مقامات فلسطینی اطمینان دارند مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رای گیری ماه نوامبر به طرح ارتقاء جایگاه فلسطین و تبدیل شدن آن به کشور غیرعضو این سازمان رای مثبت خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، صائب عریقات عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و عضو سازمان آزادیبخش فلسطین در گفتگو با شبکه روسیا الیوم درباره درخواست فلسطینی ها برای عضویت در سازمان ملل متحد گفت: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سال گذشته درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را تقدیم شورای امنیت سازمان ملل کرد ولی این درخواست به علت اقدامات آمریکا نتوانست آراء 9 عضو شورای امنیت را که ضروری است به دست آورد.

وی افزود:  اکنون ما به مجمع عمومی سازمان ملل متحد روی آورده ایم. طبق قوانین سازمان ملل متحد، درخواست عضویت به مجمع عمومی ارائه نمی شود بلکه به این منظور طرحی ارائه می شود تا درباره آن رای گیری شود. کسانی که به این طرح رای مثبت بدهند در عمل از دبیرکل سازمان ملل متحد می خواهند جایگاه حقوقی فلسطین در سازمان ملل را به کشور غیرعضو این سازمان ارتقاء دهند. ما به دنبال همین مسئله هستیم و رایزنی ها درباره آن از هفته پیش شروع شده است و گروه کشورهای عربی به رایزنی با دیگر گروه ها در سازمان ملل در این خصوص مشغول هستند. روسیه و چین نیز با قدرت از این طرح حمایت می کنند.

صائب عریقات درباره فشارهایی که برای جلوگیری از تصویب این تطرح در مجمع عمومی وارد می شود گفت: اکنون دولت آمریکا با ارسال پیام هایی به کشورهای اروپایی هشدار داده است که ارتقاء جایگاه فلسطین در سازمان ملل متحد به فروپاشی روند صلح و توقف کمک ها به مردم فلسطین منجر می شود. از آمریکا انتظار داشتیم به شهرک سازی در سرزمین های فلسطینی پایان دهد و جلوی جنایات شهرک نشینان مانند قطع کردن درختان و به آتش کشیدن مساجد و کلیساها را که جنایت جنگی محسوب می شود بگیرد. ما نمی خواهیم با آمریکا یا کشور دیگری رو در رو شویم. ما سازمان ملل نمی رویم تا اسرائیل را از بین ببریم بلکه می خواهیم شهرک سازی و اشغالگری را از بین ببریم. ما می گوییم پس از رای گیری ماه نوامبر اوضاع به شکل کنونی باقی نخواهد ماند و نتانیاهو نخواهد توانست به این بازی ادامه دهد.

صائب عریقات در پاسخ به این سئوال که رأی مثبت مجمع عمومی سازمان ملل به طرح ارتقاء جایگاه فلسطین در این سازمان عملا چه تحولاتی را در پی خواهد داشت گفت: پس از این رای گیری هم اشغالگری و شهرک سازی و تروریسم دولتی اسرائیل باقی خواهد ماند و فلسطین همچنان در اشغال خواهد بود. ولی از نظر حقوقی، فلسطین در مرزهای مناطق اشغالی سال 1967 به پایتختی شرق بیت المقدس، به کشوری تحت اشغال تبدیل خواهد شد. بنابراین اسرائیل نمی تواند ادعا کند که سرزمین های فلسطینی، سرزمین های مورد مناقشه هستند و هرگونه اقدام اسرائیل در کرانه باختری و شرق قدس و هرگونه شهرک سازی، مردود و غیرقابل قبول خواهد بود و ممکن است جنایت جنگی تلقی شود. ما در همان روزی که در مجمع عمومی سازمان ملل درباره طرح عضویت فلسطین رای گیری شود، خواستار عضویت در توافقنامه چهارم ژنو خواهیم شد و به کشوری که آن را امضا کرده است تبدیل خواهیم شد. به این ترتیب 192 کشوری که این توافقنامه را امضا کرده اند مسئول حمایت از ما به عنوان کشوری تحت اشغال خواهند بود. همچنین به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین پیامدهای اقتصادی خواهد داشت که لیبرمن و نتانیاهو و مسئولان وزارت خارجه آمریکا به خوبی آن را می دانند. عضویت در همه شانزده سازمان وابسته به سازمان ملل متحد مانند سازمان بین المللی کار، سازمان جهانی بهداشت، سازمان فائو، صندوق بین المللی پول و دادگاه کیفری بین المللی از دیگر برنامه های ما است. همچنین تشکیل کشور فلسطین مبنایی برای مذاکرات بعدی خواهد بود به این ترتیب که ما در مذاکرات با اسرائیل خواستار عقب نشینی تا مرزهای ژوئن 1967 خواهیم شد.

عریقات گفت: ما نمی دانیم چرا آمریکا با این روند مخالفت می کند. از سال 1967 تاکنون دولت های آمریکا همواره ضمیمه شدن شرق قدس به اسرائیل و شهرک سازی را غیرقانونی دانسته اند و اوباما و قبل از او بوش بر مرزهای 1967 تاکید کرده اند. اما مسئله این است که اسرائیل اکنون به بخشی از جدال سیاسی در آمریکا تبدیل شده است.

عریقات درباره طرح مسئولان فلسطینی برای بعد از رای گیری ماه نوامبر در مجمع عمومی گفت: ما به دنبال برخورد باآمریکا یا هیچ کس دیگری نیستیم. ما فقط به دنبال تثبیت طرح تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل هستیم. این حق ما است. آمریکا هر تصمیمی اتخاذ کند به خودش مربوط می شود. اگر اسرائیل و آمریکا بعد از تشکیل کشور فلسطین کمک ها را متوقف کنند و دفاتر سازمان آزادیبخش فلسطین را ببندند، ما نیز تدابیری اتخاذ خواهیم کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار