"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا که به نظر می رسد روز یکشنبه برای امضای توافقنامه دوجانبه امنیتی آمریکا با افغانستان، به حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان آزادی عمل بیشتری داده است، اعلام کرد کرزای ملزم نیست تا پیش از پایان سال توافقنامه را امضا کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ تاکنون واشنگتن قصد داشت این توافقنامه که حضور نظامیان آمریکایی را در افغانستان پس از پایان سال 2014 تصویب می کند، پیش از اواخر دسامبر امضا شود.
کری در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای.بی.سی تأکید کرد مقامات افغان هر چه سریعتر این توافقنامه را امضا کنند بهتر خواهد بود. اما وی برای نخستین بار اعلام کرد جانشین کرزای که قرار است ماه آوریل انتخاب شود نیز می تواند در نهایت این توافقنامه را امضا کند.
"جان کری" گفت :‌« اگر نیروهای آمریکایی آنجا نباشند، خطرهای جدی برای امنیت افغانستان وجود خواهد داشت. اما فکر می کنم کرزای یا جانشین وی این توافقنامه را امضا کنند. »
وی در پاسخ به این پرسش که آیا حامد کرزای باید تا آخر سال توافقنامه را امضا کند، پاسخ داد : «‌ خیر. »
"کری" با وجود این، بدون اشاره به جزئیات یادآور شد زمان مقرری وجود دارد.
واشنگتن در روزهای اخیر از پافشاری کرزای برای اینکه جانشین وی توافقنامه را امضا کند، خشمگین شده است. کری با اشاره به اینکه این موضوع بین دو کشور تنش ایجاد کرده است، اعلام کرد وی در حال حاضر تنها با وزرای افغان گفتگو کرده و به طور مستقیم با کرزای گفتگو نکرده است.
"کری" گفت :‌« ما درباره این توافقنامه مذاکره کردیم و وی شخصا از طریق وزرای افغان موضع خود را در روزهای اخیر اعلام کرده است و به عقیده او مفاد توافقنامه درست است. وی در صدد تغییر مفاد توافقنامه نیست. »
"حامد کرزای" روز جمعه در هند درباره هرگونه تلاش واشنگتن برای ایجاد ارعاب به منظور وادار کردن افغانستان به امضای توافقنامه هشدار داد. وی پیش از این روز سه شنبه در گفتگو با روزنامه فرانسوی لوموند آمریکا را به « راه انداختن جنگ روانی علیه مردم افغانستان متهم کرد. »
در این توافقنامه شرایط حضور نظامی آمریکا در افغانستان پس از آنکه 75 هزار نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اواخر سال 2014 این کشور را ترک کنند، مشخص شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار