استاندارد ملی، کيفيت خدمات گردشگري در اقامتگاه هاي بين راهي و مهمانپذيرها و هتل هاي کشور تاکنون تدوین نشده، تنها چهارچوب کيفيت خدمات گردشگري در اقامتگاه ها کشور در مقطعی بنابر ضرورت از سوی سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تدوین شده است.

هنسا قادری دبیر کمیته متناظر استاندارد سازی گردشگری و خدمات وابسته در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه استاندارد ملی، کيفيت خدمات گردشگري در اقامتگاه هاي بين راهي و مهمانپذيرها و هتل هاي کشور همچنان تدوین نشده است، گفت: چهارچوب کيفيت خدمات گردشگري در اقامتگاه هاي بين راهي و مهمانپذيرها و هتل هاي کشور در مقطعی بنابر ضرورت از سوی سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تدوین شده است.

وی ادامه داد: استاندارد ملی، کيفيت خدمات گردشگري در اقامتگاه هاي بين راهي و مهمانپذيرها و هتل هاي کشور تاکنون برای گذراندن پروسه تدوین استانداردهای ملی به سازمان ملی استاندارد ارائه نشده و در بعد سازمانی مورد استفاده قرار گرفته اند. بدیهی است چنانچه مراحل تدوین استانداردهای ملی را طی کنند می توانند به عنوان استاندارد ملی منتشر شوند.

وی در رابطه با استاندارد ساخت و ساز فضاهای اقامتی کشور، خاطرنشان کرد: از آنجائیکه استاندارهای بسیاری برای مصالح ساختمانی و ساخت و ساز وجود دارد و اکثر این استانداردها اجباری است، هتل ها نیز مانند سایر ساختمانها از استانداردهای مورد نظر پیروی می کنند. لیکن استانداردهای ملی ویژه فضای هتل ها در حال حاضر تدوین نشده است.

وی افزود : سازمان ملی استاندارد همگام با سازمان بین المللی استاندارد- ایزو- به روز رسانی استانداردهای تدوین شده را در دستور کار دارد و چنانچه منبع یک استاندارد ملی تجدید نظر شود یا نقطه نظراتی مبنی بر لزوم تجدید نظر استاندارد از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی یا سازمان های ذیربط دریافت شود استاندارد در پروسه تجدید نظر قرار می گیرد.

دبیر کمیته متناظر استاندارد سازی گردشگری و خدمات وابسته، آموزش، ترویج و اطلاع رسانی مهم ترین رکن در استاندارد سازی گردشگری دانست و افزود: فرهنگ سازی نقش اساسی توسعه استاندارد سازی در گردشگری دارد چرا که نیروهای متخصص این رشته در کشور کم نیستند و چنانچه دست اندرکاران امر گردشگری، کاربران و مصرف کنندگان خدمات گردشگری از چگونگی استاندارد سازی گردشگری و خدمات وابسته و مزایا و اهمیت آن به حد کافی اطلاع داشته باشند، مسلما دست در دست یکدیگر نسبت به این امر همت خواهند گمارد و نیل به این هدف را سرعت خواهند بخشید.

** استاندارد صنعت گردشگری سال آینده تدوین می شود

وی در ادامه با تشریح عملکرد یک ساله سازمان ملی استاندارد در حوزه گردشگری، اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد در سال گذشته کمیته ملی ویژه ای برا ی تصویب استانداردهای گردشگری تاسیس کرده است. همچنین کمیته متناظر استانداردسازی گردشگری متشکل از متخصصان این رشته اقداماتی همه جانبه را در راستای ترویج استاندارد، تدوین استانداردهای ملی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی در سال گذشته انجام داده و امید است با مشارکت بیشتر سازمان ها، تشکل ها و صاحب نظران درسال 92 شاهد تدوین استانداردهای مورد نیاز این صنعت توسط کمیته متناظر باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار