سلمان هراتی مجموعه شعرهایی با نام آسمان سبز ودری به خانه خورشید را از خود به یادگار گذاشته است.

باشگاه خبرنگاران- سلمان هراتی با نام اصلی سلمان قنبر هراتی شاعر معاصر ایرانی است که به دلیل شعرهایی انتقادی – اجتماعی مشهور شد وی در اول فروردین 1338 در روستای مرز دشت تنکابن مازندران و در خانواده ای مذهبی متولد شد.

سلمان هراتی درس های ابتدایی تا پایان دوران متوسطه اش را در زادگاهش روستای مرز دشت تنکابن خواند سپس در دانشسرای راهنمایی تحصیلی پذیرفته شد پس از دو سال در رشته هنر مدرک فوق دیپلم گرفت.

وی پس از پایان تحصیلات در یکی از مدارس روستاهای دور لنگرود مشغول تدریس شد تخلص وی در اشعارش آذرباد بود و در شعرهایش می توان تاثیر پذیری از" سهراب سپهری" و "فروغ فرحزاد" را دید.

هراتی حتی یکی از شعرهایش را به " سهراب سپهری" تقدیم کرد.

دوستی سلمان هراتی با سید حسن حسینی و قیصر امین پور زبانزد سید حسن حسینی پس از فوت سلمان هراتی ، یکی از بهترین آثار ادبی خود را به نام " بیدل" سپهری وسبک هندی را به وی تقدیم کرد . قیصر امین پور هم کلیات سلمان هراتی را منتشر کرد.

خواننده اشعار سلمان هراتی در وهله نخست بیش از هرچیزی با ایدئولوژی شاعر مواجه می شود بیشتر اشعار سلمان هراتی مستقیم یا غیر مستقیم به بازگویی جهان بینی ، اعتقادات و برداشت های اجتماعی و سیاسی او می پردازد.

سلمان هراتی شعر را به منظور ادای تعهد اجتماعی و حتی گاه سیاسی خود به کار می برد منظور سلمان هراتی از ایران ، تاریخ و مختصات فرهنگ ملی باز نمی گردد بلکه منظور وی از ایران ، ایرانی است که نام خیابانهایش را شهیدان برگزیده اند.

زبان شعر سلمان هراتی ، زبان شعر انقلاب است او را می توان از تاثیر گذار ترین شاعران در حوزه زبان در این دوره دانست .

کمتر خواننده ای است که در برقراری ارتباط با شعر " سلمان هراتی " به مشکل بیفتد.

در شعر هراتی ، کلمات طوری در کنار هم چیده شده اند که هیچ کدام از شعرهایش برای بقیه غریب نیست سلمان در شهرهای نیمایی اش ، ثابت کرده توانایی بهره گیری از عامیانه ترین کلمات را دارد.

دو مجموعه شعر از سلمان هراتی به نام های " آسمان سبز" و " دری به خانه خورشید" در سال های 64 و 67 منتشر گردید این مجموعه شعرها ، مجموعه شعرهای موفق وی در زمینه شعرهای ویژه بزرگسالان اوست.

همچنین هراتی آثار دیگری به نام های " از این ستاره تا آن ستاره " در حوزه شعر نوجوان ، گزیده ادبیات معاصر 2 در سال 78 و مجموعه کامل شعرهای سلمان هراتی را در سال های 86و80 به دنیای ادبیات عرضه کرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار