وزیر امور خارجه انگلیس هنگام ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل تاکید کرد ایران و پنج به علاوه یک هر کدام باید سهم خود را از توافق انجام دهند و افزود: لندن از ایران می‌خواهد که از نقش خود در ژنو 2 برای حمایت از انتقال در سوریه استفاده کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری فرانسه ،"ویلیام هیگ" به خبرنگاران گفت همانطور که می دانید امروز روز مهمی درباره اجرای برنامه اقدام مشترک با ایران درباره مسئله هسته ای است. ما منتظر تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم که ایران سهم خود را از این توافقنامه از جمله توقف غنی سازی اورانیوم نزدیک بیست درصد انجام دهد. ما نیز سهم خود را از این توافقنامه ژنو اجرا خواهیم کرد و آن تعلیق آن تحریمهایی است که در توافقنامه با ایران آمده است. البته تحریمهای دیگر به قوت خود باقی  خواهد بود. اینها کاهش محدود و متناسب تحریم هاست. بعد از آن ما در اولین فرصت یعنی از ابتدای ماه آینده مذاکرات را درباره توافقنامه بسیار جامع برای حل مسئله هسته ای ایران شروع خواهیم کرد. ما همچنین در نشست خود در بروکسل درباره اوضاع سوریه صحبت خواهیم کرد.
وی در ادامه افزود: ما همگی خیلی سخت تلاش می کنیم روند صلح ژنو دو را محقق کنیم. قرار است این کنفرانس از صبح چهارشنبه آغاز شود. همانطور که می دانید "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد از ایران هم برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده است، این دعوت برای این است که ایران می داند اساس این کنفرانس اجرای کامل اعلامیه کنفرانس ژنو یک یعنی تشکیل دولت انتقالی است. 
هیگ درباره همه پرسی مصر و واکنش اروپا به این مسئله گفت من فکر نمی کنم بازنگری فوری در تدابیری که ما اوت گذشته اتخاذ کردیم صورت گیرد. کاملا مشخص است و همه پرسی هم نشان داد مردم مصر خواستار انتقال موفق و دموکراتیک قدرت در کشورشان هستند. اما ما در عین حال درباره بسته شدن فضای سیاسی برای مخالفان در مصر نگران هستیم و این نگرانی خود را به مقامات مصر اعلام کرده ایم. در هر حال ما می خواهیم مصر انتقال سیاسی موفق و دموکراتیک قدرت داشته باشد و ما از آن حمایت می کنیم. بسیار مهم است که این همه مردم در همه پرسی شرکت کردند اما محدودیت فضای سیاسی برای مخالفان واقعا یک مشکل است. 
"هیگ" در پاسخ به سوالی درباره امیدواری به موفقیت کنفرانس ژنو دو هم گفت قرار است این کنفرانس شروع یک روند باشد. البته انتظارات از این کنفرانس کاملا پایین است. همه می دانند که این روند بسیار دشوار خواهد بود و مخالفان و موافقان اسد با دیدگاههایی بسیار متفاوت در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. این کنفرانسی نیست که شروع آن با توافق درباره بسیاری از مسائل باشد. از این رو این روندی دشوار است و می تواند طولانی باشد .
ویلیام هیگ در بخشی دیگر از سخنانش درباره خشونتها در اوکراین هم گفت ما قطعا خشونتها در اوکراین را محکوم می کنیم و  از طرفین خواستار خویشتنداری هستیم. من همچنین معتقدم که این اشتباهی جدی است که محدودیتهای بیشتری بر فعالیتهای مخالفان گذاشته شود، همان تدابیری که هفته گذشته اتخاذ شد. البته قرار است میان طرفها گفتگوهایی در کیف انجام شود و ما از آن استقبال می کنم. اما در هر حال من خشونتهای شب گذشته را محکوم می کنم.


انتهای پیام/

برچسب ها: بین الملل ، ایران ، لندن ، سوریه ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار