آیا وجود اشکال مثلثی و مشتقاتش در معماری سازه ها، دلیل محکم و موجهی برای اثبات ماسونی بودن آنهاست؟علم مهندسی عمران به روشنی پاسخ این پرسش را می دهد .

سخن معروفی ست که می گوید: "ذهن آدمی بر حسب عادات، خواهان همانند سازی ست." به عبارت بهتر انسان مایل به اینست که مسائل و موضوعات ناشناخته را با مدل های متعارف ذهنی و معیارهای از پیش  طراحی شده، تطابق دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، یکی از موضوعات غریب و تا حدودی ناشناخته، مبحث فراماسونری و نمادهای مرتبط با آن بوده که اخیراً طرفداران زیادی پیدا کرده است و به تبع همین سطح علاقه مندان نیز تاکنون مطالب و مباحث متعددی در این رابطه مطرح کرده اند که جای بررسی و بازبینی دارد. هم اکنون می توان گفت اکثریت قشر جوان و دانشجویی کشور و یا حتی عامه مردم نیز کمابیش با واژه فراماسون آشنایی دارند و نسبت به دانستن بیشتر از آن ابراز علاقه می کنند .

یکی از نماد های این جریان که این روزها در سطح شهر تهران به چشم می خورد مردم را در دوراهی تشخیص قرار داده است . از سازه های اطراف میدان آرژانتین گرفته تا ساختمان بهارستان و میدان انقلاب، همه جا صحبت از نمادهای ماسونی است.تنها کافیست در طراحی ساختمانی از اشکال مثلثی و مقاطع هرمی استفاده شده باشد تا بدان «آبلیسک» اطلاق شود و آن سازه در مظان ماسونی بودن قرار گیرد. حال تفاوتی ندارد که آن ساختمان، محل قانون گذاری کل کشور باشد یا برجی چند طبقه در شمال پایتخت.


اولین سوالی که در این ارتباط به ذهن متبادر می شود اینست که آیا وجود اشکال مثلثی و مشتقاتش در معماری سازه ها، دلیل محکم و موجهی برای اثبات ماسونی بودن آنهاست؟علم مهندسی عمران به روشنی پاسخ این پرسش را می دهد؛در مبحث مهندسی سازه ها، "پایداری" و "استحکام" ساختمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.به همین جهت استفاده از اشکال هندسی دارای حداکثر پایداری، در طراحی سازه ها توصیه می شود.سه گوش یا مثلث یکی از سطوحی ست که نسبت به سایر مسطحات از قبیل دایره، مربع و...، از پایداری بیشتری برخوردار است.چراکه مثلث دارای کمترین زاویه داخلی در میان تمامی سطوح دو بُعدی است و ایضاً، استحکام و مقاومت سطوح دو بُعدی و همچنین حجم های سه بُعدی، با زاویه داخلی آنها نسبت معکوس دارند. بنابراین بکار بردن اینگونه اشکال در ساخت و ساز ها مفید خواهند بود.

اگرچه شاید بسیاری از این نمادها با قصد و غرض قبلی ساخته شده باشند، اما می بایست این نکته را مدنظر داشت که شایسته نیست به تمامی قضایا با نگاهی تک بُعدی بنگریم بلکه می باید دانش و آگاهی را مدنظر قرار داده و از افراط و تفریط دوری کنیم.به عنوان مثال هیچ شک و تردیدی در معماری ماسونی عمارت هایی همچون کاخ سفید در واشنگتن، ساختمان های قدیمی شهر لندن و برخی از سازه های موجود در کشورهای حاشیه خلیج فارس، وجود ندارد؛ زیرا بر طبق اسناد متقن و مسند و با توجه به سابقه طراحان و سازندگان اینگونه ابنیه، به راحتی می توان به فراماسون بودن آنان و آثارشان پی برد.

البته از لحاظ تاریخی نیز فراماسون ها،  معمارانی بودند که به علت حفظ اسرار و فنون ساختمان سازی، برای نخستین بار، لُـژهای ماسونی را تشکیل دادند؛ که بعدها این روش رازداری به سایر حوزه ها مانند سیاست، اجتماع، فرهنگ و هنر نیز تعمیم و تسرّی ییدا کرد. بدیهی ست که به علت این سبقه فراماسون ها در رشته معماری و عمران، آنان به تجربه های مهمی در این عرصه دست پیدا کرده اند؛ فلذا اگرچه سیاست های سلطه جویانه و پلید ماسون ها مورد تأیید نیست اما نباید از پیشرفت های آنان در حوزه ساخت و ساز نیز چشم پوشی کرد.

این درست که فراماسون ها علاقه شدیدی به نمادسازی دارند اما هم اینک دوران نمادسازی ماسونی بسر آمده است. آنان سالیانی ست که افکار و اهداف التقاطی خویش را بر روی سایر حوزه ها متمرکز کرده اند.البته ذکر این  نکته مهم ضروریست که هدف از توضیخات فوق، توجیه نمادهای شیطانی فراماسون ها نبوده و نگارنده به هیچ عنوان مُنکر برنامه ریزی گسترده حلقه های ماسونی برای سیطره و نفوذ هر چه بیشتر در میان ملت ها، بالاخص کشورهای اسلامی، نیست.هدف از این نوشته این بود که همسو با تلاش در جهت شناسایی و از بین بردن از این دست نمادها، کمی هم دانش خود را در این زمینه بالاتر ببریم تا خدای ناکرده، آنقدر سرگرم مسائل فرعی نشویم که از رسیدگی به اصول، غافل بمانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار