روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت: آمریکا و روسیه درباره حضور یا عدم حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه موسوم به "ژنو2" اختلاف نظر دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه روز گذشته در دیدار با هم نتوانستند یکدیگر را درباره موضوع دعوت کردن از ایران  برای حضور در مذاکرات ژنو دو متقاعد کنند.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه معتقد است حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه در ژنو2 می تواند بن بست مذاکرات را بشکند و به کسب نتیجه برای پایان دادن به بحران سوریه کمک کند. از طرف دیگر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که از سوی گروه ائتلاف مخالفان سوریه و همچنین دیگر کشورهای دعوت شده به کنفرانس ژنو دو - نظیر عربستان- شدیدا" تحت فشار است تا از ایران دعوت بعمل نیاید معتقد است مخالفت ایران با بندهای مذاکرات صلح در اجلاس ژنو یک از مهمترین دلایل عدم دعوت از ایران برای ژنو دو است.

وال استریت ژورنال نوشت: هرچند محور اصلی مذاکرات روز گذشته وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه در پاریس پایتخت فرانسه درباره چگونگی کشاندن نیروهای مخالف  برای نشستن به دور میز مذاکره بود اما موضوع ایران  نیز از موارد دیگر و  مهم بحث بین وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه بود. وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه همچنین موافقت کردند که در برخی از مناطق سوریه نظیر شمال حلب و حومه دمشق پایتخت سوریه در آستانه مذاکرات ژنو دو  آتش بس برقرار شود و به غیر نظامیان سوری که در مناطق جنگی به دام افتاده اند کمک های بشر دوستانه ارسال شود.

هرچند لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک بار دیگر از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سازماندهی مذاکرات ژنو دو خواست تا از ایران برای شرکت در ژنو دو دعوت بعمل آید اما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا شرط حضور ایران در ژنو دو را پذیرش بندهای مذاکرات ژنو یک بیان کرد.

لاوروف  اعلام کرده است که مخالفت واشنگتن با حضور ایران در مذاکرات ژنو دو گونه‌ای ملاحظات ایدئولوژیکی است و سازمان ملل متحد با خودداری از دعوت از ایران در ژنو2 بدون رضایت دولت اوباما رئیس جمهور آمریکا ،  مسئولیت  خود را نسبت به مذاکرات زیر سئوال برده است.

همین منبع خبری می افزاید - موضوع دعوت و یا عدم دعوت از ایران در اجلاس ژنو دو تنها مورد تاریک و مبهم در ژنو نیست . اختلاف و شکاف شدید بین جناح های شورشی  در سوریه و همچنین مخالفت شدید تندرویان که مخالف هرگونه مذاکره و گفتگو با بشار اسد  هستند ، باعث شده است تا بحث عدم شرکت آنها در اجلاس ژنو دو مطرح شود.شکاف و اختلاف بین جناح های شورشی در سوریه احتمالا" تلاش آمریکا و روسیه را برای ایجاد آتش بس بعنوان میانجی در جنگ داخلی سوریه تنها  نه روز مانده به آغاز مذاکرات ژنو دو ، سخت و دشوار کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار