئيس جمهور مخلوع قرار دارد،‌ صحبت نکرده است.اوباما همچنين علنا درباره خشونت فزاينده در يمن، تمرکز جديد بر تلاشهاي ضد تروريسم آمريکا يا درباره سودان که جنگ مرزي آن با سودان جنوبي تهديدي براي موفق آميز بودن استقلالي است که اوباما به تحقق آن کمک کرد، صحبت نکرده است.

اوباما در مجمع عمومي سازمان ملل در پاييز گذشته در سطح وسيعي به جايگاه آمريکا در جهان پرداخت. مشاورانش مي گويند، وي طي سفرش به چند کشور آسيايي در اواخر سال گذشته همچنين نطق هاي مهمي درباره تغيير گرايش آمريکا به سمت آسيا ايراد کرد. اوباما در سفرش در ماه مارس به کره جنوبي درباره امنيت هسته اي و يکپارچگي کره صحبت کرد و قبل از اجلاس ماه گذشته سران گروه هشت نطق مهمي درباره  امنيت غذايي ايراد کرد.
هيچيک از اين سخنان علني فوايد سياسي مشهودي نداشته است.

اما رئيس جمهور آمريکا در سفر ماه آوريل به کلمبيا براي شرکت در يک اجلاس منطقه اي، با صحبت از تقويت صادرات آمريکا و تاثير آن بر اشتغال زايي در واقع سياست خارجي و سياست داخلي را با هم پيوند داد.

آخرين سفر خارجي اوباما قبل از انتخابات نوامبر براي اواخر اين ماه برنامه ريزي شده و قرار است براي اجلاس گروه بيست به مکزيک برود که در آنجا نيز اقتصاد محور اصلي گفتگوها خواهد بود.

مارينا اوتاوي از مسئولان برنامه خاورميانه در بنياد کارنگي براي صلح بين الملل مي گويد: اينها مسائلي است که در انتخاب او نقش دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار