"آنتي وار" در گزارشي به قلم "جيم لوب" نوشت، براي نخستين بار طي چندين ماه اخير به نظر مي رسد حاميان تعامل ديپلماتيک با ايران جان تازه اي گرفته اند و با قدرت بيشتري گفتمان خود را پيگيري مي کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است: در پي انتخاب حسن روحاني، احتمال توافق درباره برنامه هسته اي ايران به طور گسترده اي مقبوليت يافته است. اين روند جديد، اين هفته با نامه 131 نماينده مجلس نمايندگان آمريکا که تحت کنترل جمهوريخواهان است ادامه يافت. نمايندگان کنگره نامه اي را امضا کردند که از باراک اوباما رييس جمهور آمريکا خواسته بود تلاشها براي دستيابي به توافق درباره برنامه هسته اي ايران را افزايش دهد.  در اين نامه که بيشتر امضا کنندگان آن  دموکرات هستند-- و البته هفده تن از جمهوريخواهان نيز آنرا امضا کردند-- پيشنهاد شده است واشنگتن بايد براي کاهش تحريم ها برضد ايران در ازاي امتيازات خود را آماده کند. در اين نامه همچنين به طور ضمني درباره افزايش تحريم هاي جديد در اين لحظه مهم هشدار داده شده است. 

نکته قابل توجه اين است  بيشتر امضا کنندگان اين نامه که در مجموع نزديک به يک سوم اعضاي مجلس نمايندگان را شامل مي شوند در حالي اين نامه را امضا کرده اند که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل اخيرا از واشنگتن خواسته است فشارهاي خود از جمله تهديد اقدام نظامي برضد ايران را افزايش دهد. 

کميته امور عمومي اسراييل و آمريکا ( ايپک)که نوک پيکان لابي اسراييل در واشگتن به شمار مي رود، تاکنون درباره اين نامه هيچ موضع رسمي اتخاذ نکرده است. با اين حال به گفته منابع آگاه اين گروه که معمولا سياست هاي دولت اسراييل را پيگيري مي کند، اعلام کرده بود ترجيح مي دهد نمايندگان کنگره آنرا امضا نکنند. 

"تريتا پارسي" رييس شوراي ملي ايرانيان ساکن آمريکا گفت: اين نامه از اهميت فوق العاده اي برخوردار است زيرا نشان مي دهد يک گروه دو حزبي قدرتمند متشکل از دو حزب اصلي آمريکا در کنگره وجود دارد که اين فرصت تاريخي را که پيش روي ما قراردارد درک کرده و در تلاش براي بهره برداري از آن است. 

وي اضافه کرد نامه هايي از اين دست هيچگاه بيش از سي امضا نمي شود با اين حال شمار امضاهاي اين نامه بسيار زياد است و برخي از امضا کنندگان آن اعضاي بلند پايه و مهم حزب جمهوريخواه هستند. اين رويداد به ما مي گويد که شرايط در حال تغيير است. 

"هيتر هالبرت" رييس اجرايي شبکه امنيت ملي آمريکا نيز چنين نظري دارد. وي مي گويد تمايل 131عضو کنگره براي امضاي اين نامه منعکس کننده اجماع کارشناسي دو حزب اصلي آمريکا است که طي هشت ماه اخير شکل گرفته است بنابراين بايد فضاي بيشتري به مذاکرات داد و تمرکزي بيشتري براي موفقيت آن صورت داد. اين اجماع در پي نتيجه انتخابات اخير ايران تقويت شده است. 

اين نامه در حالي منتشر شده است که مسئولان بلندپايه گروه پنج به علاوه يک اخيرا در بروکسل درباره دور تازه مذاکرات با ايران، نشست برگزار کردند. دور آتي مذاکرات احتمالا ماه سپتامبر دست کم يک ماه پس از مراسم تحليف روحاني برگزار خواهد شد.  گروه 1+5 که در سال 2006 تشکيل شد، نشست اخير خود را ماه آوريل در آلماتي قزاقستان برگزار کرد. 

اوايل اين هفته 29 کارشناس کهنه کار آمريکايي و ديپلمات هاي خارجي از جمله شخصيتهايي که تجربه مذاکره با ايران را دارند، خود نامه اي جداگانه به اوباما نوشتند. در اين نامه از اوباما خواسته شد که انعطاف پذيري بيشتري به خرج دهد. 

سه تن از امضا کنندگان اين نامه شامل تامس پيکرينگ و ويليام لوئرس سفراي سابق آمريکا و نيز جيم والش استاد دانشگاه ام آي تي ماساچوست در مقاله اي جداگانه که در شماره اين هفته نيويورک ريويو اف بوکس به تشريح اين انعطاف پذيري پرداختند.  در اين مقاله آمده است آمريکا بايد ابتکار را در دست بگيرد و به طور مستقيم با دولت جديد ايران مذاکره کند.  اين مقاله شامل طرحي گامي به گام براي امتيازات متقابل منجر به توافقي نهايي درباره برنامه هسته اي ايران است. در اين مقاله همچنين از اوباما خواسته است در روز تحليف روحاني پيامي کوتاه و خصوصي از طريق کشورهاي دوست براي وي ارسال کند و دو طرف احتمالا در نشست آتي مجمع عمومي با يکديگر ديداري شخصي داشته باشند و در راستاي اين اقدامات مذاکراتي منظم و دوجانبه درباره مسايل منطقه اي را برنامه ريزي کنند و مي توانند با عراق و افغانستان آغاز کنند. 

به گفته منابع آگاه در کنگره رويدادهاي اخير احتمال اعمال تحريم هاي يکجانبه جديد برضد ايران پيش از پايان تابستان و احتمالا تا پايان سال را به شدت کاهش داده است. 

تا اين هفته، اين تصور وجود داشت که مجلس نمايندگان به طور بديهي بسته جديد تحريم هاي جديد برضد ايران را پيش از تعطيلات ماه اوت تصويب خواهد کرد با اين حال سناي آمريکا اعلام کرد قصد ندارد تا پيش از سپتامبر اين تحريم ها را تصويب کند. 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار