دو كـلمـه (امـرات نـوح و امـرات لوط) مـفـعـولنـد بـراى فعل (ضرب )، و منظور از اینكه فرمود: این دو زن در تحت دو نفر از بندگان صالح ما بودند این است كه همسر آن دو بودند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ شهر رمضان در آخرین نوشته خود آورده است:

دربـاره جـمـله (للذیـن كـفـروا) دو احـتـمـال هـسـت ، یـكى اینكه این جمله متعلق باشد به مـثـل ، كـه در آن صـورت مـعـنـا چـنـیـن مـى شـود: خـداى تـعـالى مـثـلى زده كـه بـا آن حـال كـسـانـى را كـه شـدنـد مـمثل كند، و بفهماند كه خویشاوندیشان به بندگان صالح سـودى بـه حـالشـان نـدارد، هـمـچـنـان كـه سـودى بـه حـال هـمـسـر نـوح و هـمـسـر لوط نـداشـت . و احـتـمـال دوم ایـنـكـه مـتـعـلق بـه فعل (ضرب ) باشد، كه در آن صورت معنا چنین مى شود: خداى تعالى زن نوح و لوط و سـرگـذشـت آنـان را مـثـل زده بـراى كـفـار تـا عـبـرت بـگـیـرنـد، و بـفـهـمـنـد كـه اتـصال و خویشاوندى با صالحان از بندگان خدا سودى به حالشان نداشت ، اینها نیز بـا خـیـانـتـى كـه نـسـبـت بـه رسـول خـدا (صـلى اللّه عـلیـه و آله وسـلم ) كـردنـد اهل آتش خواهند بود.

دو كـلمـه (امـرات نـوح و امـرات لوط) مـفـعـولنـد بـراى فعل (ضرب )، و منظور از اینكه فرمود: این دو زن در تحت دو نفر از بندگان صالح ما بودند این است كه همسر آن دو بودند.

(فـلم یـغـنـیـا عنهما من اللّه شیئا) - ضمیر تثنیه اولى به كلمه (عبدین )، و تثنیه دومـى بـه كـلمه (امراتین ) برمى گردد، و معناى جمله است كه آن دو بنده صالح ما ذره اى از عذاب خدا را كه متوجه آن دو زن شداز آنان دور نكردند.

(و قـیـل ادخـلا النـار مـع الداخـلیـن ) - یـعـنـى بـه ایـشـان گـفـتـه شـد، داخـل آتـش شـویـد هـمـانـطـور كـه سـایـریـن و بـیـگـانـگـان از انـبـیـا داخل مى شوند. و منظور از (داخلین ) قوم نوح و قوم لوط است ، همچنان كه آیه زیر هم كه درباره همسر نوح است به این معنا اشاره دارد، مى فرماید: (حتى اذا جاء امرنا و فار التـنـور قـلنـا احـمـل فـیـهـا مـن كـل زوجـیـن اثـنـیـن و اهـلك الا مـن سـبـق عـلیـه القول )، و آیه اى دیگر كه راجع به هم سر لوط است ، و مى فرماید: (فاسر باهلك بقطع من اللیل و لا یلتفت منكم احد الا امراتك انه مصیبها ما اصابهم ،

مـمـكـن هـم هـسـت مـنـظور از جمله (مع الداخلین )، خصوص كفار از قوم نوح و لوط نباشد، بـلكـه عـمـوم كفار باشد (ولى به هر حال لطف این جمله را از نظر دور مدار، كه مى خواهد اشـاره كند: شما با همه اتصالى كه با نوح و لوط داشتید، امروز با سایر دوزخیان هیچ فرقى ندارید، و اتصال و همسرى با انبیا خردلى در سرنوشت شما دخالت ندارد).

و اگر این خطاب را در قالب قیل - گفته شد آورد، و نیز داخلین را مطلق ذكر كرد، براى این بود كه به بى مقدارى آن دو زن ، و همه كفار اشاره كند، و بفهماند نزد خدا هیچ ارزش و كـرامـتـى نـدارنـد، و خداى تعالى هیچ باك و پروایى ندارد، كه آن دو در كجا و به چه سرنوشتى هلاك مى شوند.

و ضرب اللّه مثلا للذین امنوا امرات فرعون اذ قالت رب ابن لى عندك بیتا فى الجنه ...
 بحثى كه باید درباره جمله (للذین امنوا) داشته باشیم ، همان بحثى است كه در جمله (للذین كفروا) داشتیم .

منبع: تفسیر المیزان، ج19، در ذیل تفسیر سوره تحریم آیات 10-12


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار