دولت عراق دخالت كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس درمسائل داخلي خود و احترام نگذاشتن آنها به حاكميت عراق را محکوم کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم،  بيانيه وزراي خارجه شوراي همكاري خليج فارس از عراق خواسته است تا تصميمات شوراي امنيت در ارتباط با حمله رژیم صدام به كويت را اجرا كند وبراساس اصول حسن همجواري، اعتماد كشورهاي همسايه را جلب كرده و در مسائل داخلي كشورهاي این شورا مداخله نكند.

اين بيانيه همچنين از دولت عراق خواست تا آشتي سياسي پايدار و گسترده اي را برقرار کند و به مسئوليت خود يعني تقويت وحدت عراق و برقراري ثبات در این کشور عمل كند.

وزارت امور خارجه عراق اعلام كرد: صدور اين بيانيه مسئوليت پذيري دولت عراق در برابر ملت خود را زير سئوال مي برد و اين درحالي است كه عراق براي برقراری آزادي، دموكراسي، تحقق منافع ملي، حاكميت قانون و احترام به تعهدات بين المللي تلاش زيادي كرده است.

"ازهر الخفاجي " سياستمدارعراقي گفت: بيانيه وزراي خارجه شوراي همكاري خليج فارس، تحول خطرناكي در گفتمان سياسي كشورهاي خليج فارس و در واقع به منزله آغاز طرح سياسي خصمانه اي عليه عراق است كه  پيش از اين فقط مختص عربستان و قطربود اما گويا اين دو کشور، سايه تمایلات خصمانه خود را بر سياست كلي شوراي همكاري خليج فارس گسترده اند.

الخفاجي با بيان اينكه بيانيه اخير شوراي همكاري خليج فارس مداخله آشكار در مسائل داخلي عراق است؛ افزود که این بیانیه آغاز اتخاذ مواضع خصمانه آتي شوراي همكاري خليج فارس علیه عراق می باشد.

وي از دولت عراق خواست با اتخاذ تدابيرامنيتي و سياستي مناسب، طرحها و نقشه های طائفه ای برای ایجاد اختلاف ميان اهل تسنن و تشیع در عراق را مهار كند.

"عزيز شريف المياجي" يكي از رهبران تشكل "البيضاء" نيز گفت :عراق به توصيه ها و قيموميت كشورهاي خليج فارس نيازي ندارد و آن را مداخله ممنوعي در مسائل داخلي مي داند.

وي گفت: نگراني دولتها و شاهزادگان كشورهاي عرب حوزه خليج فارس از متزلزل شدن اریکه سلطنت آنها و همچنین برقراري دموكراسي درعراق و چرخه قدرت در اين كشور موجب شده تا اینها به فکر ناكام گذاشتن تجربه عراق بيفتند.

برچسب ها: عراق ، شورای ، همکاری ، دخالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار