پايگاه تحليلي "گلوبال ريسرچ" در مقاله تحليلي جديد خود تحت عنوان "ايجاد بي ثباتي در ايران بعنوان يك كشور: تحريم هاي هدفمند؛ جايگزيني به جاي جنگ؟" به تشريح سياست هاي آمريكا در اعمال دور جديد تحريم ها و استفاده از آن به عنوان ابزاري در جهت آسيب رساندن به اقتصاد ايران مي پردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ريسرچ، در ابتداي مقاله به گزارش روزنامه "واشنگتن پست" در مورد دور جديد تحريم هاي ضد ايراني وضع شده از سوي آمريكا و امضاي آن از سوي "باراك اوباما" رئيس جمهور آمريكا اشاره مي كند. 

واشنگتن پست در اين مورد مي گويد "سياست هاي جديد آمريكا مبادلات تجاري ايران را هدف گرفته است و با هدف حمله هدفمند عليه ايران و اختلال در عملکرد اركان مالي و اقتصادي آن كشور وضع شده اند تا از اين طريق جمهوري اسلامي ايران مورد تهديد قرار گيرد و با فروپاشي اقتصادي مواجه شود. تحريم هاي جديد شركتهاي تجاري معامله كننده با ايران را شامل مي شود و هدفش ممانعت از دسترسي ايران به آلومينيوم، فولاد، زغال سنگ و ساير موادي است كه مي توانند در پروژه هاي عمراني مورد استفاده قرار گيرند." 

روزنامه "نيويورك" تايمز نيز اعمال "تحريم هاي بيشتر ضد ايراني از سوي دولت اوباما را از زمان تحريم هاي آن كشور عليه منع خريد نفت از ژاپن در سال 1940 تاكنون امري بي سابقه مي داند." نويسنده مقاله با اين حال اين پرسش را مطرح مي سازد كه آيا اين تحريم هاي همچون مورد ژاپن كه به آغاز حمله از سوي آمريكا عليه آن كشور با بهانه حمله نيروهاي ژاپني به پايگاه "پرل هاربر" انجاميد در مورد ايران نيز نتايج مشابهي را به همراه خواهد داشت؟ 

وي در اشاره اظهار مي دارد "كه با اين وجود، تحريم ها عليه ايران بعنوان ابزاري براي جلوگيري از بروز جنگ" از سوي آمريكا مورد استفاده قرار گرفته است. نويسنده به هشدار هاي "زبيگنيو برژينسكي" مشاور پيشين امنيت ملي آمريكا و هشدار وي به دولت آمريكا در مورد "خودداري از حمله احتمالي" عليه ايران پرداخته است. 

نويسنده مقاله در ادامه اشاره مي كند كه تحريم هاي دور دوم آمريكا عليه ايران "هدفمند" هستند. وي مي افزايد تحريم هاي ضد ايراني سبب شده تا بيماران خاص (از جمله بيماران تالاسمي و سرطاني) در ايران با مشكلاتي مواجه شوند. 

وي همچنين به انتقاد "بان كي مون" دبير كل سازمان ملل متحد از وضع تحريم هاي ضد ايراني و تاثير سوء آنها بر "شهروندان عادي ايراني" اشاره مي كند. 

نويسنده در ادامه از اصطلاح بكار برده شده توسط "نوام چامسكي" متفكر و منتقد آمريكائي استفاده مي كند و وضع تحريم هاي ضد ايراني را پيروي دولت آمريكا از "اصل مافيا" مي پندارد. چامسكي در اين باره مي گويد "پدرخوانده هيچ گاه مخالفت سايرين با نظراتش را تحمل نمي كند زيرا برايش خطرناك است پس دست به حذف مخالفانش مي زند." 

نويسنده اشاره مي كند كه "جمهوري اسلامي به خوبي با اصل مافيايي دولت آمريكا آشناست و گناه ملت ايران از نظر آمريكا انقلاب عليه شاه و سرنگوني اين ديكتاتور دست نشانده شان در آن كشور بوده است."

نويسنده اين گزارش در پايان مي نويسد: "دولت آمريكا به آزادي واقعي اعتقادي ندارد و مي خواهد به ملل ديگر بقبولاند كه آزادي آن چيزي است كه آمريكا مي گويد." 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار