Retina اصطلاحی است که به نوع خاص صفحه های نمایش با کیفیت بسیار بالا اطلاق می شود.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،ششمین سری دانشنامه فناوری اطلاعات که شامل  اصطلاحات سخت افزاری می باشد منتشر می شود.

1- Retina Display

صفحه های نمایش Retina نوع خاصی از نمایشگرها هستند که توسط شرکت اپل ساخته شده اند.مهمترین ویژگی این صفحه های نمایش بالا بودن تراکم پیکسل های آن هاست که به بیش از 300 پیکسل در اینچ می رسد.این صفحه های نمایش برای اولین بار در سال 2010 به بازار آمده اند و طبق گفته ی شرکت سازنده نمی توان پیکسل های آن را با چشم تشخیص داد.

2- Optical Drive

اصطلاحات Optical Drive به درایو نوری گفته می شود و در دنیای رایانه های به کلمه "لیزر" باز می گردد.درایو نوری از طریق ارسال اشعه لیرز به سطح دیسک های نوری مانند انواع CD ها ، DVD ها و یا دیسک های Blue-Ray اطلاعات موجود در آن ها را می خواند و به رایانه منتقل می کند.پرتو لیزری که برای نوشتن (Write)  به دیسک ها ارسال می شود بسیار قوی تر از پرتو  لیزر برای خواندن دیسک است.درایو های نوری به علت ارزان بودن و قابلیت حمل آسان بسیار پرطرفدار هستند.

3- BIOS

BIOS کوتاه شده عبارت Basic Input/Output System می باشد.این بخش به طور پیشفرض روی رایانه هایی که با سیستم عامل ویندوز کار می کنند وجود داشته و وظیفه کنترل و هماهنگی سخت افزار ها و دستگاه های خروجی را بر عهده دارد.هنگام راه اندازی رایانه ، پردازشگر ابتدا به BIOS دسترسی پیدا می کند و BIOS  پس از هماهنگی قطعات سخت افزاری دستور راه اندازی سیستم عامل را صادر می کند.

4- Overclocking 

برای بسیاری از کاربران رایانه های پیش می آید که از سرعت پردازشگر و سیستم خود راضی نیستند.این کاربران می توانند از طریق افزایش سرعت پردازشگر یا به اصطلاح Over Clock کردن آن باعث بالا رفتن سرعت سیستم خود شوند.این کار از طریق BIOS و یا جابجایی Jumper ها امکان پذیر است.البته  OverClock کردن باعث بالا رفتن دمای پردازشگر شده و می تواند باعث آسیب دیدن آن شود.

5- ROM
ROM کوتاه شده کلمه Read-Only Memory می باشد.این حافظه که فقط خواندنی است شامل اطلاعات مورد نیاز سخت افزار ها برای راه اندازی سیستم رایانه ای است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار