يك وكيل پايه يك دادگستري گفت: ماده 697 قانون مجازات اسلامي در تعريف جرم افترا مي گويد؛ هر فردي به وسيله اوراق چاپي يا خطي يا درج در روزنامه يا به هر وسيله ديگر امري را به صراحت به کسي نسبت دهد يا آن را منتشر کند، براساس قانون جرم محسوب مي‌شود و مجازات يک ماه تا يک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق براي اين جرم در نظر گرفته شده است.

سلطاني نژاد در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: در تعاليم مقدس اسلام، بدانديشي و سوء خلق در حق ديگران، سخن چيني، غيبت و فحاشي از جمله گناهان کبيره و مخالف اخلاق دين معرفي شده است.

اين وكيل پايه يك دادگستري ادامه داد: نسبت دادن اعمال مجرمانه خلاف واقع به ديگران در زمره جرايم تعزيري است و مجازات آن با نظر قاضي تعيين مي‌شود.

وي با بيان اينكه مجازات اهانت به مقدسات اسلامي اعدام است، تصريح كرد: در اصول 22 و 24 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به صراحت قيد شده که «حيثيت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است» و نشريات و مطبوعات در بيان مطالبي آزادند که مخل مباني اسلام يا حقوق عمومي نباشند.

سلطاني‌نژاد افزود: ماده 697 قانون مجازات اسلامي، قانون‌گذار در تعريف جرم افترا مي گويد؛  هر فردي به وسيله اوراق چاپي يا خطي يا درج در روزنامه يا به هر وسيله ديگر امري را به صراحت به کسي نسبت دهد يا آن را منتشر کند، براساس قانون جرم محسوب مي‌شود و اگر نتواند درستي آن اسناد را ثابت کند جز در مواردي که موجب حد است به يک ماه تا يک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق يا يکي از آنها بر حسب نظر قاضي، محکوم خواهد شد.

اين وكيل پايه يك دادگستري گفت: به موجب تبصره اين ماده در مواردي که نشر آن اشاعه فحشا محسوب شود هر چند كه بتواند، مجرم صحت اسناد را نيز ثابت کند مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد شد.

وي با اشاره به مواد 513 و 514 قانون مجازات اسلامي اضافه کرد: براساس ماده 513 قانون مجازات اسلامي هر کس به مقدسات اسلام يا هر يک از انبيا يا ائمه اطهار(ع) اهانت کند اگر مشمول حکم ساب‌النبّي باشد اعدام مي‌شود، در غير اين صورت به حبس از يک تا 5 سال محکوم خواهد شد.

اين وكيل پايه يك دادگستري خاطرنشان كرد: اهانت به امام خميني(ره) يا مقام معظم رهبري نيز براساس ماده 514 قانون مجازات اسلامي محکوميت به حبس از 6 ماه تا 2 سال به دنبال خواهد داشت و  رسيدگي به اين جرم در صلاحيت دادگاه‌هاي انقلاب اسلامي است.

انتهاي پيام/پ3

برچسب ها: نسبت ، دروغ ، افترا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار