عمر موسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب از پیشنهاد امیر قطر برای تقبل هزینه‎های نظامی حضور امریکا در کشورش پرده برداشته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ، عمر موسی در مصاحبه‎ای با روزنامه عربی الحیات اعلام کرد، شیخ حمد بن خلیفه آل‎ثانی امیر قطر به امریکایی‎‏ها گفته در صورتی‎که واشنگتن با تاسیس پایگاه‎های نظامی بیشتر در قطر موافقت کند، وی مایل است که تمامی هزینه‎های نظامی این امر را تقبل کند.
موسی در همین خصوص گفت: شیخ حمد بن خلیفه قدرت واقعی قطر محسوب می‎شود و شیخ بن جاسم نیز او را یاری می‎کند. امیر به خوبی از پس امور کشور بر می‎آید و تصمیمات حساس را به راحتی اتخاذ می‎کند.
وی در ادامه افزود: هنگامی‎که امیر به فکر حفاظت و تامین امنیت می‎افتد و می‎بیند که امریکایی‎ها تنها کسانی هستند که می‎توانند حافظت و امنیت را تامین کنند، وی متوجه می‎شود که تاسیس پایگاه در قطر در اولویت ارتش امریکا قرار ندارد و به همین خاطر به آن‎ها می‎گوید که وی مخارج این کار را تمام و کمال تقبل می‎کند. بنابراین شیخ حمد اکنون احساس امنیت می‎کند و به راحتی پیش می‎رود.
قطر که در مقایسه با دیگر کشورهای عربی، میزبان بزرگ‎ترین پایگاه امریکایی محسوب می‎شود، اصلی‎ترین تولید کننده نفت و گاز در منطقه خلیج فارس است.
پایگاه هوایی العدید که در غرب دوحه پایتخت قطر قرار دارد، محل استقرار مراکز ستاد فرماندهی مرکزی امریکا و ستاد مرکزی و چند یگان دیگر نیروی هوایی این کشور است.
گفته می‎شود که امیر قطر در سال ۱۹۹۹ میلادی به مقامات امریکایی اعلام کرده بود که مایل است ده هزار سرباز امریکایی به طور دائم در پایگاه العدید مستقر باشند.
برچسب ها: بین الملل ، قطر ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار