کابینه جدید فلسطین که رامی الحمدالله برای تشکیل آن انتخاب شده است کابینه ای غیرسیاسی و بیشتر اجرایی است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره ؛ ولید العمری خبرنگار این شبکه در رام الله در گفتگویی درباره انتخاب رامی الحمدالله برای تشکیل کابینه جدید فلسطین و واکنش ها به آن گفت: وی رئیس دانشگاه النجاح و نایب رئیس کمیته انتخابات فلسطین است و یکی از شش نفری است که پس از استعفای سلام فیاض از نخست وزیری فلسطین اسامی آنها برای احراز این مقام مطرح بود و در مقایسه با بقیه شانس بیشتری داشت. نکته ای که وجود دارد این است که بر خلاف سلام فیاض به نظر نمی رسد الحمدالله رقیبی برای رئیس تشکیلات خودگردان باشد و از طرفداران رویکرد فتح به شمار می رود به همین سبب از هرگونه اقدام تحریک آمیز مانند آنچه فتح و گروه های دیگر از جمله حماس علیه فیاض انجام دادند در امان است هر چند که واکنش حماس در این باره قابل پیش بینی بود. 

وی در ادامه درباره واکنش حماس به انتخاب الحمدالله و تاثیر این واکنش ها بر روند آشتی گفت: یکی از موارد اعتراض حماس به این است که دولت جدید به شورای قانون گذاری معرفی نخواهد شد. شورای قانون گذاری فلسطین از زمان بروز اختلاف و دودستگی بین گروه های فلسطینی فلج شده است و دیگر به فعالیت خود ادامه نمی دهد.

نکته دیگر این که تلاش هایی که برای آشتی انجام شده است اعم از توافقنامه دوحه یا قاهره به سبب اختلافات موجود بین طرفین هیچ پیشرفتی نداشته است و این بدان معناست که اوضاع همچنان به همین منوال باقی خواهد ماند و به نظر نمی رسد تشکیل حکومت جدید تاثیری اعم از مثبت یا منفی بین طرفین داشته باشد  هر چند محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان ماموریت دادن به الحمدالله برای تشکیل کابینه اعلام کرد همچنان به توافقنامه های دوحه و قاهره پایبند است و این بدان معناست که این دولت جدید بیش از دو ماه و نیم دوام نخواهد داشت یا این که ممکن است این دولت نیز مثل دولت های سابق به کار خود ادامه دهد. این دولت، پانزدهمین دولت فلسطین از زمان تاسیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سال هزار و نهصد و نود و چهار به شمار می رود و این بدان معناست که تکرار تشکیل دولت ها و وجود دو دولت در نوار غزه و کرانه باختری نشان دهنده بحران عمیقی است که فلسطینیان با آن روبرو هستند. 

العمری در ادامه گزارش خود درباره این که سناریوهای احتمالی پس از دادن ماموریت تشکیل کابینه به الحمدالله چیست گفت: پیش بینی می شود وی از امروز رایزنی های خود را برای تشکیل دولت آغاز کند. اطلاعات موجود حاکی از آن است که وی دو معاون خواهد داشت. مهمترین وزارتخانه در این دولت وزارت دارایی است که شکری العبدالله برای تصدی این وزارتخانه مطرح شده است. برخی از وزرای کابینه فعلی نیز در کابینه آینده حضور خواهند داشت. این دولت نقش سیاسی ندارد و بیشتر نقش اجرایی برای اداره امور فلسطین بر عهده دارد. 

برچسب ها: فلسطین ، عمر ، کارشناس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار