معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي کشور با تاکيد بر اينکه تاکنون تنها يک محموله گوشت براي نمونه‌برداري از اوکراين وارد ايران شده است، گفت: سازمان انرژي اتمي سلامت اين گوشت‌ها را تاييد کرد.

محسن مشکوه در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با تأکيد براينکه مسئوليت بررسي مسائل مربوط به آلودگي مواد غذايي به راديواکتيو يا ساير مواد پرتوزا بر عهده سازمان انرژي اتمي ايران است، افزود: در همين زمينه تأييد سلامت يا عدم سلامت مواد غذايي و غيرغذايي وارداتي از اوکراين با اين سازمان است.

وي با اشاره به اينکه بررسي آلودگي محصولات غذايي وارداتي به راديواکتيو و مواد پرتو زا و نمونه برداري از آنها بر عهده سازمان دامپزشکي نيست،اضافه کرد: آزمايشگاه‌هاي ما توان انجام چنين نمونه‌گيري‌هايي را ندارند.

 معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي افزود: سازمان انرژي اتمي پس از رخداد حادثه چرنوبيل براي مدتي (ازسال 1365تا1386) کليه مواد وارداتي از اوکراين را تحت نظارت داشته و پس از نمونه‌برداري و آزمايش‌هاي بسيار براساس نتايجي که بدست آمده اعلام کرد که واردات از اوکراين نيازي به انجام آزمون ندارد .

مشکوه اظهار داشت: سازمان مذکور بر همين مبنا نمونه‌برداري از محصولات وارداتي اوکرايني را از تعرفه‌هاي خود حذف کرد.

وي با بيان اينکه تاکنون هيچ گوشتي از اوکراين وارد ايران نشده است، تصريح کرد: تنها يک محموله آزمايشي که زير نظر ناظر بهداشتي ما در اين کشور توليد شده بود براي نمونه‌گيري وارد ايران شد و در سازمان انرژي اتمي مورد بررسي و آزمايش قرار گرفت.

وي ادامه داد: اين سازمان پس از نمونه‌برداري از گوشت‌هاي اوکرايني سلامتي آنها را تأييد و اعلام کرد اين گوشت‌ها نه تنها به مواد راديواکتيو آلوده نيستند بلکه ميزان فلزات سنگين مانند سرب و کادميوم در آنها نيز زير حدمجاز است.

مشکوه تأکيد کرد: اما در عين حال هنوز وارداتي از اين کشور صورت نگرفته است.

معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي اظهار داشت: طي نشست مشترک ما با دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژي اتمي صورت جلسه‌اي امضا و براساس براساس آن قرار شد يک پروتکل همکاري بين ما و اين سازمان در رابطه با مسئوليت‌هايي که هر يک از دو دستگاه در اين زمينه برعهده دارند تهيه و امضا شود.

مشکوه اضافه کرد: در اين نشست مسئولان سازمان انرژي اتمي اعلام کردند اساسا مسئوليت شناسايي و اعلام نظر در خصوص آلوده بودن محصولات وارداتي به راديواکتيو برعهده اين سازمان است و مطالعات آنها در طي 21 سال نشان داده که واردات از کشور اوکراين نيازي به نمونه برداري و آزمايش ندارد.

وي با بيان اينکه طبق روال، محصولات وارداتي داراي گواهي کشور مبدا مبني بر عاري بودن از مواد راديو اکتيو هستند، گفت: زماني که ما از مسئولان  سازمان انرژي اتمي کشورمان سوال کرديم اين گواهي معتبر است يا خير؟ آن‌ها پاسخ مثبت دادند.

لازم به ذکر است در آوریل 1986، قسمت چهار راكتور RBMK در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اوكراین در جریان یك آزمایش از كنترل خارج شد و انفجار عظیمی را در ساختمان راكتور ایجاد كرد. قسمتی از ساختمان تخریب شد و مقدار زیادی پرتو در آن ناحیه آزاد شود ضرایب ایمنی دیگر به كار نمی‌آمدند، سوخت اورانیوم موجود در راكتور بیش از حد گرم شد و به صورت مذاب در موانع حفاظتی جریان پیدا كرد. راكتورهای RBMK در آن زمان، از سیستمی كه الان به آن نگهدارنده می‌گویند برخوردار نبودند.

این سیستم در واقع یك گنبد ساخته شده از سیمان و فولاد است كه علاوه بر سقف راكتور روی آن قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا در صورت بروز چنین حادثه‌ای پرتوها داخل راكتور بمانند و در فضای خارج پخش نشوند. با گذشت زمان، عناصر رادیواكتیوی مثل پلوتونیوم، ید، استرانتیوم و سزیوم در كل منطقه پخش شده بودند. علاوه بر این بلوك‌های گرانیتی كه به‌ عنوان متعادل نگهدارنده درRBML نگهداری می‌شوند با ورود هوا به راكتور و گرمای ناشی از انفجار آتش گرفتند كه این قضیه هم باعث شد پرتوهای موجود در مركز راكتور به بیرون تابیده شوند.

انتهاي پيام /
برچسب ها: گوشت ، رادیواکتیو ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار