امروزه علم تغذیه به خوبی نقش و تاثیر مثبت روزه داری بر سلامت انسان را شناخته است.

دکتر احمد رضا درستی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: هنگام تغذیه خون فراوان به دستگاه گوارش سرازیر می گردد که به همین دلیل بی حالی و کاهش توان فعالیت فکری به محض پایان غذا خوردن اتفاق می افتد.

وی افزود: روزه داری با استراحت دادن به دستگاه گوارش و فرستادن خون کافی به سراسر بدن به ویژه به دستگاه مغزی و عصبی به سلامت بدن و ایجاد فرصت کافی برای فعالیت مناسب فکری و عبادات سازنده به سلامت بدن کمک می کند.

وی خاطر نشان کرد: درعین حال نباید تصور کرد که روزه نباید منجر به اندکی بی حالی و احساس گرسنگی شود بلکه این حالات به طور طبیعی در روزه داری در افراد سالم نیز حادث می شود که باید آنها را تحمل کرد.

وی متذکر شد: البته در حالات غیر عادی و یا فشارهای غیر طبیعی ایجاد شده بر بدن مشاوره با متخصصین کاملا ضروری است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: بدن انسان برای حفظ سلامتی خود همواره مقداری چربی به عنوان ذخیره انرژی در نقاط مختلف ذخیره می کند که این  چربیها به مرور ممکن است مقداری کاروتنوئیدهای خورده شده توسط فرد را در خود ذخیره نموده و تغییر رنگ دهند.

وی افزود: به علاوه در مدت طولانی اگر این چربی ها در بدن باقی بمانند به شکل فشرده در می آیند و احتمال مورد استفاده قرار گرفتن چربی های قرار گرفته در مراکز آن توسط بدن نيز کم می شود.

درستی خاطر نشان کرد: روزه داری حتی در کسانی که لاغر و یا دارای وزن طبیعی هستند نیز به بدن فرصت می دهد تا بدن آن ها این چربی ها را بسوزاند و پس از پایان روزه داری چربی لطیف و تازه تری را جایگزین نماید.

وی در پایان به این نکته اشاره کرد: برای افرادی که چربی بیش از حد در بدن خود ذخیره دارند نیز فرصت مغتنمی فراهم می شود تا مقداری از آن ها را برای تولید انرژی به مصرف رساند و از اضافه وزن خود بکاهند.

*افراد بسیار لاغر و یا دچار سوء تغذیه حتما طبق نظر پزشک روزه بگیرند

در عین حال که روزه داری به سلامت افراد کمک شایانی می نماید ولی هر گونه  عملی که موجب آزار و ضرر به خود یا دیگران شود در اسلام پذیرفته نیست.

دکتر احمد رضا درستی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: اگر چه اسلام عزیز روزه را برای تمام  افرادی که قادر به روزه داری باشند واجب دانسته ولی اگر روزه داری موجب لطمه به بدن فرد شود مورد تأیید دین مبین نخواهد بود.

وی افزود: با وجود مزایای فراوان روزه داری برای حفظ سلامت افراد دین اسلام برای افراد بیمار و مسافر و خانم هایی که در دوره ماهانه هستند روزه داری را ممنوع نموده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر فردی بسیار لاغر و یا دارای بیماری لطمه زننده و یا شرایط فیزیولوژیکی خاصی باشد که طبق نظر پزشک روزه دار منجر به صدمه به بدن او می شود باز هم روزه داران از نظر دین اسلام قابل قبول نیست.

 درستی یاد آور شد: به عنوان مثال برخی افراد که دیابت دارند به دلیل تغییرات شدید قند خون ناچار به رعایت رژیم ویژه هستند آنان را ملزم می کند که هر چد ساعت یک بار مقداری غذا میل کنند.

وی ادامه داد: چنین افرادی عدم رعایت موازین تغذیه ای لطمات جدی به سلامت آنان وارد می کند بنابراین ضروری است افراد مبتلا به هر نوع بیماری با پزشک مربوط به زمینه بیماری خویش مشورت کرده و تحت نظر ایشان روزه بگیرند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر ابتلای به بیماری ها چنانچه افرادی بسیار لاغر و یا مبتلا به سوء تغذیه بوده و یا جزو افراد در معرض خطر محسوب می شوند و توصیه می شود با مشورت متخصص تغذیه اقدام به روزه داری نمایند

* براساس قوانین اسلامی روزه گرفتن برای کودکان خردسال صحیح نیست

دکتر احمد رضا درستی اذعان داشت: از نظر علم تغذیه 3 گروه از انسان ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سوء تغذیه هستند که عبارتند از کودکان- نوجوانان و مادران باردار و شیرده و سالمندان.

وی افزود: بنابر قوانین اسلامی روزه گرفتن برای کودکان خردسال نه تنها ضروری نبوده بلکه صحیح هم نیست و در عین حال باید به تغذیه کودکان بزرگتر 12-9 ساله ها و نوجوانان 18-13 و فعالیت بدنی آن ها در طول روز بیشتر توجه کرد.

وی خاطر نشان کرد: نوجوانانی که دچار وقفه در رشد و نمو شدند با کوتاه ماندن قد و یا لاغری و چاقی بیمار گونه قابل تشخیص هسند ولی متاسفانه اختلالاتی که در اثر وقفه نمو در ساختمان دستگاه های بدنی آنها اتفاق می افتد قابل رویت نیستند.

وی تصریح کرد: به دختران 12-9 ساله و همچنین به نوجوانانی که حتی در معرض کمترین خطر سوء تغذیه قرار دارند و به تمام بیماران و حتی افراد به ظاهر سالمی که روزه منجر به علائم شدید بدنی از جمله ضعف فراوان در آن می شود توصیه اکید می شود که با مشورت با متخصص تغذیه و بیماری ها اقدام به روزه داری نمایند./ح
برچسب ها: روزه ، سلامت ، گوارش ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار