مقامات عراقی به‌دنبال راه‌حلي سياسی در مورد بحران شهر فلوجه هستند تا افراد مسلح وابسته به القاعده را از اين شهر به عقب رانند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ، روز گذشته احتمال حمله سریع ارتش عراق به شهر فلوجه كاهش یافت. درحالیكه مذاكره‌كنندگان به دنبال رسیدن به یك توافق هستند كه به موجب آن افراد مسلح وابسته به القاعده كه بر این شهر حدود ده روز است كه مسلط می‌باشند ، را از این شهر عقب برانند و زمینه را برای رهبران عشایر برای بدست گرفتن كارها فراهم كنند.

ساكنان این شهر و همچنین ارتش می‌گویند كه تانك‌ها و توپخانه‌ها و نیروهای موجود در پیرامون این شهر كه در 70 كیلومتری بغداد است ، حمله نخواهند كرد و تلاشها برای پایان دادن صلح‌آمیز و بدون درگیری این بحران ادامه دارد.

مسلحان گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش كه از گروه‌های مرتبط با القاعده است و در سوریه نیز درحال جنگ بوده، بر شهر فلوجه و مناطقی از شهرالرمادی عراق از اول ژانویه مسلط شده است.

یك مقام مسؤول در امور بهداشتی در استان الأنبار گفته است كه حداقل 60 تن از شهروندان و افراد مسلح و مبارزین عشایر در این دوشهر از زمان شروع درگیری‌ها كشته شدند كه 43 تن از آنها در شهر الرمادی و 17 تن از شهر فلوجه بوده‌اند. وی اشاره‌ای به تلفات ارتش نكرد.

این مسأله یكی از بزرگترین چالشها برای دولت نوری المالكی ، نخست وزیر این كشور به‌حساب می‌آید . یك مقام مسؤول آمریكایی گفته است : واشنگتن دولت عراق را تشویق می‌كند كه در بحران فلوجه ، خویشتنداری كند.

از طرف دیگر ، شورای امنیت، حملات گروه دولت اسلامی عراق وشام موسوم به داعش را محكوم و از قبائل عراقی و مسؤولان محلی و نیروهای امنیتی استان الأنبار خواسته تا همكاریشان را برای مبارزه با خشونت و تروریسم گسترش دهند.

مسؤولان می‌گویند : هزاران تن از ساكنان شهر فلوجه عراق از ترس حمله ارتش از این شهر فرار كرده‌اند. اما بحث دررابطه با راه‌حلی سیاسی برای این بحران گرایش غالب برای ارتش می‌باشد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار