در سال 91 ، حدود 60 درصد خانوارهاي كشور حداقل يك سفر داشته اند، در مقابل حدود 40 در اين فصل سفري نداشته اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اهميت صنعت گردشگري در شكوفايي اقتصادي ايجاب مي نمايد تا نظام آماري منسجم و پويايي در اين بخش استقرار يافته، توليد و انتشار آمار و اطلاعات مورد نياز برنامه ريزان در دستور كار قرار گيرد.

بدون شك ايران با تاريخي كهن و فرهنگي غني با وجود ميراث فرهنگي، جاذبه هاي طبيعي و تنوع آب و هوايي يكي از مقصدهاي مهم گردشگر پذير جهان است كه در صورت برنامه ريزي مناسب، به يكي از منابع توليد ثروت در كشور تبديل خواهد شد.

توليد و انتشار آمار و اطلاعات حوزه گردشگري از نيازهاي مهم بخش فرهنگي كشور است كه مسئوليت و همكاري نزديك بيش از پيش همه دست اندركاران اين حوزه را در اين مهم مي طلبد.

بر اساس آخرين نتايج آمارگيري از گردشگران ملي بهار 1391 منتشر شده از سوي مركز آمار ايران، در فصل بهار سال1391، حدود 60 درصد خانوارهاي كشور كه معادل 12900722 خانوار مي باشند، حداقل يك سفر داشته اند. در مقابل حدود 40 درصد يعني 8660278 خانوار در اين فصل سفري نداشته اند.

نتايج نشان مي دهد كه تعداد سفرهاي داخلي در فصل بهار، 71100201 بوده، 56 درصد از سفرهاي داخلي در فصل بهار، با اقامت شبانه و 44 درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

بيشترين سفرهاي با اقامت شبانه در فصل بهار سال 1391 ، با هدف ديدار دوستان و بستگان ( 55 درصد) و سپس با هدف هاي گردش و تفريح ( 25 درصد) و زيارت ( 11 درصد) انجام پذيرفته است. سفرهاي با اهداف فوق در مجموع 91 درصد از سفرها را تشكيل داده، حدود 9 درصد از سفرها در فصل بهار با اهدافي نظير درمان، آموزش، خريد صورت گرفته است.

الگوي سفر به لحاظ هدف اصلي سفر، در سفرهاي بدون اقامت شبانه متفاوت از سفرهاي با اقامت شبانه است، در فصل بهار، بيش ترين هدف اصلي از سفرهاي بدون اقامت شبانه، گردش و تفريح عنوان شده است در حالي كه بيش تر سفرهاي با اقامت شبانه در اين فصل، با هدف ديدار دوستان و بستگان بوده است.

در فصل بهار، 39 درصد از سفرهاي بدون اقامت شبانه با هدف گردش و تفريح، 26 درصد با هدف ديدار دوستان و بستگان، 14 درصد با هدف درمان و 8 درصد با هدف زيارت انجام شده است. 13 درصد سفرهاي بدون اقامت شبانه، با اهدافي نظير درمان، آموزش، خريد و كسب و كار صورت گرفته است.

بيشترين اقامتگاه اصلي مورد استفاده در سفرهاي داخلي با اقامت شبانه خانوارها در فصل بهار سال 1391 ، منزل بستگان و آشنايان با 72 درصد، ويلا و آپارتمان اجاره اي با 8 درصد و اقامتگاه عمومي با 5 درصد بوده است.

بررسي تعداد بيست شهرستان مهم كشور از جمله تهران، مشهد، اصفهان، رشت، قم، شیراز، چالوس، ساری، قزوین، همدان، کرمان، بندر انزلی، اراک، اهواز، لاهیجان، گرگان، آمل، کرج، بندرعباس و تبریز، به لحاظ تعداد سفر انجام شده در فصل بهار 391 ، نشان مي دهد كه شهرستان هاي تهران، مشهد، اصفهان، رشت، قم، شيراز و چالوس داراي بيشترين تعداد سفر بوده اند.

لازم به ذكر است كه الگوي گردشگري از لحاظ نوع سفر، در اين شهرستان ها با هم متفاوت است. عمده سفر ها در شهرستان هاي تهران، مشهد، اصفهان و شيراز از نوع سفرهاي با اقامت شبانه و عمده سفرها در شهرستان هاي رشت، قم و چالوس از نوع سفرهاي بدون اقامت شبانه بوده است.

وضعيت برخورداري از وسيله نقليه

كل

سفر رفته

سفر نرفته

داراي وسيله نقليه

۱۲۷۷۶۱۷۸

۸۷۱۶۹۰۱

۴۰۵۹۲۷۷

بدون وسيله نقليه

۸۷۸۴۸۲۲

۴۱۸۳۸۲۲

۴۶۰۱۰۰۱

***تعداد خانوارها به تفكيك وضعيت برخورداري از وسيله نقليه

وضع فعاليت سرپرست خانوار

كل

سفر رفته

سفر نرفته

شاغل

۱۵۱۴۰۴۰۳

۹۶۱۲۰۷۸

۵۵۲۸۳۲۵

جوياي كار

۵۶۸۵۴۳

۲۷۵۷۶۱

۲۹۲۷۸۲

داراي درآمد بدون كار

۴۲۳۹۵۰۱

۲۲۸۶۰۰۸

۱۹۵۳۴۹۳

محصل

۵۶۰۴۴

۳۳۳۷۳

۲۲۶۷۱

خانه دار

۹۳۴۹۴۴

۴۵۴۵۸۲

۴۸۰۳۶۲

ساير

۶۲۱۵۶۵

۲۳۸۹۲۰

۳۸۲۶۴۴

***تعداد خانوارها به تفكيك وضع فعاليت سرپرست خانوار



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار